breede banden

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door hilbren, 26 okt 2003.

  1. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    :offtopic: , jongens met je meetmethoden
     
  2. hilbren

    hilbren Guest

    ik wil even melden (als topicstarter) dat ik deze discusie niet echt offtopic vindt, ik verwacht namelijk dat de breede banden iets te maken heeft met het zwaartepunt van de auto.
    En als er dan gelijk een discusie ontstaat die over het meten van het zwaartepunt gaat dan vindt ik dit terecht.
    Maar aangezien deze discussie nu is afgelopen kunnen we verder gaan met het verzamelen van gegevens om vervolgens daar onze conclusies uit te trekken...

    maar bedankt voor je oplettendheid, gelukkig ben je geen moderator :wink:
     
  3. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    hé bedoelde dit zeker niet slecht, kan er zelf ook nog wat van leren van die balanceer dinges... zou zelfs leuk zijn als daar een toppic over was
    :wink:
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Heeft niets met het zwaartepunt te maken, een 200mm is inweze net zo opgebouwd qua indeling als een 235mm en een 1:8
     
  5. BlackFox

    BlackFox Guest

    dus met de kracht ?
    Ik heb gisteren mijn center drive belt overgereden en kheb nu ook alleen maar achterwielaandrijving en daar is niet mee te rijden, da slipt gewoon alle kanten uit.
    Maar dat zal dan wel weer iets te maken hebbe met het feit dat het gemaakt is voor 4wd , of niet ?

    even een beetje off topic maar het heeft toch wel iets met banden en grip te maken;

    Ik heb ook een Protech Nitro Tech uit 'oudere tijden' en die heb ik een poosje geleden helemaal omgebouwd naar 2WD. Ik heb al het onnodige eruit gehaald, de hele stuurinrichting veranderd naar direct stuur en het zwaartepunt naar beneden. Daarnaast heb ik de motor ook nog gepoort, maar dat heeft hier even niet zo veel mee te maken. De ratio van de versnellingsbak heb ik ook aangepast en de brandstoftank in het midden geplaatst.
    Na deze veranderingen heb ik dus een 2WD auto en hij rijdt eigenlijk behoorlijk goed. De wegligging en de grip verschilt niet veel van wat het was met de 4WD en op sommige punten zelfs verbeterd (overhellen). De auto rijdt op Ellegi banden, breed achter en smaller voor.

    weer even on topic: voor 1:10 en 1:8 zijn er wel iets smallere achterbanden te krijgen dan standaard. Ze zitten op dezelfde velg, maar de band zelf is ongeveer 5 mm smaller. Ik heb ook een setje van deze smallere achterbanden en je kan het verschil meteen merken. Wanneer de banden nog smaller worden, zal je dus veel minder grip hebben.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals ik al eerder zei heeft het met de schaal te maken. De 200mm is van origine een tourwagen en dient ook met de banden schaalgetrouw over te komen.

    De 1:8 is van origine een 2wd F1, later open-Lemans en pas veel later Group-C geworden. De eerste 2 genoemde modellen hadden veel bredere banden achter.
    Nu zou het vanwege de GT(P) achter wel smaller moeten maar ik vrees dat daarmee de auto erg oncontroleerbaar wordt mede vanwege de zeer grote vermogens.
     
  7. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    ik denk dat de huidige 1:8 ook wel een beetje ontwikkeld wordt voor brede banden achter... ga je dat veranderen zul je denk ik eerder op een vergroting van een touringcar uitkomen.....
     
  8. hilbren

    hilbren Guest

    enven offtopic: kun je mij misschien wat meer info geven over dat "poorten" linkje ofzo ??
     
  9. BlackFox

    BlackFox Guest

    Da heb ik nie geschreve :p
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Gaat het hier over het slijpen in poorten ?

    Op zich geen moeilijke materie als je het aan de brommertuners vraagt. Een klein regeltje is hoe hoger de uitlaatpoort des te meer toeren maar daartegen ook iets minder vermogen, door met tandwielen te spelen is de winst eruit te halen.

    Probleem is alleen dat je nooit weet tot hoever je kunt gaan en als je te ver zit je een cylinderbus verkloot hebt :)
     
  11. hilbren

    hilbren Guest

    voor het geval dat je het zelf niet meer kan vinden, het staat hierboven vet gedrukt.
     
  12. BlackFox

    BlackFox Guest

    Ja, maar da heeft dirk-jan geschreven denk ik, niet ik :wink:
     
  13. hilbren

    hilbren Guest

    waarom is hij dan onder jou naam ingelogd ??, jou naam staat er toch echt boven
     
  14. BlackFox

    BlackFox Guest

    Dirk-Jan is moderator en kan berichten aanpassen denk ik.
    Vanaf even off-topic is van Dirk-Jan, daarboven is van mij.
     
  15. hilbren

    hilbren Guest

    vaag hoor, dat hij dan niet een eigen reactie post :S
     
  16. BlackFox

    BlackFox Guest

    verkeerde knopje gedrukt mss :p
     
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Heren hier is wat mis gegaan! Dat is inderdaad mijn post vermengd met die van Blackfox :? Ik heb geen idee hoe het komt, maar goed, ik ben dus degene met die 'omgebouwde' Protech met de gepoorte motor.

    Hoe het poorten in zijn werk gaat is niet al te moeilijk, je moet alleen de lef of het geld hebben om een cilindersetje te risceren. Omdat de motor al een seizoen gedraaid had, heb ik het eens geprobeerd.
    Het enige wat je nodig hebt is een dremel met een fijn freesje. Dat de een groene. En dan de kleine versie. En een beetje ervaring met de dremel is ook niet gek.

    Ik heb eerst informatie gezocht over poorten en dit goed bestudeerd. de link: http://www.nitrorc.com/mods/engines/force_12_engine_mods.htm

    ik heb precies dezelfde motor in mijn Protech, dus ik heb de poorten ook precies hetzelfde uitgefreest. Daarna gepolijst, ook met de dremel.
    Nadat ik alles eer in elkaar heb gezet heb ik uiteraard getest en gereden.
    Het verschil is wel te merken, maar niet groot. De auto accelereert sneller en trekt misschien heel iets beter door. Ik heb verder nog niet goed kunnen testen en de motor nog niet perfect af kunnen stellen, dus misschien wordt het nog wat beter. In ieder geval is het niet zo'n grote verbetering als op de link beschreven.
     

Deel Deze Pagina