Brandweer Haakarm MB Antos

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door firezaltbommel, 22 apr 2020.

  1. firezaltbommel

    firezaltbommel

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Zaltbommel
    Ik ben bezig om een haararmchassis te maken voor het fictieve brandweerkorps Brugleuningerveen.
    Het zal een voertuig worden zoals nu de nieuwe haararmchassis zijn van de brandweer.
    Als basis gebruik ik de Bruder Arocs cabine. Om van de Arocs naar de Antos te gaan zal de bumper worden verlengd en een andere grill worden gemaakt. De verlenging van de bumper ben ik al een aardig eind mee gevorderd.
    Ook heb ik al een opvulling gemaakt voor onder in de bumper. Ik zal nog wel een hoekje moeten maken wat als een soort van trede in de bumper dient en waar de kentekenplaat op zit. Als een geheel met de opvulling van de bumper printen was niet mooi geworden dus dan maar een los hoekje.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2020
    ozy en marcelinets vinden dit leuk.
  2. marcelinets

    marcelinets Guest

    Alleen als ik de foto,s wil bekijken krijg ik een foutmelding niet gerechtigd om bestanden te bekijken.
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik zie ook geen foto's
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Ik zie 3 foto's.
    1 foto van een gele MB Actros cabine en 2 foto's van verbouwing van de bumper.
     
  5. firezaltbommel

    firezaltbommel

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Zaltbommel
    Zijn de foto's nu wel zichtbaar voor een ieder? Heb wat in de rechten veranderd
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  6. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    ik zie ze wel, en ik vind het resultaat prima. Wordt een mooi model. Uitdaging om er een WTS 1000 haakarmcontainer op te zetten. ( en dan wel funktioneel)
     
  7. firezaltbommel

    firezaltbommel

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Zaltbommel
  8. firezaltbommel

    firezaltbommel

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Zaltbommel
    Ja Fred wordt nog wat om ook de bakken te maken. Heb al wel wat ideeën van baken die ik zou willen..
    Misschien eerst dan maar eens beginnen met een vrij simpele bak:D
     
  9. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Past een Bruder een beetje op dat chassis? Meestal zijn die op Tamiya maat en Bruder zit meestal in de zuivere 1:16 maatverhouding. Containers voor het uitzoeken.
     
  10. firezaltbommel

    firezaltbommel

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Zaltbommel
    Chassis is zelf gemaakt. Chassisbalken zijn wel van tamiya. Aangedreven as is een wpl as en de stuurassen komen uit mijn printer. Velgen zijn ook tamiya en de banden zijn van rc4wd.

    Bak zal dus ook zelfbouw moeten worden net zoals het haakarm systeem. Wil wel proberen om het origineel zo dicht mogelijk na te maken.
     
  11. firezaltbommel

    firezaltbommel

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Zaltbommel
    ozy vindt dit leuk.
  12. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Badhoevedorp
    ziet er netjes uit ben benieuwt hoe het uit de printer komt
     
  13. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou de haak even 180 gr draaien.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Helicor en trialrolf vinden dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    He er zit nog leven in dit project! Mooi! en inder daad geloof ik dat Fred een punt heeft ;)
     
  15. firezaltbommel

    firezaltbommel

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Zaltbommel
    Idd lijkt me wel handig om er ooit een container aan te krijgen :hammer:
     
  16. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou even goed orienteren ivm met haakhoogte en te gebruiken slede. Hiab medewerkers vertelden me dat de haakhoogte in Ned lager is dan in Dtsl. Dat betekent als je een slede van een Duitse modelbouwfabikant wil gebruiken dat niet past. Of je moet de haak in hoogte verstelbaar maken, met een kleine spindel.
     
    ArjanN vindt dit leuk.
  17. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Die kennen de haak meestal achterover kantelen zodat die lager komt container_chassis_aanhanger_diversen_containersysteem_haakarm_container_carrier_2021_6969188-2.jpg
     
  18. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    20220519_121356.jpg 20220519_120059.jpg 20220519_123242.jpg Nee dat is niet de oplossing. Dat lager komen is om de slede in meer posities te kunnen aanhaken bij het oppikken. Als de slede op het chassis staat moet de haakhoogte zo zijn dat de slede vlak staat. Is de haak te lang/hoog staat de slede scheef. Is hij te kort wordt de slede naar beneden getrokken en sloop je het systeem.
    Wat jij laat zien is misschien zo bij landbouw systemen, maar niet bij de Hiab en VDL systemen die ik heb gezien.
    Blijkbaar is de standaard norm in Dtsl anders dan in Ned, aldus de HIAB mensen op de beurs. Zij hadden voor een transport bedrijf die ook over de grens werkt een met de hand uitschuifbare uitvoering gemaakt met borgpennen.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2022
  19. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Zijn der wel van vdl en hiab.
    Zoek maar.is op schuif knik haakarm.
    Ik weet dat je op deze manier wel aanpik hoogtes op kan vangen.

    maxresdefault (4).jpg cy8yMTk2NQ_2591e749.jpg
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  20. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Het gaat hier niet om de aanpikhoogte, maar over de hoogte van het punt op de bak zelf. De hoogtepositie van de haak kun je niet veranderen als deze op de wagen staat, daar had @FredK het over.

    Dat knikken werkt alleen als de bak nog op de grond staat. Citybakken hebben een hoogte van 920mm, de gewone iets van 1450mm.
     

Deel Deze Pagina