brandstofslang

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Thundertail, 6 aug 2019.

  1. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    13
    goedendag,

    ik heb een nieuwe tank gekocht voor een nieuw te bouwen curare 60.
    in die tank zitten gele Tygon slangen, ik denk dat de rest van de tank, ondanks de stalen schroefdop, benzine bestendig is.
    maar ik ga de curare vliegen op methanol.
    kan dat dan ? of moet ik de slangen vervangen ?
    het is een tank van aeroplus RC , een ideal tank.
    ik weet dat je een methanol tank niet met benzine mag gebruiken , maar andersom ??
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.894
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet, kun je, puur vanuit het oogpunt van chemische bestendigheid, je tank gewoon met methanol gebruiken.
    Alleen, naar mijn ervaring is tygon minder geschikt voor IN de tank, vanwege de stugheid van tygon als het wat ouder wordt.
    Persoonlijk zou ik het vervangen voor soepele siliconenslang, maar wie ben ik....

    Voor benzine, zou ik buiten de tank tygon, maar IN de tank Aflas, Neopreen of NBR of iets dergelijks gebruiken, dat blijft stukken soepeler, en dan volgt de clunk de brandstof beter...
     
    H.B.Busking en Huey vinden dit leuk.
  3. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    13
    dank je voor het duidelijke antwoord, daar kan ik wat mee.
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.894
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Graag gedaan ;)
     
  5. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.331
    Locatie:
    Valkenburg zh
    In vergelijking is tygoon erg stug en lastig te bevestigen. Zit het dan een tijdje dan wordt het hard. Raar spul dat tygoon. Zijn er nog trucjes dat het makkelijker gaat?
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.894
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb de indruk dat Tygon nog steeds "ontwikkeld" wordt, want waar ik het 10 jaar geleden binnen anderhalf jaar zag verharden, lijkt het tegenwoordig steeds langer soepel(achtig) te blijven.

    Of wat ik doe nu echt per se makkelijker is, weet ik niet, maar bij de lastigere verbindingen snij ik meestal een ringetje (3~4 mm breed) van het einde van de slang, en wurm dat over de slang heen (dat "wurmen" kan echt een k-klusje zijn, maar met wat geduld en vastberadenheid lukt het meestal wel). Dan schuif ik het ongeveer 1 cm door, steek de slang op de nippel, en schuif dan het ringetje terug, tot het over de richel van de nippel zit. Dat verbetert de afsluiting en het "vastzitten" van de slang behoorlijk.

    Er zijn ook speciale slangklemmetjes voor te koop, maar ja, ik ben een gierige Fries he? (oh nee.... Groningers zijn gierig, Friezen zijn "spaarzaam".... :p )
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.152
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Wikkeldraad werkt ook zeer goed
     
  8. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.864
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Ik gebruik Tygon in de tank van m`n jets en van de tank naar UAT, daarna ga ik over naar Festo (wat nog veel minder flexibel is :) ).
    In grote tanks plaatsen we nog een stukje buis tussen 2 Tygon stukjes om te voorkomen dat de slang kan knikken en de klunk voorin komt te liggen.

    Over jaren en jaren word Tygon op den duur wel hard maar dan ben je allang een keer gecrasht of heb je je model allang verkocht ;-)

    En 'wikkeldraad' ook wel borgdraad genoemd
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.894
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar die tanks zijn nogal wat groter... Dan is een stugge slang eerder een voordeel (anders zette je niet een eindje pijp in je clunk).
    Voor kleinere tankjes is tygon gewoon niet geschikt.
    Ik mag toch hopen van niet....
     
  10. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.864
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Meest wat ik gebruik in de tanks is 6mm. Maar de dunnere 4,8mm is ook nog best soepel (maar nog niet zo soepel als de transparante slangen).
    En anders gewoon een zwaardere klunk er aan ;)

    Maar alles afhankelijk natuurlijk ook van het formaat tank :rolleyes:
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.152
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Hier ook tygon in de tank, van 200 cc tot 1000cc. Goede keramische of filtklunk eraan.
     

Deel Deze Pagina