Brandstofpomp fadec of hal sensor defect?

Hoi Gerrit Jan,

Volgens mij heb je gelijk Gerrit Jan, maar net zoals jij wel weet denk ik, bedoel ik dus www.plastikturbine.de voor onderdelen voor Rene en Henk en helemaal niet mij als persoon natuurlijk he.

Verder snap ik niet waarom Rene en Henk de turbine niet goed aan het draaien krijgen, de ene keer ist toppie en de andere keer ist niks.

Het is fijn dat jij je hulp wederom aanbied, het moet toch een keer gaan lukken bij hun, vindt ik.

Jaap wat denk je van de temp ?ik wil echt niet m,n vingers branden aan zo,n manier van storingen opsporen door een alu blokje met schroef je te plaatsen,het is geen gewoon zuigermotortje die je even de brandstof met een schroefje regelt,dan wordt het echt prutswerk.

Is anders niks mis mee hoor. Wij starten altijd zonder ECU simpelweg omdat we die geen hebben. We houden tijdens het opstarten wel scherp de temperatuur in de gaten en tijdens het draaien de compressordruk maar verder no problems at all! Jaren geleden in het begin van het turbinetijdperk werd toch ook niks anders gedaan? :wink:

Groetjes Robert

inderdaad vroeger was er geen ecu .Ik start ook meestal de eerste keer met een gewone vaart regelaar en een druk meter.
Sluit je in ieder geval instel problemen uit van je ecu.
Maar een ecu is wel een prachtig stukje techniek
Ik heb die van digitech in gebruik voldoet prima.

Hoi,

Bedankt Robert en Gerit Jan dat jullie hier bevestigen dat een turbine manuel kan draaien zoals ik hier eerder al zei.

De turbine was er eerder als de ECU en die ECU is een zeer handig hulpmiddel, maar we kunne zonder draaien.

Hallo Gerritjan ,de turbine heeft altijd mooi rustig naar 100k gelopen,het probleem licht nu niet aan de motor nog aan de elektronica,enkel alleen aan het opstarten met een te hoge temp aan de uitlaat ,als de motor naar idel 36k gaat is de uitlaat koel, zie filmpje.
er is immers niets veranderd aan de turbine dus gaan we het binnen kort weer proberen,we hebben filmpje nog eens bekeken en zien dat het termo koppel op een andere plaats zit ,dus een kwestie van gaatje boren en dan maar eens kijken.
groetjes Rene.
ps. zal me benieuwen de eerste vlucht van de mirage ,we gaan hem in ieder geval filmen.

Hoi Rene,

Nu snap ik er helemaal geen reet meer van, buiten het feit dat het termokoppel anders zit ( waarom is dat verandert ?? als voorheen ) je verandert iets toch niet als het goed zit en nu heb je geen problemen meer ?? buiten het feit dat de temp te hoog is bij opstarten.

Dus wat was het probleem nu eigenlijk en de reden dat je hier een draadje plaatst ???? over een probleem wat er eigenlijk niet is ??

Het termo koppel zit aan de andere kant van de uitlaat aangezien we de uitlaat los hebben moeten halen.is de plaats anders dan dat ie eerder gemonteerd was.we hadden 2 mogenlijkheden om te monteren en niet daar aan gedacht.

dank zei het plaatsen van dit draadje kwamen we erachter,
gr rene.

Rene microturbine zei:
Hallo ,wie kan ons helpen het volgende probleem op te lossen?
Als we de turbine opstarten gaat na 100graden de brandstof pomp langzaam pompen en tot bij 15k loopt de keropomp mee,totdat de turbine22,5k draaid is de pw bij 259 aangekomen maar verder gaat de pomp niet,
Nu denken we dat er verschillende oorzaken kunnen zijn bijvoorbeeld pomp loopt zwaar, of de magneetspinner is te zwak ,de hal sensor werkt niet goed,of in het ergste geval de fadec regeling is defect.
hoe kunnen we het beste het een of ander uitproberen om achter de juiste oorzaak te komen?
De turbine loopt verder mooi zelfstandig zonder vlammen te geven .
groetjes Rene . R.M.T team.

Hallo Rene

ik zie men word al snel bedolven onder de tips
eerst een paar feiten:

als je hall sensor je rpm aangeeft is deze ok
als je rpm een beetje schommelt van 60000 naar 3000 en terug
kan het zijn dat je magneet te warm is geworden.
de neodym magneten die we gebruiken kunnen maar tot 150 graden gaan.
als je een paar hot starts of problemen hebt gehad zal de mageet de sterkte verliezen..
nu je zij voorheen liep hij prima , en nu niet.
mij lijkt het eerder te liggen in de lagers en of zwaar draait.
de fadec doet gewoon wat hij moet doen.
hij meet temp en toerental
als toerental stijgt zal hij ook meer kero pompen .
word hij te warm zal hij kero terug nemen (temphigh)
slipt je starter soms?
is je accu nog wel goed?

Bedankt Sandor , nogmaals een paar feiten op een rij.
1acu spanning is goed.
2Magneet lijkt goed ,vergeleken met nieuwe die je ons eerder stuurde.
3Motor loopt zelfstandig van 15k naar22.5k,we gebruiken hand start.
4lagers lijken nog goed te draaien,maar moeilijk te testen.
5 pomp geeft nu bij22k een waarde aan van 259, dit lijkt ook goed .
6 termo koppel geeft temp goed aan.
het lijkt erop dat de start te lang duurt ,en verder nog eens kijken of de motor met een koelere plaatsing van termokoppel hoger optoert.
gr rene.

Rene microturbine zei:
Bedankt Sandor , nogmaals een paar feiten 3Motor loopt zelfstandig van 15k naar22.5k,we gebruiken hand start.
gr rene.

dit moeten jullie verhogen!
laat de starter pas los bij 22000 als hij in toeren valt weer aanzetten!

pomp waarde is te hoog bij dat toerental

Moet dit ook als de turbo zelfstandig draaid?
(zie reactie van henk) we starten met de hand met speed 400,toert direct op naar 15k,blijft dan zelfstandig lopen,pw loopt mee maar blijft hangen bij 259,temp loopt snel op boven 850graden,dus meteen gestopt(trim down pomp stop)

ecu instellingen: min temp 100,max temp 850, stop speed 25k,idlle 36K,
acc time 035,delay 015,stab delay 004,pomp start point auto+2,pomp start ramp 004

Rene microturbine zei:
Moet dit ook als de turbo zelfstandig draaid?
(zie reactie van henk) we starten met de hand met speed 400,toert direct op naar 15k,blijft dan zelfstandig lopen,pw loopt mee maar blijft hangen bij 259,temp loopt snel op boven 850graden,dus meteen gestopt(trim down pomp stop)

ecu instellingen: min temp 100,max temp 850, stop speed 25k,idlle 36K,
acc time 035,delay 015,stab delay 004,pomp start point auto+2,pomp start ramp 004

hij blijft niet zelfstandig lopen anders zou het toerental wel omhoog gaan
zoals je zelf ziet blijft het toerental op 15000 en dan gaat de temp omhoog
dus jaag hem maar wat hoger , je zal zien dat de temp ook lager blijft dan.
zet de auto+2 eens op auto+3
of de start ramp op 6

Het toeental gaat wel omhoog maar blijft steken op 22.5k en de pw waarde blijft dan ook staan op 259.
Maar we gaan volgende week weer proberen,we zullen doorgaan tot we weer 100k draaien, het moet lukken.
gr Rene
Ps .Klopt wat je zegt pw waarde is te hoog.

Rene microturbine zei:
Het toeental gaat wel omhoog maar blijft steken op 22.5k en de pw waarde blijft dan ook staan op 259.
Maar we gaan volgende week weer proberen,we zullen doorgaan tot we weer 100k draaien, het moet lukken.
gr Rene
Ps .Klopt wat je zegt pw waarde is te hoog.
hij blijft steken omdat er waarschijnlijk temphigh staat en de pomp blijft steken op die waarde
ik denk dat hij niet snel genoeg accelereert.

hallo sandor, het probleem zit hem in verschillende dingetjes denk ik

het opstarten duurde te lang,lucht belletjes in kero leiding,(half lege tanks)

temp hight inderdaat een paar keer gehad,we gaan de zaak goed ontluchten,en het koppel weer op de plek zetten waar hij eerst zat maar iets dichter naar turbine weel,als tie boven de 100graden komt gaat het pompje opregelen,maar als er dan te weinig kero komt door luchtbelletjes,wordt tie te warm,het duurt dan allemaal te lang is mijn mening,met de huidige fadec instellingen heeft het altijd goeg gedraaid,dus laat ik maar zo staan.

als we volgende week gaan vliegen als het lukt,is meschien een auto start een optie om verder te gaan,dat hoor je dan nog wel gr,henk

Henk Rene .Je moet altijd er voor zorgen dat de brandstof leidingen en pomp volledig gevuld zijn met brandstof. en de aan voer niet af geknepen is,dan pas kan de motor goed op starten.Zo als je weet stick naar boven en spanning op de ecu en het pompje gaat na een paar seconden even lopen als 1 keer niet voldoende is om de leiding tot aan de motor te vullen doe je het nog een paar keer.Ik denk dat dit ook al weer een stap in de goede richting is als ik jullie verhaal zo lees. Gerrit Jan

Ja het moet lukken ,volgende week nemen we het toestel mee naar het veld,mischien dan met twee Jets de lucht in,als het weer gunstig uitpakt.!
we hebben er echt zin in.
groetjes Rene.

Back