Brandweerboot Düsseldorf

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Armira, 22 mrt 2023.

  1. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Ben weer aan nieuw opknap project begonnen heb op marktplaats de brandweerboot Düsseldorf van Robbe gekocht ga deze geheel strippen en nieuw verven en weer opbouwen ook grotendeels nieuwe electra installeren
    Wil er weer een arduino in bouwen zodat ik ook deze weer met zender en telefoon kan bedienen
    IMG_20230319_172155.jpeg IMG_20230320_172039.jpeg IMG_20230322_073041.jpeg IMG_20230322_073128.jpeg IMG_20230322_073213.jpeg
     
  2. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Gelijk ook maar even vraag weet iemand wat dit is
    Denk motor regelaar op de bruine kabel zaten beide motoren in serie aangesloten

    Maar werkt tot nu toe nog niet IMG_20230322_073816.jpeg IMG_20230322_073800.jpeg
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Dat is de motorregelaar. Pas wel op met dat oude spul. Ik had er destijds eentje waarbij de plus van de ontvangeraccu verbonden was met de plus van de vaaraccu. Als je dan nieuwe componenten gaat gebruiken waarbij de min van de ontvanger doorverbonden wordt met de min van de vaaraccu heb je witte rook. In mijn geval einde servo. Had de oude regelaar aan de ene motor en een nieuwe met BEC aan de andere. Je zou weerstand kunnen meten aan het rode ontvangerdraadje en de dikke rode van de vaaraccu. Het relais dient om de draairichting van de moto(en) om te draaien. Met een ontvangeraccu aan de ontvanger zou je kunnen testen of het relais opkomt of afvalt. Beetje cryptische omschrijving, hoop dat je het snapt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2023
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  4. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Oke dank je
    Ga gewoon weer een l298n gebruiken voor beide motoren dus heb deze niet nodig
    Wil wel de zender en ontvanger gaan gebruiken ook via de arduino heb deze getest en doet het nog goed, moet enkel nog kijken voor passende batterijhouder in de zender deze was er niet meer ook geen accu
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2023
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Had de tekst nog een beetje aangepast, maar als je de oude regelaar niet gebruikt heb je daar niets aan. Geen idee wat er aan accu in de zender past. Heb voor mijn MPX zenders nieuwe accu's gemaakt door 2 x 3 oplaadbare penlights aan elkaar te solderen. Einden vertind, 3 cellen achter elkaar in de gleuf van een snijplank. Soldeerbout ertussen en tegen elkaar gedrukt. Niet te lang opwarmen! Aan elkaar gezet met tape, ene eind doorverbonden en aan het andere eind de acukabel naar de print. Met batterijhouder werd het net te lang. Tiny Tronics heeft denk ik wel houders. Mijn Nimh cellen gekocht bij Lidl. Mooi dat de zender nog werkt. Gr. Klaas.
     
  6. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Vandaag eerst maar eens wezen verven en blauwe bord gemaakt wordt strak d.m.v. servo bediend IMG_20230326_201714.jpeg IMG_20230326_200631.jpeg IMG_20230326_201655.jpeg
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat hoort er tegenwoordig wel bij, zo'n blauw bord. Met knipperlicht natuurlijk. Leuk hoor! Gr. Klaas.
     
  8. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Klopt oorspronkelijk was er een blauwe vlag zat in dit model nog buisje voor vlaggenstok maar vond blauwe bord toch mooier
    Wijk ook beetje af van oorspronkelijk model vroeger was de stuurhut enz rood na verlenging wit geverfd vond dit mooier zie hier :
    https://www.dwdetailsinscale.de/feuerlöschboot-düsseldorf-bestellung/
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met die witte hut oogt het beter Rien. In mijn varenstijd gebruikten we ook nog de blauwe vlag. Gr. Klaas.

    20201001_212914.jpg
     
    Jan Walpot en Herby63 vinden dit leuk.
  10. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Heb vraagje over Robbe FMSS 40-R8 ontvanger deze zat bij de brandweerboot bijgeleverd
    Als ik de servos die in de boot zitten aansluit werken deze prima zet ik er echter een nieuwe servo op bv tower pro micro servo gebeurt er niets weet iemand waardoor dat komt
    Tweede vraag kan men op een multi switch decoder ook een servo aansluiten IMG_20230331_153703.jpeg IMG_20230331_153715.jpeg
     
  11. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    wat ik heb gelezen op vorige topic's kun je er geen servo's mee aansturen, alleen verlichting en dergelijke.
    groet Piet
     
  12. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Was ik al bang voor en weet je ook hoe het kan dat een nieuwe servo niet werkt ??
     
  13. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    geen idee, vindt het wel vreemd
    groet Piet
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Het zijn schakeluitgangen en een servo heeft een puls van een bepaalde lengte nodig. In de link wat uitleg.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/vraagje-over-robbe-multiswitch-decoder.197554/
    Begrijp dat er door de jaren heen verschillende multiswitches zijn geweest. O.a. eentje met 8 uitgangen waarop je op 7 en 8 een servo kon zetten.
    Een tijdje geleden heeft Hans 1961 ook wat vragen over deze decoder gesteld. Kijk eens of daar bruikbare info voor jou bij zit. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/handleiding-robbe-decoder.283785/
     
    kikonline vindt dit leuk.
  15. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Bedankt voor je input
    Maar ben er intussen uitgekomen hoe ik de ontvanger en Multiswitch op de arduino kan aansluiten nu kan ik via de arduino alle servos en lichten besturen moet alleen de code veranderen ipv kanalen inlezen met analogRead werken dan kan ik zien of er stroom op de pinnen van de multiswitch staat
    Ik moest hiervoor de min pin die in de multiswitch geschakeld wordt met de arduino verbinden
     
    kikonline en Herby63 vinden dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi dat het je via een omweg toch lukt. Gr. Klaas.
     
  17. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Vandaag eerst maar eens met de arduino en met 4leds een zwaailicht gemaakt voor de brandweerboot
    IMG_20230402_195418.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2023
    DAF Model.nl, Herby63 en k-k vinden dit leuk.
  18. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Iemand ervaring met nimh batterijen in een schip heb deze twee liggen
    Wilde deze in serie zetten zodat ik 12 volt voor de bluspomp krijg en appart 2x 6volt voor de motoren
    Vraag me ook af of de capaciteit wel genoeg is en hoelang je ermee zou kunnen varen ??? IMG_20230414_170713.jpeg IMG_20230414_171329.jpeg
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen idee hoeveel stroom de aandrijfmotoren trekken Rien. Parrallel geschakeld heb je 6 V 6 Ah om op te varen. Je vaart niet steeds volle kracht, dus een paar uur moet wel lukken. Met de bluspompen idem dito. Gewoon proberen dus! Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  20. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Oke dank je we zullen wel zien
    had in de oceanic een lippo liggen alleen één keer vergeten uit te zetten en alarm niet aan staan kon de lipo gelijk weg gooien kon hem niet meer opgeladen 40€ ( snik) daarom dit maar eens proberen
     

Deel Deze Pagina