Brevet halen voor paramotor

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Gammapooka, 11 jan 2007.

  1. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Weet iemand toevallig waar er cursussen gegeven worden voor het vliegen met paramotor ?
    Dit vraagt een collega van mij die er mee wil beginnen.
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Is het al legaal in Nederland?

    Ik dacht dat je met zo'n ding in NL niet de lucht in mocht?
     
  3. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Jawel hoor, mag gewon in NL 8)
    Uiteraard alleen in bepaalde gebieden (bijvoorbeeld niet boven een landingsbaan van Schiphol) ;)

    Ik ken alleen regeltjes van het normale schermvliegen, kijk eens op http://www.knvvl-schermvliegen.nl/ daar kun je alles vinden over schermvliegen, incl. een lijst van clubs. :D


    Nog wat gerichter:
    http://www.paramoteurpagina.nl/
    http://para.forumup.nl/index.php?mforum=para
    http://www.paramotorclub.nl
    http://www.paraglidingteam.nl/

    Via Google zijn er vast nog een paar te vinden :wink:
     
  4. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Alvast bedankt namens mijn collega :D
     
  5. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    :wink: www.parafly.nl of www.parafly.com.

    Is leuk. Take off speed 20 km/u, dan met iets van 30/40 km/u met een 18 pk motor op de rug tot maximaal 1500 feet hoogte, uit de buurt van vliegvelden en vanaf een officiële plek, aangewezen door: www.ivw.nl het lijkt me overigens wel gaaf om ooit eens gedaan te hebben, dat op z'n minst.

    Het moet wel goed weer zijn daarvoor, vrijwel windstil weer. Dus vroeg in de ochtend gaan vliegen of laat in de avond. (vaak hogedruk-gebieden-weer)

    Gasgeven gaat met een soort knijper die je in een hand vasthoudt, volgas voor starten en stationair voor de landing. Daartussen zit de economy-stand.

    Typische tak van de mensdragende luchtvaart, komt erg overeen met modelvliegen...
     
  6. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    t lijkt mij ook wel leuk om dat later te gaan doen, ben er nu alleen nog niet oud genoeg voor. :lol:
     
  7. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    ik vind er niet echt veel aan... in de buurd waar ik woon doen ze dat heel veel... ze vliegen maar wat lokaal toertjes moet heeeeeeeeel saai worden na een tijdje...
    Als je een overlandstocht van 100km met dat ding doet ben je de helft van je leven op avontuur geweest :)

    Mijn vader en ikzelf vliegen vaak met onze ulm deze maakt toch kruissnelheden van 100 a 110km/h (luchtsnelheid) daarmee kan je al eens een uitstapje maken 8)
    Als wij even tegenwind hebben(bv 30km/h) vliegen we nog 80km/h en in het terugkomen 140km/h.

    Een parapente erintegen... staat dan stil :) dus moet ook nietmeer terugkomen...

    Ik heb echt helemaal niks tegen het parapente op zich... maar in België is de regelementering zo slecht...

    Ze mogen zowat doen wat ze willen... en verpesten waar ulm'ers jaren hebben voor gewerkt. Duidelijke afspraken waar ze zich aan houden.

    Als een parapante over een stad gaat vliegen (zoals dat bij ons wel gebeurd is) vertelt ierdereen... die ULM's bla bla de mensen kennen gewoon het verschil niet.

    Dat zorgt voor problemen
     
  8. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Hier in de buurt doen ze ook aan zweefvliegen met een lier, dat lijkt me ook wel eens leuk om te proberen, maar dan ben je volgens mij nog meer beperkt in je mogelijkheden( vervoer, vliegveld moet open zijn, je kunt niet ver, wind moet net goed staan, er moet thermiek zijn etc etc.)
     
  9. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Bijna windstil hoeft niet, sterker nog, liefst een briesje (niet te hard natuurlijk) zodat je tegen de wind in kunt starten. Zowel met start als landing is de snelheid t.o.v. de grond dan lager, minder hard rennen dus ;)

    Herrie is wel gigantisch met een paramoteur :?

    Ook schermvliegen ("gewoon", dus zonder die slagroomklopper op je rug) kun je prima in Nederland beoefenen, met een lier, net zoals bij de zweefvliegtuigen. 8)
    Als je heuvels hebt waar de wind mooi tegenaan blaast (duinen bijvoorbeeld) kun je soaren en met de juiste omstandigheden uren lang op enkele meters hoogte rondvliegen :D

    Wetgeving is al jarenlang een grote puinhoop, ook in Nederland.... :roll:
     
  10. Yvin

    Yvin Guest

    Deze link is niet meer correct :(

    De correcte link is nu:

    www.paramotorforum.nl

    Soms op de Ginkelse Hei moet ik nog weleens oppassen om geen modelbouwvliegtuigje in mijn glider te krijgen. :p

    Succes met jullie hobby.

    Greetzzz,

    Yvin.

    [​IMG]
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ Yvin, Zonde dat je op dat forum niet kan meekijken. Vooral het stukje wetgeving en alle info voor beginners zou ik openstellen voor iedereen. Misschien wel het gehele forum, want nu lijkt het alsof jullie wat te verbergen hebben.

    Paramoteur vliegen lijkt mij wel wat en ik hoop dat ik binnenkort met een van die vliegers hier uit de buurt eens een rondje mee kan. En daarna misschien wel zelf met zo een scherm de lucht in Snorvliegen. Lijkt me heerlijk om dan netjes in de thermiek mee naar boven te gaan naast die buizerd ipv nu naar je zwever te kijken waarmee je achter die buizerd omhoog probeert te kruipen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mei 2009
  12. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    Het is heel leuk hoor, en de opties zijn helemaal niet zo beperkt als je denkt,

    De enige limitatie is 1. De aanwezigheid van thermiek 2. Algemene weersomstandigheden (harde wind/regen erg.)

    Op de meeste dagen met zon ontstaat al gauw thermiek en vlieg je zo een uur door
    En sommige mensen vliegen op en neer ergens naartoe (uiteenlopend van thuisbasis soesterberg-amersfoort tot thuisbasis EHSB - duitsland en terug

    Echt een keer doen


    Odin


    Posted via Mobile Device
     
  13. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Dat je er niets aan vind is je volste recht, maar je moet geen onzin vertellen! Je kent dus duidelijk het verschil niet tussen een paramotor en een parapente.....
    En hoe komt je aan de bewering dat de reglementering in België zo slecht is? Heb je de fatality rate als eens vergeleken tussen ULM en parapente? Jongen toch, baseer je eens op feiten en gun ieder zijn tak van luchtsport! Ik beoefen al enkele jaren het parapenten en heb al kennis gemaakt met elke vorm van luchtsporten (ook ULM) en bijmij past parapenten nu eenmaal het beste met wat ik wens te beleven. Er is geen enkele vorm van vliegen die zo dicht staat bij de natuur als parapente. Als ik in het lawaai van een stinkende motor en gerammel van buizen en aluminium wil zitten ga ik mijn gras wel maaien, daar hoef ik geen ULM voor. Als ik in alle rust en stilte echt wil vliegen, dan ga ik wel parapenten....
     
  14. Yvin

    Yvin Guest

    Nu staat zowat alles open, behalve het besloten gedeelte.

    Greetzzz,

    Yvin.
     
  15. Yvin

    Yvin Guest

    Het forum is weer gesloten voor gasten.

    Het liefst zou ik het opengooien maar als onze sport verwordt tot bijvoorbeeld ,, Surfen ,, dan is het gauw afgelopen in Nederland.

    Alles tussen de drie en schijndood klaagt in dit land van de regeltjes dus we zijn erg voorzichtig. Mijn vliegmaat en ik hebben een zogenaamd Artikel 14 veld. Hier mogen we met goedkeuring van de boer, de burgermeester en het IVW opstijgen.
    Er was al een beroepsklager ( uiteraard niet iemand die altijd al gewoon heeft op het platte land want die klagen niet ) die alles geprobeerd heeft om het ons onmogelijk te maken.
    Gelukkig is het hem niet gelukt maar als we teveel vliegers krijgen dan is het gauw uit met de pret helaas.

    Onze grootste angst is dat mensen met wat geld denken van hé, dat is leuk, lekker naar mijn werk met de Paramotor etc. Een keer langs een ooievaarsnest vliegen en het is gedaan met de pret.

    Na onderling overleg hebben we het weer dichtgegooid om een ( kleine ) drempel op te werpen voor de ,, have it, seen it, done it ,, types. Iemand die serieus is meldt zich wel aan.

    Ik doe ook aan paragliden en het zijn sporten die goed samengaan. Een paar jaar geleden was er een ,, intellectueel ,, verschil net zoals zeilboten versus moterboten maar er zijn steeds meer paragliders die er een motortje bijkopen.

    Meestal vliegen we met ,, luchtballonnenweer ,, maar ook niet zelden in de middag met thermniek. Na 300 meter en de motor uit als je in een bel zit.

    Het is een zwaar verslavende sport maar helaas mogen we in Nederland niet teveel ,, snorvliegers ,, ( Nederlandse term ) krijgen.

    Maar speciaal voor jullie plaats ik hier de link van het mooiste paramotorfilmpje ooit. Als je dit niet mooi vindt dan weet ik het niet meer. :p

    Wel even op groot scherm zetten.

    Untitled Document

    Wij vliegen ook zeer af en toe op Teuge want mijn vliegmaat heeft ook een brevet voor ,, normale vliegtuigen ,,. Hij haalt amper zijn breveturen omdat de paramotor 10 keer leuker is. Met andere vliegtuigen ga je namelijk veel te hard. Hij vloog boven mijn woonplaats maar ik herkende niets omdat het gewoon te snel gaat.

    Leuk is om naar Noord Frankrijk te vliegen en een pannenkoek te eten of naar Texel bijvoorbeeld maar wat het vliegen betreft kan het niet op tegen de paramotor.
    Je zit in een ,, campingstoeltje ,, en je vliegt met 35 kilometer per uur op 150 meter en je ziet alles. En ja, de Cessna kost 180 euro per uur en wij verbruiken dan max 4 liter. Zo af en toe gaan we ook op konijnenjacht en vliegen we 1 meter boven de grond.

    Wij doen ook veel overlandvluchten, alles is mogelijk.

    Greetzzz,

    Yvin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2009
  16. Beeek

    Beeek

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    256
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Erg gaaf filmpje, complimenten :thumbsup:
     
  17. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    zeker mooi :eek:

    als ik groot en rijk ben....
     
  18. squid275

    squid275

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    470
    Locatie:
    gramsbergen
    prachtig filmpje!:eek:
    wat voor afstanden zijn ongeveer maximaal te behalen?


    Groeten,
    Sam
     
  19. Yvin

    Yvin Guest

    Met wind mee 200 kilometer makkelijk. Ligt een beetje aan de tankinhoud. We verbruiken ongeveer 4 liter per uur.

    Meestal landen we waar we gestart zijn. We vliegen dan weg tegen de wind in zodat we zeker weten dat we makkelijk weer terugkomen. Anders is het zo gehannes met ophalen en zo.

    Het leuke van de sport is dat je het in je eentje kan doen. Geen volgtroepen zoals bij luchtballonnen. Alles is opvouwbaar dus je neemt het mee in een Opel Corsa. Binnen 15 minuten ben je vliegklaar.

    Af en toe maken we een overlandvlucht. We starten ergens en vliegen dan met de wind mee en iemand haalt ons op.

    Greetzzz,

    Yvin.
     
  20. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    is het alleen met 2 takt motoren of ook met 4 takt? lijkt me dat je met 4 takt verder komt ivm verbruik.
     

Deel Deze Pagina