Rompvorm is altijd een compromis. Er spelen veel factoren mee, waardoor iedere omstandigheid een ander optimum kent. Het is dus zaak voor een ontwerper de lokale omstandigheden goed te kennen, om specifiek voor die omstandigheden een boot te ontwikkelen.
Globaal kan men rekening houden met de volgende dingen, uitgaande van een "formule klasse" waarin uitbuiting van de ene parameter dus een penalty voor de andere parameter oplevert.
Lengte: Hoe langer hoe beter. Dit geldt eigenlijk nagenoeg altijd.
Breedte: een brede romp heeft bij gelijk gebleven gewicht meer nat oppervlak, dus meer wrijving. Echter is ook de aanvangsstabiliteit hoger, waardoor het schip minder overhelt, en dus meer effectief zeiloppervlak overhoudt.
Rompvorm (rond, plat). Idem als boven, een ronde romp geeft minder nat oppervlak, maar ook minder vormstabiliteit.
Het is dus helemaal aan jou wat voor romp je kiest, op basis van de lokale omstandigheden. Hierbij moet ik wel direct zeggen dat voor een modelboot er al snel behoorlijk wat golven staan, in ieder geval sneller dan voor een 1:1 boot. Aan de andere kant varen de meeste op relatief beschut water...