Brandstof

Omdat het de laatste tijd nogal rustig is op dit forum, lijkt het mij en ik denk ook voor andere heli vliegers
interesant om een nieuw onderwerp cq discussie te starten.

En wel het volgende, BRANDSTOF!!!!!!!!!!!!

Uiteraard is dit in het verleden veelvuldig besproken, maar ik denk dat door het huidige aanbod van nieuwe motoren
en carburateurs het toch zinnig kan zijn om dit onderwerp opnieuw beet te pakken.

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat er erg snel het advies aan nieuwe helivliegers wordt gegeven om maar meteen
de dure brandstoffen met hoge nitro percentages te gebruiken, terwijl er zat alternatieven zijn die een stuk betaalbaarder zijn
en ook een goed resultaat kunnen geven.

Graag zie ik dan ook reacties van vliegers ( en die zijn er zat) die dus niet met die dure brandstoffen vliegen en hun ervaringen en set-up hier willen delen
om aan te geven dat het ook anders kan.

Gr,

Mario

Inderdaad een interessant onderwerp!

Ik ben sinds kort gestopt met brandstofheli's mede door de reden dat de brandstof ontzettend duur is!
Op basis van 30% nitro ongeveer € 2,50 per vlucht kwijt (10 min.)

Omdat ik deze geweldige hobby niet los kan laten heb ik dus besloten om verder te gaan met een Mini Titan, wat uiteraard stukken goedkoper is.

Ik vlieg met 5% Quartelmix, kost 15,95 per 5 liter. Ik heb al redelijk wat verstookt en ik ben er zeer tevreden mee. Je kan ELK figuur ermee vliegen wat je met 30% ook kan vliegen.

Toch is 30% redelijk aantrekkelijk ivm makkelijker afstellen (alhoewel ik het al een beetje begin te leren,) meer rook, en meer power. Power is toch wel een beetje verslavend.

Zelf vlieg ik met 5% nitro en 17% carbolin olie, met een tank van 500cc kan ik 15min vliegen.
Kosten per vlucht €1,50, omgerekend met de brandstof die philippefeij gebruikte zou dat €3,75
per vlucht van 15min zijn 8O

Qmix 5% met ongeveer 90-100 cc extra olie.
met mijn 50 en met mijn 90. Ik vlieg geen hard 3d, maar wel af en toe een rol en een loop.

laurens zei:
Ik vlieg met 5% Quartelmix, kost 15,95 per 5 liter. Ik heb al redelijk wat verstookt en ik ben er zeer tevreden mee. Je kan ELK figuur ermee vliegen wat je met 30% ook kan vliegen.

Toch is 30% redelijk aantrekkelijk ivm makkelijker afstellen (alhoewel ik het al een beetje begin te leren,) meer rook, en meer power. Power is toch wel een beetje verslavend.

Laurens als je een doos koopt van 4x 5 liter kost je dat 56 euro :wink:

holco zei:
Is dat zo? op mijn laatste bon van 6-9 staat €63,80 (4 x 15,95) Als dat zo is zal ik Sander hier in Roosendaal eens aan zijn jas trekken. Staat er dan wat anders op de bon? Bij mij staat gewoon "5 liter Heli C-5 (wit)" 4 x 15,95

Bert Scholten zei:
holco zei:
Is dat zo? op mijn laatste bon van 6-9 staat €63,80 (4 x 15,95) Als dat zo is zal ik Sander hier in Roosendaal eens aan zijn jas trekken. Staat er dan wat anders op de bon? Bij mij staat gewoon "5 liter Heli C-5 (wit)" 4 x 15,95

Ga morgen weer een doos halen, zal het in de gaten houden.

P2000 Synthetic oil (dat zou dezelfde olie moeten zijn die tegenwoordig ook in de C-5 brandstof zit)
ongeveer 3 foto rolletjes gooi ik erbij. Het maakt de brandstof wat vetter want 16% olie vind ik wat te weinig. Ik besef dat daarmee natuurlijk het percentage nitro iets minder wordt maar dat is zo weinig, dat neem ik op de koop toe.

Mario,

Ik adviseer iedere beginnende heli vlieger 30% nitro te gebruiken.
De rede is A. De standaard carb is niet geschikt om met 5% nitro een goede
afstelling te krijgen tussen low-mid-high.
B. De beginner is lui en leest vaak niet de manuals (vraagt liever voor
de 100000ste keer dezelfde vraag die hier op het forum is geweest).
en is a-technisch.
Om dus veel problemen met de afstelling te voorkomen stuur ik ze de gemakkelijkste
weg op. Als ze na 6 maanden dan nog niet zijn afgehaakt en de heli op de zolder is
geland dan hebben ze misschien een beetje now-howe opgedaan over het afstellen
van een helimotor.

Verder vind ik het een slimmielige opmerking dat de brandstof duur!! is.
Vele hebben 3 tot 6 heli´s en zelfs een combinatie van brandstof en electro met in
totaal voor 10000 Euro aan spullen in huis.

Deze discussie vind ik dus om te ko#$%&.

Gr Frans.

Ik raad beginners altijd aan met 15% te vliegen.
15% Wilcat kost net zo veel al 10% Tornado in deze regio.
5% kan maar is iets lastiger af te stellen.
Vooral omdat beginners niet altijd de meest geavanceerde zenders hebben zonder governor vind ik afstelgemak een voordeel.

Zelf vlieg ik 30% Wildcat omdat ik alleen op zondagmidaag vlieg en maximaal plezier per minuut wil hebben.
Helivliegen is toch duur. Als ik goedkoop tijd wil verknoeien zou ik wel gaan vissen :lol:
Maar dit persoonlijk.

As je rustige 8jes wilt vliegen en niets meer.
En je kunt goed afstellen.
Dan kun je net zo veel lol hebben zonder Nitro.

Ik heb ook heel lang op C5 van Quartel gevlogen, ik moet zeggen dat de 5% niet merkbaar is.
Dan kun je dus evengoed geen nitro gebruiken.

Nu gebruik ik Wildcat 15 % omdat ik er 2 toestellen met een viertakt bij heb, viertakten hebben nitro nodig om een mooie stationairloop te hebben.
Het voordeel van de nitro merk ik nu in mijn 2 takt heli, je kunt hem lekker rijk zetten zonder dat hij beroerd gaat lopen.
Rijker = betere smering en betere koeling.

Het nadeel van nitro is dat je grotere kans op roest in je motor hebt.

Jammer dat Quartel geen C10 heeft, anders zou ik daar voor gaan.

frans laurijsen zei:
Mario,

Ik adviseer iedere beginnende heli vlieger 30% nitro te gebruiken.
De rede is A. De standaard carb is niet geschikt om met 5% nitro een goede
afstelling te krijgen tussen low-mid-high.
B. De beginner is lui en leest vaak niet de manuals (vraagt liever voor
de 100000ste keer dezelfde vraag die hier op het forum is geweest).
en is a-technisch.
Om dus veel problemen met de afstelling te voorkomen stuur ik ze de gemakkelijkste
weg op. Als ze na 6 maanden dan nog niet zijn afgehaakt en de heli op de zolder is
geland dan hebben ze misschien een beetje now-howe opgedaan over het afstellen
van een helimotor.

Verder vind ik het een slimmielige opmerking dat de brandstof duur!! is.
Vele hebben 3 tot 6 heli´s en zelfs een combinatie van brandstof en electro met in
totaal voor 10000 Euro aan spullen in huis.

Deze discussie vind ik dus om te ko#$%&.

Gr Frans.

Frans,

Een vlucht met 30% kost 3,75 en de brandstof die ik gebruik kost 1,50 per vlucht, als je twee uur per week vliegt
kan dit op jaarbasis al gauw 1000 euro besparing opleveren, dus lijkt het mij absoluut gerechtvaardicht om 30%
brandstof duur te noemen!!!!!!!!

Jij laat het over komen alsof er maar één goede brandstof is, en een ieder die niet de hoofdprijs wil betalen voor
zijn brandstof noem je dan ook maar meteen een slimmiel omdat ze liever meer geld steken in hun modelen,
erg kortzichtig!!!!!!!!!

Momenteel zijn de nieuwe OS carburateurs prima geschikt voor de 5% brandstof die ik gebruik, ok het kost
wat meer moeite met afstellen maar dat heb ik er graag voor over, en als alternatief kan men evt. nog een
Lötterle carburateur in combinatie met een reso pijp overwegen, met deze combo zijn prima resultaten haalbaar
vanaf 0% nitro en 12% olie.

Gr,

Mario

Het afstellen van de motor is wel een stuk makkelijker met 30% nitro maar het levert wel gezeik op met verroeste lagers.
Ik zie een beginneling nog niet zomaar lagers vervangen.
En 30% is gewoon duurder dus hou het lekker op 15% zoals Walter al zei.

Voor de gevorderde die het te duur vind om 30% te vliegen maar wel voor 10000 pleuro's aan heli spulletjes thuis hebben 8) nog een tipje ....Echt HEEL veel meer power heb je met 30% niet hoor.
Je hebt wel meer power maar zo extreem veel meer is het ook weer niet dus ik vlieg weer lekker 15%.
Goedkoper en geen gezeik met lagers ook de afstelling van de motor is nog prima te regelen,ook voor de beginner.
Ik denk dat velen VEEL te snel met 30% gaan vliegen zonder aan de nadelen te denken.

Gr Matthijs

hallo :D

ben het volkomen eens met holco en mat,raptor...vindt het trouwens niet zo correct om mensen slimmielen te noemen , en beginners lui ,, ik zou eerder zeggen onkunde van de beginnende vlieger ... maar laat ik mezelf niet gaan verlagen om ook bepaalde uitspraken te gaan doen , zelf ben ik niet zo,n bezuinig type , maar ben overgestapt van 15 % tornado heli fuel naar klotz 10% brandstof ,en het werkt perfect .. :D :D

groeten peter 8)

Ik vlieg met 15%. Meestal Wildcat. Vandaag nog eens CoolPower geprobeerd.
Ging ook wel, maar met WC zoemt ie toch wat mooier.

Zoals hierboven gezegd, 30% levert niet zó veel meer vermogen op, maar wel goed merkbaar vind ik.
Voor de rest: motor draait wat koeler en ietsje makkelijker af te stellen.

Klopt.....maar ook verroeste lagers en dus is 30% minder geschikt voor de beginner.
Een beginner heeft overgens toch niet dat beetje extra power nodig.

Gr Matthijs

Ik vlieg al jaren met 5% nitro en 18%klotz met een magnum 45 en hyper 50
zonder problemen dit is brandstof van hobby in waalwijk ONGEVEER €18,-

F.T

Back