Breguet 901

Mijn Frans is niet zo briljant . . .

Ik kan uit de tekst niet opmaken of het nou een beetje een goede vlieger was.

Op Retroplane heeft er iemand eentje gebouwd en gecrasht, omdat het zwaartepunt veel te achterlijk lag . . .

(Dat snapte ik dan weer wel . . . ;))

jan.

Volgens de tekst die soms niet geheel leesbaar is omdat het meest rechtse stukje ontbreekt lees ik het volgende.
De Breguet 901 vliegt zonder problemen (sain=gezond) en makkelijk.
Het model is met 4 vleugels getest met 4 verschillende profielen E201, E203, E211 en Ritz
en daarmee heeft het toestel een aantal eigenschappen gemeen.
Met kalme of turbulente lucht, snel of langzaam gevlogen houdt het toestel zeer precies koers, met een soort doorzetten alsof het op rails vliegt.
Bochtengedrag kort gezegd voorbeeldig.
Ondanks de schaalgetrouwe stuurvlakken en de massa van de romp is zeer gevoelig op de rolroeren en reageert goed op richting. Een kunstvlucht piloot van de club vond het een zeer goed kunstvlucht model op de helling.
Voor het zwaartepunts bereik wordt in het artikel een meest voorlijke van 85 mm en meest achterlijke van 135 mm aangegeven. Een erg ruime marge in mijn ogen.
Daarom heb ik de 901 even met de gegevens uit het verhaal in XFLR5 gezet om het neutrale punt te berekenen, waarbij ik uitkom op 140 mm. Met 10% stabiliteitsmarge kom je dan op een zwp ligging van 121 mm van de voorlijst bij de wortel. Met 135 mm is hij misschien vliegbaar voor een enkeling, ik zou het niet doen.

Rick

Rick, dank je wel! :)

Voor de goede orde: mn. ook in het draadje over 'de psychologie van de modelbouw' wordt terecht ernstig gewaarschuwd voor wat ik nu aan het doen (kijken naar alweer nieuwe projecten), maar goed, het bloed kruipt waar het niet gaan kan . . .

Weet jij nou per ongeluk ook waar de tekening nog te krijgen is?

http://www.teaser.fr/~osegouin/aeromode/plans.phtml

Ik kan om de een of andere reden niet inloggen op Retroplane, anders zou ik het daar vragen.

(Tekening kijken is altijd leuk . . . )

jan.

Laatst bewerkt:
Weet iemand hoe dit tijdschrift heet, en wat de website is / welk mailadres het heeft?

lorcm.gif

Het draadje van Carbon DXF ligt al vijf jaar stil . . .

jan.

Radio Commande Magazine is al een paar jaar ter ziele.
Het schijnt dat MRA, Modèle Réduit d'Avion de rechten van de tekeningen heeft overgenomen en ook een aantal ervan in de verkoop heeft. Ik heb de 901 daar niet bij gevonden.
Misschien toch proberen een aantal mensen uit het oude draadje te contacteren. Je weet nooit.
Verder heb ik een vriend van me Christian Veyssierre een mailtje gestuurd met de vraag of hij weet hoe aan de tekening te komen. Hij schrijft veel voor diverse bladen in Frankrijk.

Rick

Weet iemand hoe dit tijdschrift heet, en wat de website is / welk mailadres het heeft?

Bekijk bijlage 7238

Het draadje van Carbon DXF ligt al vijf jaar stil . . .

jan.

Radio Commande Magazine is een Frans modelbouwtijdschrift die (ik vermoed) uit roulatie is.
Ik stap regelmatig eens een boekhandel hier over de grens (Roubaix-Lille) in en heb het tijdschrift al een hele tijd niet meer kunnen ontwaren.

Geen nood, Dit draadje bevat al genoeg informatie waaruit waaruit men de nodige gegevens kan distilleren om het toestel daadwerkelijk te bouwen.
De geometrie ven het toestel ziet er veelbelovend uit.
De redelijke staartboom staat hier garant staan voor een goede stabiliteitscoëf.
Natuurlijk moet het zwaartepunt correct ingeschat worden.
Dit laatste is een van de belangrijkste factoren om de slaagkansen van een dergelijk project te optimaliseren.

Mvg,
Aurectar

Nou, wat een toestand allemaal! . . .

@Rick: Bedankt, ben benieuwd of die wat weet . . .

@aurectar: Ja, dat ziet er heel goed uit. Heb info opgevraagd. Eigenlijk ben ik niet zo van de kunststof rompen, maar als het niet anders kan . . .

@Johaver: ja, die had ik uiteraard ook al gespot. Op zich mooi, maar ik zit zo raar tegen dat profiel en die hele smalle vleugeltipjes aan te kijken . . .

Geen idee of dat een beetje vliegt.

Maar op zich een mooi ding.

En tenslotte meldt een andere bron mij (van Mach34.fr):

Hello,

The link you mailed to me is coming from my web Site (mach34.fr). The magazine "RCM" merged with the magazine "Modele magazine", but the old plans are no longer for sale. They were acquired by the "MRA magazine" but not yet for sale.

Sorry !

@lain FERROUL

Dus.

Tekeningen zouden tweedehands in Frankrijk toch te krijgen moeten zijn.

jan.

[USER=34844 zei:
@Johaver[/USER]: ja, die had ik uiteraard ook al gespot. Op zich mooi, maar ik zit zo raar tegen dat profiel en die hele smalle vleugeltipjes aan te kijken . . .

Geen idee of dat een beetje vliegt.

Maar op zich een mooi ding.

Tekeningen zouden tweedehands in Frankrijk toch te krijgen moeten zijn.

jan.

Met de PDF (zie eerste bericht dit draadje) kun je met wat doordacht tekenwerk zelf je romp uitwerken.
Met meetlat, podlood, pistolé en winkelhaak kan je soms meer of je denkt.

http://claudel.dopp.free.fr/Les_planeurs/Technique/Dessin-cadres/Dessin-cadres.htm

De romp gelijkt trouwens erg op deze van de Mucha.
Zelfs eenvoudiger (buiten het staardstuk).
Maar dit kan en mag ook geen probleem zijn.
De vleugels zijn een formaliteit.
Eenvoudig van concept.

Ja, de opmerking van Jahover is ook terecht.
Het betreft hier wel smalle koordekes.
Vooral aan de tippen.
Dit verklaard het gevoelige rolroerwerk zoals beschreven in Franse tekst.
Verdraagt zeker geen zwaartepunt afwijking.
Nu je kan er altijd een cm aan toevoegen.
Niemand zal dit opmerken.
Ik zou ze gerust op 11cm (tip) brengen.
Wortel 30cm.
Ik heb deze oefening ook gedaan met mijn Bergfalke. met gunstig resultaat.
Tenzij je de kist op 5000mm gaat bouwen.
Dan kun je meer scale benaderen in dit geval.

Mvg,
Aurectar

Laatst bewerkt:
Voor de goede orde: ik heb nergens gezegd en garandeer ook absoluut niet dat ik dit ding ga bouwen.

(Moet eerst nog Skylark, Strega en Stearman afmaken . . . )

(Maar het kriebelt wel. Zoals het al zooooooo vaak gekriebeld geeft . . . )

Overigens: mijn opmerkingen over de koorden en profiel golden de kleine versie van plm. 1,70 m.

jan.

Laatst bewerkt:
Hallo Jan

Ik heb de Breguet 901 diverse malen gezien (en ook in mijn handen gehad) tijdens de sleeptreffens in Colmar.
Ik ga er dit jaar weer naar toe, als de eigenaar met toestel er weer is, zal ik mij er iets verder in verdiepen.
Het is een prachtige kist, wel was hij vrij zwaar. Ik persoonlijk vond het het mooiste toestel dat er aanwezig was, alleen de kleurstelling al, totaal anders als de rest.

Harry

Ik heb snel een reactie van Christian.
Hij wijst ook naar euberlay maar met een andere link met wat meer info:
http://www.euberlay.com/#/breguet-901s/3937123

Verder geeft hij de al genoemde link naar een pdf van het artikel in RCM.
Ook nog een mogelijkheid via ebay.fr
Ik vond daar de verkoop van 4 uitgaven van 1981 No 1, 3, 4 en 5 voor € 10,-
Volgens Mach34 gaat het om No 1 en 3 dus mogelijk heb je geluk.
Ik stuur je de link via een pb want de aanbieding duurt nog 3 dagen en 22 uur.
Er staat bij dat de verkoper mogelijk niet naar Nederland verstuurt maar dan kunnen we wat regelen met mijn zoon die in Frankrijk woont.

Rick

Dank je wel, Rick!

Vwb. die uitgaven op ebay: da's mooi, maar dan heb ik (of wie dan ook maar) nog steeds de tekening niet . . . :(

jan.

Back