brandstofcel aangedreven RC auto

misschien kennen jullie het al maar dit lijkt me wel vet 8)

een met branstofcel aangedreven RC auto, het is dus een electro auto maar dan zonder battarijen; gewoon tanken dus en je kunt weer vooruit: interessant!

voor het complete verhaal check deze link (in het engels)

en enkele foto's van die site:

misschien kan deze ook in het modelbouwcafe, maar hier leek deze post me meer terecht

groeten Tom

Los van dat het een leuk hebbedingetje is, wat is het voordeel van een brandstofcel? Niet dat het milieubewust is. Je moet gebruik maken van een smak energie om de cel te produceren en hervullen. Die energie halen uit wind of zon en dan van die horizonvervuilende zuilen? Nee, ook geen oplossing. Ik wacht wel tot er een auto komt met Flux Condensator... :rolling:

De_Lorean_DMC12_Back_to_the_Future_VIT24010_24_99_thumb.jpg

Brandstofcel in Horten vliegende vleugel:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=46838

Christian Lucas en Helmut Schenk (erkende elektrovlieg techneuten, ook vakmatig) in hun berichten over brandstofcellen, voor het RC testmodel van de toekomstige 1:1 mandragende www.smartfish.ch , 1kWatt, 1kg, 700bar:
http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=139517&sid=

Professionele video van het vliegende model van de Smartfish, de 'Hyfish' (Zwitsers/Engels taalgrapje):
http://www.smartfish.ch/art/SmartFish_Design_10.wmv (14MByte)

Horten

0103.jpg

Smartfish

hyfish.jpg

HyFish_600x.jpg

Volgens mij zijn deze motoren veel beter voor het milieu, sleurhutje. Er is namelijk geen CO2 uitstoot. Het enige grote probleem tegenwoordig is nog het aanmaken van waterstof (hydrogen) of H. Waterstof komt namelijk niet alleen voor in de natuur. Het is altijd gebonden aan een ander atoom.
Wetenschappers zijn momenteel wel bezig met een nieuw project: men heeft ontdekt dat groene algen (die in vrijwel alle natuurlijk water voorkomen) waterstof produceren. Men is nu dus een manier aan het bedenken om groene algen als waterstofbron te gebruiken, de waterstof drijft dan op zijn beurt de brandstofcel aan, die op zijn beurt een elektromotor (van het voertuig) aandrijft.
Over ongeveer 20-30 jaar zal het systeem mainstream zijn, zei men vorige week op discovery channel.
Dus dan rijden onze auto's op algen :lol:

Mvg
Sander

Graupner heeft een jaar of 2/3 terug in samenwerking met BMW ook al een RC auto op Waterstof gemaakt.

Leuk onderwerp. Op dit moment ben ik op de TH Rijswijk mijn afstudeerstage een auto aan het bouwen op Waterstof. Deze zal dan mee gaan doen aan de Shell Eco Marathon in mei. We doen ditjaar mee in de Urban Concept klasse, dat houd in dat het een personen auto moet zijn, die in productie genomen kan worden. Vorig jaar staat het record op 3836 Kilometer, op de energie van 1 liter Shell Euro 95.

Nadeel van een brandstof cell is, dat die dingen schofterig duur zijn. Enkel de brandstof cell die we hebben staan was al 7767,00 Euro. Als een brandstof cel stil staat verliest deze 0,8W per uur. Na 2 jaar kun je hem dan weg gooien. Of eigenlijk de Membramen die er in zitten. Deze zijn ook erg duur om te vervangen.
Tevens is het vermogen van een brandstof cell, niet verschrikkelijk veel. Zo produceert onze cel, maar 280 Watt.

Tot slot, zo als aan gezegd is, is het winnen van Waterstof, wat lastig. Natuurlijk kan men door de elektrolyse van Water Waterstof creeëren, maar dan moet er wel eerst spanning zijn, de elektrolyse te starten. Ik ben benieuwd.

Uiteraard vind ik het een super mooi project, en zal dan ook mee naar Frankrijk gaan, om daar samen met ruim 250 teams uit 25 verschillende landen te gaan racen, wie het zuinigst rijd!.

Groet Robert

Back