Brandstofpomp fadec of hal sensor defect?

Hallo ,wie kan ons helpen het volgende probleem op te lossen?
Als we de turbine opstarten gaat na 100graden de brandstof pomp langzaam pompen en tot bij 15k loopt de keropomp mee,totdat de turbine22,5k draaid is de pw bij 259 aangekomen maar verder gaat de pomp niet,
Nu denken we dat er verschillende oorzaken kunnen zijn bijvoorbeeld pomp loopt zwaar, of de magneetspinner is te zwak ,de hal sensor werkt niet goed,of in het ergste geval de fadec regeling is defect.
hoe kunnen we het beste het een of ander uitproberen om achter de juiste oorzaak te komen?
De turbine loopt verder mooi zelfstandig zonder vlammen te geven .
groetjes Rene . R.M.T team.

hoi jaap,je bedoeld zonder ecu?,mocht het toch een mechanisch probleem zijn,en je start de turbine zonder turbine regeling,trekt tie er wel doorheen,maar dat kan schade aan lagers en andere belangrijke onderdelen veroorzaken,dus denk dat dat de verkeerde manier van storing zoeken is.gr henk

Hoi Henk,

Denk het niet, je schakelt gelijk alle mogelijke probleem onderdelen uit, je moet wel even een alublokje maken dat je de brandstoftoevoer kan regelen met een schroefje.

Je kunt de ECU er wel aanhangen ter kontrole van het toerental en temp, zodat je wel een beetje kunt zien wat je aan het doen bent, maar met je oren kun je ook veel horen hoor.

Gewoon doen Henk

Jaap wat denk je van de temp ?ik wil echt niet m,n vingers branden aan zo,n manier van storingen opsporen door een alu blokje met schroef je te plaatsen,het is geen gewoon zuigermotortje die je ff de brandstof met een schroefje regelt,dan wordt het echt prutswerk.
Ik denk als pomp niet genoeg spanning krijgt daar een oorzaak voor is .
Mischien kan Sandor of gerald er een zinnig woord over zeggen.
Gr Rene.

nog ff voor de duidelijk heid:

ongeveer 50liter kero verbruikt,met onze turbine,taxien achter huis,zonder problemen,vandaag weer proefgedraaid na nieuwe gas en kero ringen gemaakt te hebben.

bij alle voorgaande starts 100k pw ongeveer 890

we starten met de hand met speed 400,toert direct op naar 15k,blijft dan zelfstandig lopen,pw loopt mee maar blijft hangen bij 259,temp loopt snel op boven 850graden,dus meteen gestopt(trim down pomp stop)

ecu instellingen: min temp 100,max temp 850, stop speed 25k,idlle 36K,
acc time 035,delay 015,stab delay 004,pomp start point auto+2,pomp start ramp 004

Hoi Rene,

Dan doe je het toch lekker niet, ik doe het wel en dat zal niet lang meer duren denk ik, ook een turbo Bram laat gewoon ff ze`n turbo draaien in de tuin zonder een ECU en wat denk je, nog goed ook.

Dus ???

Och men zuigermotortje liep maar 23k was wel de top op dat moment vd Wereld och dat is dus prutswerk volgens jou hier toch !!! ik vindt het jammer dat je mij hier te kak hebt gezet met mijn motoren en dat ik een prutser ben, ik geloof niet dat ik tot de prutsers hoor !!! maar we zullen zien in de toekomst en ik heb mij al behoorlijk bewezen in de speedwereld en ik ben voorlopig 3 vd Wereld en 6 v Europe geweest ja dat behalen prutsers dus hihi en men kast puilt uit van de bekers. foto zien van men bekers ??

Ma maakt niet uit hoor ik kan wat hebben, ik ben zeer benieuwt wanneer mijn turbo gaat draaien, tot op heden draait hij op lucht geweldig en jaja zonder smering en gewone kogellagers, ik doe dat maar gewoon even hoor en ik maak het niet te gek, maar voorlopig..

Hoi Jaap,dit forum is niet bedoeld om mensen te kak te zetten,een turbine waar we al zolang mee bezig zijn laat ik echt niet kapot draaien door een naar mijn mening een pruts oplossing .het lijkt me duidelijk dat ik die mening mag geven,daarmee wil ik niet gelijk zeggen dat je een prutser bent..goed lezen Jaap!!!
Gr Rene.

Rene Henk.
Je motor wordt te warm de atcu stopt met meer branstof geven.
Ik kan uit ervaring spreken .
Je zegt de themperatuur loopt snel op.
Dat is nou juist wat niet mag.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Dank je Gerrit ,we hebben de max temp 859 ingesteld op ecu en komt de temp daar boven dan stopt de pomp,bij 22k is de temp 700 graden daarna
krijgen we geen hogere pw 259.
mischien is een andere uitlaat een optie ,een iets grotere uitstroom zodat de temp lager wordt op sensor.
gr Rene

Hoi Gertjan,

Zou je wat je hier schreef even duidelijker willen uitleggen.

Dat de temp te hoog oploopt is bekend en daardoor de ECU stopt daardoor is ook bekend.

Dus wat dedoel je nu eigenlijk te zeggen, ik wil graag wat leren natuurlijk.

Het toeren tal moet op lopen en de themperatuur binnen de grenzen blijven dan zal de regeling de pomp spanning op voeren.
Sandor kan het precies uit leggen. als alleen de themperatuur op loopt en het toeren tal niet grijpt de regeling in.

Hoi Gertjan,

Yep snap ut nu, denk ik.

Maar bij Rene en Henk is de temperatuur veel te hoog en dan wil ik graag weten hoe kan dat ???

Het kan zijn dat de plaats van termokoppel op de verkeerde plaats zit,dus mischien moet termokopel dichter bij het turbineweel komen of ervanaf.
gr Rene

Temp te hoog ? vermijd herstarten , Alles uit elkaar halen en een flow divider erin;zal de luchtflow beter verdelen;Mogelijke oorzaken van te hoge temp: fuelsticks niet genoeg drukkend op de verbrandingsbuizen, versleten lagers,lek benzine toevoer binnenin de case, problemen met de fuel ring( slecht gelaste sticks), Problemen met de Festo bevestigingen. Eigenlijk, je kan maar niet genoeg ALLES in de gaten houden.
Jacques
België

Rene microturbine zei:
Het kan zijn dat de plaats van termokoppel op de verkeerde plaats zit,dus mischien moet termokopel dichter bij het turbineweel komen of ervanaf.
gr Rene

@Henk Braam.

Wat je ook kan proberen is om het thermokoppel op de andere plek te positioneren, dus niet verder weg maar in plaats van b.v. op "3 uur" het koppel op "9 uur" te zetten, scheelde bij mijn turbine zo'n 80 graden Celsius in de opstart fase, heb dit uitgeprobeerd.
Sowiso zou ik de stiks goed doorblazen/reinigen zodat je een mooie egale verbrandings ring houdt/krijgt, en uiteraard controleren of ze inderdaad nog wel goed contact maken met de verdamperbuizen.
Zou volgens mij het probleem weg moeten zijn.

Grtz Ger.

hallo ger,,heb gisteren alles nagekeken,het probleem is denk ik inderdaad de positie van koppel,na de laatste taxiproef,heb ik het koppel aan de andere kant van uitlaat gemonteerd,waar de temperatuur in de opstartfase waarschijnlijk hoger is,zet hem weer terug,en proberen we het weer,verbranding is oke,geen vlammen of zo,dus het gaat wel lukken denk ik

Omdat ik jullie motor van binnen en buiten ken zou ik eens aan een andere verdichter denken ben je al een heel eind in de goede richting.
in iedergeval alle schoepen in de bestaande verdichter er onder de goede hoek er in zien te krijgen verder kan de tunnel ook niet meer recht zijn door te warm geweest te zijn .kijk verder of de verbrandings kamer goed past achter in.
verder moet het compressor wiel niet te veel speling hebben met het voor deksel . en het turbine wiel natuurlijk ook niet . speling is gewoon verlies van lucht als je het overdrijft doet je motor het gewoon niet of in het gunstigste geval slecht. Als de motor te warm wordt heb je gewoon een probleem alles blijft trekken is niet stabiel.
Ik heb maar 0.2 mm speling alles draait zonder problemen keer op keer
Het lijkt simpel zo,n motor maar je moet er zeer zorg vuldig mee om gaan . Een iedergeval veel sucses.Gerrit Jan

Medusa was dat niet de godin van de wijsheid.
Rene Henk. Ik help je nog wel een keer als je dat op prijs steld tenminste.
Ik heb er ook wel even over gedaan om de turbine goed aan het draaien te krijgen. ik stam nog uit de tijd van het houten compressor wieltje 1.5 kg druk en toch er mee vliegen . GR Gerrit Jan

Back