Zwitserland Breitenbach 19 april 2008.
Op vrijdagochtend zijn Helle en ik vanuit Spotorno (40 km westelijk van Genua) naar Breitenbach gereden.
In Breitenbach zijn we eerst even naar het lijnbesturingsveld gereden. Daar vloog ik mijn eerste Team Race wedstrijd in 1977 en vanaf 1979 ook jaarlijks een combatwedstrijd.
Een prachtig veld maar ongeschikt voor DLG omdat het een soort kom is. Naast de vliegcirkels gaat alles omhoog.
Maar toen, op naar het radioveld. Dit ligt in Zwingen en wederom een prachtige omgeving. Een aantal Zwitsers kende ik van het lijnbesturing en zij waren dan ook met stomheid geslagen om mij te zien.
Ik heb Helle een beetje met de tent opzetten geholpen en kreeg toen vrijgeleide om te gaan trainen.
Met 4 kisten gevlogen en dat waren de slanke met het Drela 455ct/46ct/47ct profiel. De standaard Tantalus met het hetzelfde profiel. Verder de Tantalus 6 met het Sirius profiel. Een erg dik profiel maar misschien kan het geen kwaad hier in de dunne lucht.
De laatste was een Tantalus met het UDLP52 profiel en dit zou mijn eerste keus worden mocht het niet te veel waaien en maar heel licht thermisch zou zijn.
En heerlijk weer om te vliegen.
Arno heeft wat geTwisterd en geStobeld maar ik laat zijn bevindingen aan hem over..........
Zaterdagochtend. Ik herinner me dat het veel geregend heeft en ook flink gewaaid. 's Ochtends zelfs de slanke kist nog met zo'n 35 gram verzwaard en wat geoefend.
Deze kist loopt dan heel lekker en ver voor ons kon ik iedere keer wel wat stijg vinden. Anderen konden daar niet zo makkelijk naar toe.
Ik heb vind ik zelf een heel goede wedstrijd gevlogen die resulteerde in een 7 de plaats. Omdat er op iedere wedstrijd wel weer dingen zijn waar je over ontevreden kan zijn wil ik jullie een echt grote stommiteit niet onthouden. In de 1, 2, 3, 4 taak liep alles naar wens alleen bij de 2 minuten vlucht (laatste vlucht in dit geval) maakte ik een buitenlanding. Gebeurt toch iedereen wel eens maar deze was totaal onnodig.Ik vloog op 10 meter hoogte tegen de wind voor het veld. Het enige dat ik had moeten doen was een beetje driften en landen. Wat doe ik: ik vlieg een circuit en kom achter het veld uit en kom niet meer tegen de harde wind in. Weg 105 seconden en een waarschijnlijke 1000-er gemist.
Maar verder toch heel tevreden en als ik aanstaande zondag in Arnhem 7-de wordt knijp ik ook mijn handjes dicht. Vergis je niet in de sterkte van ons Nederlanders. We gooien gemiddeld hoger dan vele anderen en kunnen met hardere wind beter uit de voeten.
Ralf Mittelbach wint de wedstrijd en die is nou net weer een hele categorie beter dan Roland Börder en Mattias Gerstgrasser die respectievelijk 2 en 3 worden.
Wat ik Ralf heb zien doen heb ik niet veel eerder gezien. Hij vliegt regelmatig direct met de wind mee (en snel) en hij moet wel thermiek vinden want anders kom je gewoon niet meer terug (en ver is echt ver). En hij vindt thermiek, meestal. Geweldig goede piloot en met eigenbouw vleugel en staartdelen.
Zal vanavond eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden.
Loet
http://www.hangflug.ch/f3k/ranking_19042008.pdf
http://www.mgbreitenbach.ch/index.ph...id=46&Itemid=1
Op vrijdagochtend zijn Helle en ik vanuit Spotorno (40 km westelijk van Genua) naar Breitenbach gereden.
In Breitenbach zijn we eerst even naar het lijnbesturingsveld gereden. Daar vloog ik mijn eerste Team Race wedstrijd in 1977 en vanaf 1979 ook jaarlijks een combatwedstrijd.
Een prachtig veld maar ongeschikt voor DLG omdat het een soort kom is. Naast de vliegcirkels gaat alles omhoog.
Maar toen, op naar het radioveld. Dit ligt in Zwingen en wederom een prachtige omgeving. Een aantal Zwitsers kende ik van het lijnbesturing en zij waren dan ook met stomheid geslagen om mij te zien.
Ik heb Helle een beetje met de tent opzetten geholpen en kreeg toen vrijgeleide om te gaan trainen.
Met 4 kisten gevlogen en dat waren de slanke met het Drela 455ct/46ct/47ct profiel. De standaard Tantalus met het hetzelfde profiel. Verder de Tantalus 6 met het Sirius profiel. Een erg dik profiel maar misschien kan het geen kwaad hier in de dunne lucht.
De laatste was een Tantalus met het UDLP52 profiel en dit zou mijn eerste keus worden mocht het niet te veel waaien en maar heel licht thermisch zou zijn.
En heerlijk weer om te vliegen.
Arno heeft wat geTwisterd en geStobeld maar ik laat zijn bevindingen aan hem over..........
Zaterdagochtend. Ik herinner me dat het veel geregend heeft en ook flink gewaaid. 's Ochtends zelfs de slanke kist nog met zo'n 35 gram verzwaard en wat geoefend.
Deze kist loopt dan heel lekker en ver voor ons kon ik iedere keer wel wat stijg vinden. Anderen konden daar niet zo makkelijk naar toe.
Ik heb vind ik zelf een heel goede wedstrijd gevlogen die resulteerde in een 7 de plaats. Omdat er op iedere wedstrijd wel weer dingen zijn waar je over ontevreden kan zijn wil ik jullie een echt grote stommiteit niet onthouden. In de 1, 2, 3, 4 taak liep alles naar wens alleen bij de 2 minuten vlucht (laatste vlucht in dit geval) maakte ik een buitenlanding. Gebeurt toch iedereen wel eens maar deze was totaal onnodig.Ik vloog op 10 meter hoogte tegen de wind voor het veld. Het enige dat ik had moeten doen was een beetje driften en landen. Wat doe ik: ik vlieg een circuit en kom achter het veld uit en kom niet meer tegen de harde wind in. Weg 105 seconden en een waarschijnlijke 1000-er gemist.
Maar verder toch heel tevreden en als ik aanstaande zondag in Arnhem 7-de wordt knijp ik ook mijn handjes dicht. Vergis je niet in de sterkte van ons Nederlanders. We gooien gemiddeld hoger dan vele anderen en kunnen met hardere wind beter uit de voeten.
Ralf Mittelbach wint de wedstrijd en die is nou net weer een hele categorie beter dan Roland Börder en Mattias Gerstgrasser die respectievelijk 2 en 3 worden.
Wat ik Ralf heb zien doen heb ik niet veel eerder gezien. Hij vliegt regelmatig direct met de wind mee (en snel) en hij moet wel thermiek vinden want anders kom je gewoon niet meer terug (en ver is echt ver). En hij vindt thermiek, meestal. Geweldig goede piloot en met eigenbouw vleugel en staartdelen.
Zal vanavond eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden.
Loet
http://www.hangflug.ch/f3k/ranking_19042008.pdf
http://www.mgbreitenbach.ch/index.ph...id=46&Itemid=1