Brandstofmotor.

Ik rij nu met oa de HPI savage 4.6 en 5.9
Wil er eigenlijk benzinemotoren opzetten.
Heb er wel 2 gezien.
SH motor alleen niet in Nederland en prijzig.
En eentje van Horizon met slechte recensie en die wordt volgens mij niet meer gemaakt.
Heeft iemand een andere optie of ervaring hiermee?
 
HPI heeft even ook zoiets gehad en gebruikte er een OS vliegtuigmotor voor. Ik vrees dat er standaard geen andere motor te vinden is, je kunt wel in de vliegtuighoek op dit forum kijken waar er een topic is met het ombouwen van nitro motoren naar een ontsteking zodat een gewone benzine mogelijk is.

Maar omdat gewone benzine niet diezelfde ontbrandingskracht geeft zijn deze motoren ook niet echt een succes geworden.

Is er een specifieke reden dat je naar benzine wilt?
 
De reden voor overstappen naar brandstof is dat ik heb begrepen dat er als de voorraad op is er geen nitro meer verkocht mag worden van hoger dan 16%
Tevens heb ik het idee dat er weinig reserveonderdelen van nitromotoren te koop zijn.
Zeker niet van de hpi motoren 4.6 en 5.9
 
16% nitro zal prima werken op je grote motoren. Er zijn nogal wat mensen die anders beweren maar diezelfde mensen weigeren het ook te proberen en praten alleen uit gevoel deels opgejut door dezelfde verhalen zonder ervaring van mensen uit Amerika waar alles "meer" altijd beter is.
Op 16% zal je motor inderdaad gevoelsmatig minder lopen maar het verschil is minimaal.

Hier iemand die wel de test gedaan heeft:

Wij met de 1:8 onroad rijden al ruim 10 jaar op 16% en het is echt niet minder geworden, zie bv

En dan, het gehele advies is om een head shim van 0.1mm weg te halen als je op 16% gaat rijden. Hiermee verhoog je niet alleen de cmpressie en dus de ontbrandingskracht maar je corrigeert ook de ontstekings timing welke door 16% naar een later moment gelegd wordt.

Onderdelen voor nitromotoren niet leverbaar is een beetje raar. Ik kan mij voorstellen dat als een product uit roulatie is of een fabrikant gestopt is het lastig wordt (zie nu met Novarossi). Ik weet dat HPI langzaam naar elektro only gaat maar hun nitro motoren komen gewoon bij oa Force vandaan en kan je via andere wegen genoeg vinden.
En dan.... Een 4.6cc van Force koop je nog voor geen 150 euro, een LRP (origineel SH) voor 200. Als je een motor moet reviseren of voor een paar tientjes meer een compleet nieuwe hebt weet ik het wel....
 
Duidelijk verhaal dankjewel.
Ik stap dan gewoon over naar 16% nitro brandstof.
Zal eens kijken voor een nieuwe force motor.
 
geen nitro meer leverbaar boven de 16 % ????

kan iemand dit bevestigen ?
dan kan ik heel de nitro verzameling eigenlijk beter in de kliko dumpen.
 
geen nitro meer leverbaar boven de 16 % ????

kan iemand dit bevestigen ?
dan kan ik heel de nitro verzameling eigenlijk beter in de kliko dumpen.

Mocht je het gemist hebben, het is een EU regel waarvan we al enkle jaren wisten dat die eraan zat te komen en sinds dit jaar is ingevoerd. Restvoorraaden mogen geloof ik nog verkocht worden maar dan houdt het op.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019R1148&from=EN#d1e698-1-1

Motoren weggooien is overdreven, bij ons kan je veelal een headshim weghalen en bij sommige merken zelfs een 16% verbramdingskamer kopen.
 
Zelf mixen kan ook natuurlijk

Hoe dan als je ook geen pure nitro mag kopen?

Begrijpelijk. Ik zit met hetzelfde

Maar je kan het zelf laten mixen. Dan heb je nog wel 25%

Zou wel heel simpel zijn als dat kon. Niet dus, ook winkeliers moegen geen eigen mengsels hoger dan 16% verkopen. Natuurlijk niet tegen te houden en natuurlijk de vraag hoe makkelijk winkeliers ook aan pure nitro kunnen komen.

Ik denk dat het helemaal geen probleem is maar door veel mensen wel een probleem van wordt gemaakt. Wij hebben 10 jaar geleden hetzelfde meegemaakt toen de EFRA besloot vanwege geluidsristricties naar 16% te gaan. Mensen konden heel wat klagen maar uiteindelijk liepen de motoren prima, ook zonder aanpassingen.
 
Er zijn mensen die dat nog wel kunnen. Ik heb geen zin om op een openbaar forum namen te noemen. Alhoewel ik denk dat deze meneer het volkomen legaal doet.

Bij serieuze interesse een pb sturen.

Legaal aankoop en gebruik is het alleen als je er een officieel licentie ervoor hebt welke je bij de EU kunt aanvragen maar neem van mij aan dat het als simpele RC hobbyïst je niet zo'n licentie krijgt.
Verder hebben de nitro handelaren een registratieplicht van mensen die meer dan 16% afnemen.
 
Uit interesse,
ik lees hier nogal wat reacties over, maar is dit nou echt zo een issue?

Op 16% moet een motor toch prima kunnen lopen, in het ergste geval de compressie iets verhogen, en een andere plug steken (heter denk ik dan..).
Dit is toch een non-issue?
Hoeveel % vermogen denk je dan dat dit gaat kosten, en hoe vertaald zich dat dan in ronde tijden, waarbij de kantekening is dat iedereen dan wellicht iets langzamer gaat, dus competitie blijft gelijk.

Of zijn er (dan denk ik vooral auto en/of heli) motoren die zo ontwikkeld zijn dat ze echt niet op minder als 25-30% kunnen lopen?
Ik heb een (nog niet gevlogen) T-rex 700 nitro op de plank staan, nou heb ik nog voldoende 30% brandstof, maar ik was eigenlijk al van plan dit aan te mengen naar een lager %.
Ik zie de noodzaak van 30% niet zo, of heb ik het nou echt bij het verkeerde einde.
 
Dan weet ik wel om wie het gaat. Maar ook hij dient zich aan de regels te houden en misschien komt er snel een moment dat hij niet meer mengt afhankelijk hoe makkelijk hij aan pure nitro kan komen.
 
Back
Top