brede of smalle 1 meter boot

Voor het nieuwe zeil-seizoen wil ik een nieuwe wedstrijd boot maken,
in de 1 meter klasse.
Maar mijn vraag is nu waar moet ik voor gaan, een smalle boot 21 cm,
of een wijde 26 cm.

je kan ook twee rompen bouwen en dan het tuigage en kiel uitwisselbaar maken en dan het verschil uit proberen in verschillende weersomstandigheden

@Tiep: Persoonlijk (maar wie ben ik??) geef ik de voorkeur aan een brede romp.
Langere waterlijn, minder rompdiepgang (=meer snelheid) meer stabiliteit, meer ruimte voor je schootlier...

Maar Bol geeft ook een goed advies... Kan je kiezen!

Roel

Hoi,

Persoonlijk zou ik voor de smalle gaan:
-minder weerstand en met wijnig wind aanmerkelijk sneller
-veel stabiliteit krijg je bij een modelboot toch niet van een iets bredere romp

Florian

het zal denk ik niet erg veel uitmaken maar ik ben het met Roel eens dat bol een goed advies geeft.
als je een wedstrijd boot gaat maken moet je zoveel mogenlijk proberen.
er zijn veel dingen waar je rekening mee kan houden, windkracht, de golven, eventuele stroming en zelfs het parcour tov de wind kan een reden zijn een andere romp te nemen.
dus bouw er 2 en ga lekker veel zeilen!! :wink:
misschien wel een ideetje om een logboek te maken met daarin de gegevens van de omstandigheden en de prestatie van de boot.
(ook helpt lekker veel zeilen om ervaring op te doen en dat is nog steeds het meeste waard in een wedsrijd!!)
succes!

Rompvorm is altijd een compromis. Er spelen veel factoren mee, waardoor iedere omstandigheid een ander optimum kent. Het is dus zaak voor een ontwerper de lokale omstandigheden goed te kennen, om specifiek voor die omstandigheden een boot te ontwikkelen.

Globaal kan men rekening houden met de volgende dingen, uitgaande van een "formule klasse" waarin uitbuiting van de ene parameter dus een penalty voor de andere parameter oplevert.

Lengte: Hoe langer hoe beter. Dit geldt eigenlijk nagenoeg altijd.
Breedte: een brede romp heeft bij gelijk gebleven gewicht meer nat oppervlak, dus meer wrijving. Echter is ook de aanvangsstabiliteit hoger, waardoor het schip minder overhelt, en dus meer effectief zeiloppervlak overhoudt.
Rompvorm (rond, plat). Idem als boven, een ronde romp geeft minder nat oppervlak, maar ook minder vormstabiliteit.

Het is dus helemaal aan jou wat voor romp je kiest, op basis van de lokale omstandigheden. Hierbij moet ik wel direct zeggen dat voor een modelboot er al snel behoorlijk wat golven staan, in ieder geval sneller dan voor een 1:1 boot. Aan de andere kant varen de meeste op relatief beschut water...

Back