brevet halen!!!???!!!

zomaar even een vraagje ..ik vlieg nu al vanaf 1999 met mijn skyflexen (brandstof & Elec) dus ervaring genoeg , maar om lid te worden van een modelvliegclub moet een instructeur <--- lees even goed!! kijken of ik het goed doe :confused: om een wel een ''brevet'' te halen om te kunnen vliegen bij zo een club...nou sorry hoor ..ik denk ..WAT!..weet wel zeker dat ik zo iemand wat kan leren om met een skyflex te vliegen ..of ik zit er totaal naast ..maar dit vind ik echt complete onzin (en ik de pest erin natuurlijk) dus 100 meter verder op een mooi groot veld heerlijk gevlogen!:rolleyes:

kan iemand mij dit eens goed uitleggen??

Tsja en als een modelvliegclub dat niet zou vragen staat binnen no time hun hele veld vol met mensen die niet kunnen vliegen. Snap dus wel waarom ze dat willen.

Volgens mij is het iets anders:

Je kan gewoon lid worden maar om zelfstandig te mogen vliegen moet je in bezit zijn van een brevet. Dat kunnen huisregels van de club zijn of gewoon verplicht omdat de club aangesloten is bij de KNVVL. Denk dan ook eens aan verzekering, aansprakelijkheid etc..

Dus zo raar is het niet.. ;) Neem dat jij ook rustig op het veld wilt zitten zonder je zorgen te maken of een eventuele piloot zn model onder controle heeft of in no time veranderd in een kamikaze typje..

Tsja en als een modelvliegclub dat niet zou vragen staat binnen no time hun hele veld vol met mensen die niet kunnen vliegen. Snap dus wel waarom ze dat willen.

ja daar zit ook wat in ..maar ik kwam daar kijken ..en een van die ''goede'' piloten zegt ja hoor wel leuk zo een oude skyflex laat eens zien ..dus ik laat hem zien .en hij zegt vlieg er maar even mee..oke dus accu erin een 15min gevlogen en wat zweven ..mooi op de grond gezet ..en dan komt die zweetsok met dat verhaal ..met eerst je brevet ..:confused:.
zelf 10min daarna vliegt hij zijn schuim vliegtuigje aan barrels,

Tja, als je er zo in zit zal het wel lastig worden om je te overtuigen, maar ik ga toch een poging doen.

Op zich mag je wettelijk gewoon gaan vliegen zonder een brevet. Verzekeringstechnisch is het echter wel zo dat je moet kunnen aantonen dat je je niet onverantwoord hebt gedragen als er iets gebeurd. Daarnaast heeft het bestuur van een vereniging een verantwoordelijkheid naar alle leden om te zorgen dat er veilig wordt gevlogen. Om daarin te voorzien heeft de KNVvL het basisveiligheidsreglement opgesteld. Een van de onderdelen daarvan zijn de brevetten. Zolang je geen brevet hebt moet er een instructeur naast je staan zodat deze kan ingrijpen als er iets mis dreigt te gaan.

De club waar je bent geweest heeft dat dus waarschijnlijk aan je verteld. Het lijkt mij dus geen kwestie dat ze niet geloven dat je kunt vliegen, maar vooral het waarborgen van de veiligheid door het naleven van de regels.
Als je daar niet tegen kan: ga niet bij een club vliegen. Voor de gezelligheid, ervaringen delen en het genieten van elkaars vluchten is het echter wel een gemiste kans als je dat niet doet. Bovendien lijkt het mij een koud kunstje om de brevet-eisen te halen als je al zoveel ervaring hebt.

Tenslotte: om 100 meter verderop te gaan vliegen vind ik absoluut niet kunnen!! Voor de argeloze buitestaander lijkt het nu alsof de leden van die club zomaar overal staan te vliegen, terwijl ze een eigen veld hebben. Daarmee schaadt je het imago van die vereniging.
Wettelijk zit je ook fout, want je moet toestemming hebben van de eigenaar van het terrein.

Deze reactie is vooral bedoeld om je de zin en onzin van het vliegen bij een vereniging duidelijk te maken. En ik ga er ook van uit dat ze je juist willen helpen om dat brevet te halen.
Max

Brevet-eisen zijn tegenwoordig ook een verzekeringstechnische kwestie. Als er ooit wat gebeurt kun je als club in ieder geval aantonen dat de club serieus aandacht aan veiligheid heeft besteed. Als de club nl. niet fatsoenlijk aandacht aan het veiligheidsaspect besteed, en er gebeurt wat, dat is het bestuur ook fors aansprakelijk, en mogelijk dat de verzekering dan ook zegt 'bekijk het maar'.
Dus zo gek is het niet om een brevet te eisen om zelfstandig te mogen vliegen.

En ja, vanuit dat standpunt bezien, is het ook duidelijk dat je als club geen magneet voor ongebrevetterden wilt zijn ...

Aan de andere kant, als jij al zoveel ervaring hebt en gewoon goed kunt vliegen, dan doe je dat gewoon. Zoveel stelt het niet voor. Je moet gewoon aantonen dat je een fatsoenlijke start, vlucht en landing kunt maken met je kist.

Dus niet moeilijk doen, gewoon afspraakje maken, regels bespreken en afvliegen ...

Dirk.

Volgens mij is het iets anders:

Je kan gewoon lid worden maar om zelfstandig te mogen vliegen moet je in bezit zijn van een brevet. Dat kunnen huisregels van de club zijn of gewoon verplicht omdat de club aangesloten is bij de KNVVL. Denk dan ook eens aan verzekering, aansprakelijkheid etc..

Dus zo raar is het niet.. ;) Neem dat jij ook rustig op het veld wilt zitten zonder je zorgen te maken of een eventuele piloot zn model onder controle heeft of in no time veranderd in een kamikaze typje..

ja ben ik ook met jou eens ''kamikaze typje'' maar dan heb je het over ''echte vliegtuigjes''
maar ik ben echt een slow-flyer Freak..en vooral de Robbe Skyflex..een pracht kite-flyer , en zo een ding gooi je met een appel al uit de lucht :cool:
en om dan nog eens een brevet te halen , om te mogen vliegen daar op een strak gemaaid veldje...pfff zal allemaal wel aan mij liggen ..oja de voetbal ploeg kan ook naar huis ..

nou oke ..ik hoor wat voor en nadelen ...toch vind ik heb raar ..eerst mag ik daar even laten zien wat ik met die dingen kan ..vliegen /zweven/stijgen/landen enz enz ..en dat was ook direct de laatste keer wand ik moest mijn brevet halen ..ik ga er eens kijken (als het weer het toe laat) neem de alles mee en eens kijken wat ze mij kunnen leren om een brevet te halen voor de skyflex

Zoals ik het zo lees kun je dus perfect vliegen met die skyflex. Wat let je dan om even tussen neus en lippen door aan die brevet eisen te voldoen. Jij zegt immers dat je dat ding perfect beheerst, dan zijn die eisen ook geen probleem of wel soms...................En ja, die 2 loopings lukken ook wel met een skyflex.........

Zoals ik het zo lees kun je dus perfect vliegen met die skyflex. Wat let je dan om even tussen neus en lippen door aan die brevet eisen te voldoen. Jij zegt immers dat je dat ding perfect beheerst, dan zijn die eisen ook geen probleem of wel soms...................En ja, die 2 loopings lukken ook wel met een skyflex.........

ja zal het eens gaan doen voor het brevet ..en ja klopt een ''loop'' kan zeker wel ..maar dan moet je een staart stuk (wat ook nog te koop is) aanschaffen .op youtube staan daar filmpjes van zie [media=youtube]9FHtUrS5TIA[/media] .maar dat wil dus ook zeggen ..heb ik een brevet ..dan mag ik dus aanschaffen wat ik wil en vliegen maar !! ..(niet dat ik dat van plan ben ..maar ik heb dan het brevet ;) ...dubbel toch???

Laatst bewerkt door een moderator:
...toch vind ik heb raar ..eerst mag ik daar even laten zien wat ik met die dingen kan ..vliegen /zweven/stijgen/landen enz enz ..en dat was ook direct de laatste keer wand ik moest mijn brevet halen ..

Het is een beetje per club verschillend maar normaal gesproken (in mijn ogen dan) heeft de instructeur nu gezien dat je inderdaad kunt vliegen. Dat is dus alvast prima. Vanaf dan kun je in feite gewoon vliegen, al zal er wel iemand een beetje op je letten om te zien of je dat inderdaad vol houdt.
Vervolgens is het de bedoeling dat je laat zien dat je de "spelregels" op het veld kent en toepast. Die veldregels betreffen de veiligheid; waar vlieg je wel, waar niet, wat roep je als je gaat starten/landen, enzovoort. Het zijn vrij logische regeltjes waarmee het voor iedereen op het veld veilig en overzichtelijk blijft. Niet moeilijk maar wel belangrijk.
Daarna zal hij je vragen om de eerstvolgende keer even 2x het brevet-programma te vliegen. Doe je dat zoals de bedoeling is dan krijg je een krabbeltje op je aanvraagformulier en ben je klaar. Hoeft helemaal niet lang te duren en is ook niet vervelend, als ze het een beetje vriendelijk aanpakken. Dan snap je zelf ook wel wat het idee is.

Als je het eenmaal hebt ben je er verder van af en kun je met je brevetje ook op andere velden direct aantonen dat je aan de minimale veiligheidseisen kunt voldoen.

Ik herken je ergernis en weerstand, het is ook erg per club en instructeur verschillend hoe er mee omgegaan wordt maar zoals boven beschreven kan het, is mijn ervaring. Succes!

Laatst bewerkt:
als jij met dat ding je brevet wilt halen, kan dat . Ook als dat ding geen looping kan maken. Er wordt nl. niet gevraagd dingen met je kist uit te halen die hij niet kan doen. Ze vragen je immers ook niet om te vlliegen met een boot ....

Dirk.

en ja klopt een ''loop'' kan zeker wel ..maar dan moet je een staart stuk (wat ook nog te koop is) aanschaffen .op youtube staan daar filmpjes van
Nee hoor, ook zonder staartstuk is dat mogelijk..............

maar dat wil dus ook zeggen ..heb ik een brevet ..dan mag ik dus aanschaffen wat ik wil en vliegen maar !! ..(niet dat ik dat van plan ben ..maar ik heb dan het brevet ;) ...dubbel toch???

TJA, daar zijn meer mensen al jaren over aan het vechten, maar zolang de commissie veiligheid en instructie van de KNVvL dit niet inziet veranderd er niks. Dit zijn nog "regels" van vele jaren terug. Het wordt tijd voor een systeem vrijwel gelijk aan de "grote" luchtvaart, waar je telkens een soort van type rating moet halen. Dit betekend dan wel dat we de modellen in klassen moeten gaan indelen.

26 jaar geleden heeft mijn toenmalige rij-instructeur op een avond de kofferbak van zijn leswagen verloren door een aanstormende trein op een overweg zonder slagbomen. Toch heb ik het niet in mijn hoofd gehaald maar zonder rijbewijs te gaan rijden.

Wat ik wil zeggen is dat er ondanks een goede voorbereiding wel eens wat mis kan gaan. Zoals al aangegeven door anderen is het voor de clubverzekering van belang om te laten zien dat je niet roekeloos bezig bent. Laat tijdens een paar vluchten (een enkele kan een gelukstreffer zijn) zien dat je je toestel onder controle hebt. Niet alleen bij 2 bft, maar ook als het wat thermisch of onstabiel weer is. Dan ben je je brevet waard en kun je genieten van de gezelligheid en leerzame clubleden.

2 dingen

Een club is WEL of is NIET aangesloten bij de KNVVL.
Is deze club aangesloten bij de KNVVL zal deze jouw moeten opleiden, en jouw een brevet moeten laten kunnen halen om "zelfstanding" let wel OP de club te mogen vliegen.

De club waar jij bent geweest is waarschijnlijk dus aangesloten bij de KNVVL en moet zich aan de richtlijnen houden om aangesloten te kunnen blijven bij de KNVVL.

Er zijn natuurlijk ook diverse andere clubs die niet bij de KNVVL zijn aangesloten en waarbij je dus ook helemaal geen brevet hoeft te halen, om op die club te mogen vliegen.

Maar nu de clou, heb jij op een club je KNVVL motor A brevet gehaald, is deze alleen geldig op een club die aangesloten is bij de KNVVL, en dus niet op een weiland verderop.

2 dingen

Een club is WEL of is NIET aangesloten bij de KNVVL.
Is deze club aangesloten bij de KNVVL zal deze jouw moeten opleiden, en jouw een brevet moeten laten kunnen halen om "zelfstanding" let wel OP de club te mogen vliegen.

De club waar jij bent geweest is waarschijnlijk dus aangesloten bij de KNVVL en moet zich aan de richtlijnen houden om aangesloten te kunnen blijven bij de KNVVL.

Er zijn natuurlijk ook diverse andere clubs die niet bij de KNVVL zijn aangesloten en waarbij je dus ook helemaal geen brevet hoeft te halen, om op die club te mogen vliegen.

Maar nu de clou, heb jij op een club je KNVVL motor A brevet gehaald, is deze alleen geldig op een club die aangesloten is bij de KNVVL, en dus niet op een weiland verderop.

Doet niet veel ter zake, de meeste clubs die ik ken zijn geen lid van de KNVvL en hebben hun eigen brevet eisen, mijn clubje is ook geen lid van de KNVvL en hanteerd dezelfde brevet eisen als de KNVvL.

oke ..genoeg er over gepraat /gediscussieerd / en gezeurd van mijn kant dan ,
ik neem de volgende keer alle 3 de flexen mee , de brandstof/ standaard / en Brushless (naar die club) en ga mijn ''brevet'' halen ..ik hou jullie op de hoogte..leuke woord speling ..''hoogte'' ;)

Back