Discipline, gewoonte en routine. Bij mij gebeurt het in ieder geval nooit
Als je "gewoonte, routine en discipline uit "ieder weekend niet vliegen" bestaat, is dat ook niet verwonderlijk
Effe wat anders: als je een viltclunk hebt, heb je sowieso het beste brandstoffilter te pakken wat voor geld te koop is. Walbro Clunks (te herkennen aan kleine afmetingen en het viltpropje zit met een metalen beugel bevestigd, ze worden ook door OS als "origineel OS-onderdeel verkocht) slibben binnen een a twee jaar dicht. Webra viltclunks gaan schijnbaar eeuwig mee.
IN beide gevallen heb je geen filter nodig.
Maar zonder viltclunk, MOET je een filter gebruiken: een sproeiernaald slibt PLOTSELING dicht, een filter langzaam. M.a.w, een brandstofgebrek door dichtzittend filter kondigt zich zonder al te veel problemen aan (motor gaat week na week steeds een klein beetje armer lopen) maar een verstopte sproeier kan letterlijk van de ene minuut op de andere de motor doen afslaan.
Dan kun je beter die mogelijke lekkages (die ook zelden tot catastrofaal afslaan leiden, maar gewoon geleidelijk opkomen) voor lief nemen. Echter: ik heb daar nog nooit last mee gehad.
Zelf gebruik ik Viltclunk EN filter, en dan zorg ik er altijd voor een filter te nemen wat fijnmazig is (géén metalen gaasje maar een kunststoffen "korfje") en waarvan de afdichting met een O-ring gebeurt in plaats van d.m.v. een pakking-ring.
Ik verstook "home-made" brandstof, waarbij ik vaak zichtbaar vuil op de bodem van de kan heb liggen, maar ik heb al zeker 8 jaar geen last meer gehad met vuil in carburateurs. Ik verstook tussen de 100 en 200 liter per jaar, afhankelijk van hoe goed de zomer is....
De startkist vul ik via een benzine-filter voor auto's (paar lullige euro's bij de Halfords of Kwikfit, gaat eeuwig mee).
Groet, Bert