Bouwverslag Brewster 339D Buffalo in schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 23 aug 2020.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Geweldig project! Ik ga volgen
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  2. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Bart ziet er weer super uit.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt voor de leuke reacties :)

    Weer verder met het ontwerp voor de Brewster B.339 Buffalo. De vele foto's die ik van Gerard Casius heb gekregen zijn een waardevolle bron van informatie.
    De canopy is nu eindelijk naar mijn zin :)

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ramses, juwi, E.hof en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Fantastisch tekenwerk, Bart! Ook mooie (constructie)foto's en bouwtekeningen ...
    En gefeliciteerd met de nieuwe woning!

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt voor je leuke reactie Jurgen :)

    Stukje bij beetje komt de Buffalo tot leven. Vandaag een 'vloer' gemaakt onder het achterste gedeelte van de beglazing. Via een modelbouwer en Buffalo gek uit Finland (Jukka) had ik een .stl bestand gekregen voor het instrumenten paneel. Deze heb ik geschaald naar 1/5 en even in mijn 3d model gepast. Het paneel is niet gelijk aan het paneel was gebruikt is in de Nederlandse Buffalo dus uiteindelijk zal ik hiervoor zelf een paneel tekenen.
    Nu de romp zo ver gereed is ga ik verder met de vleugel. Hiervoor heb ik goed referenties. Een originele tekening, de profielen, een tekening met maten en diverse foto's. Eerder had ik al laten zien dat ik zoveel mogelijk van de originele tekeningen heb 'overtrokken' in Rhino. Aan de hand van de maten welke aangegeven staan in de maten tekening heb ik kaders gemaakt. De lijnen van de tekening zijn daarna geschaald en in 3d georiënteerd zodat de 3d curves gemaakt kunnen worden. Met dit resulterende framewerk kan dan de vorm worden gemaakt. Ik ga het originele profiel gebruiken met een instelhoek van één graad.
    Verder ben ik nog bezig geweest met het raam aan de onderzijde van de romp.
    Volgende keer verder met ailerons en flaps.

    Mvg,

    Bart


    Vloer onder achterste gedeelte van de cockpit:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Jukka's panel:

    [​IMG]



    Hier een fabrieksfoto van een Nederlandse Buffalo:

    [​IMG]



    Bovenaanzicht op de tekening van de vleugel:

    [​IMG]



    Hier in 3d georiënteerd en geschaald, 3d curves al gemaakt:

    Vorm van de vleugel gemaakt met curve network:

    [​IMG]



    Foto's als deze zijn erg interessant in de fase van het project:

    [​IMG]



    Vleugel profiel:

    [​IMG]



    Vleugeltip:

    [​IMG]



    Fabrieksfoto. Let op het middendeel:

    [​IMG]



    Vleugel vorm gereed:

    [​IMG]



    Takelen van de vleugel:

    [​IMG]



    Begint al op een Buffalo te lijken:

    [​IMG]



    De éérste Nederlandse Buffalo wordt in de fabriek geassembleerd:

    [​IMG]



    Onder raam:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MicropropSport, ramses, E.hof en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Hier
    Mooi Bart.
    Enig idee wanneer er een ‘proef’ kitje beschikbaar komt?
    LG maak ik zelf wel. ( met behulp van jou tekening )
    Heb er nog een brommertje voor liggen.
    Hoeveel ruimte motorschot tot propeller?

    CE2827A0-FAA7-4C24-9431-EC98696DFD2D.png
     
    Hans Rijkuiter en serge pot vinden dit leuk.
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Proef kit is nog ver weg . . . . ben nog bezig met het 3d model. Alles hangt natuurlijk af van de hoeveelheid beschikbare tijd.
    Afstand motorschot naar prop zal ongeveer 125mm worden.

    Mvg,

    Bart

    Afstand motorschot naar prop.jpg
     
    juwi en ramses vinden dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtig tekenwerk Bart, genieten! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  9. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Hier
    Hmmmm, ik heb minimaal 140 mm nodig en dan zuigt de carb vanuit de romp, of 170mm met carb voor het brandschot.
    Wachten wel af, alles is inwendig pas te maken zonder afbreuk te doen aan schaal nauwkeurigheid.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2020
    Bart83 vindt dit leuk.
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Weer verder met het ontwerp van de Buffalo. Deze keer is de staart aan de beurt. Voor dit onderdeel aan referenties geen gebrek, diverse foto's en zelfs enkele originele tekeningen.
    Het bleek toch aardig lastig om de juiste vormen te modeleren. Veel proberen en van nul af weer beginnen.
    Hier onder een foto verslag met enkele screenshots uit Rhino3d.

    Foto van het hoogte roer van de Buffalo uit Finland :

    [​IMG]

    [​IMG]



    Originele tekening, let op de hoek van de rand van de beplating:

    [​IMG]



    Het modeleren begint met een frame van lijnen:

    [​IMG]



    Met deze lijnen kun je dan een 'surface' maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Het horizontale gedeelte van de staart is zo ver gereed:

    [​IMG]



    Het begin van het verticale gedeelte:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Soms wil het niet lukken het onderdeel samen te voegen tot een gesloten deel. Dit komt dan vaak doordat de randen niet op elkaar aansluiten. Met 'Edge Analysis' kun je eenvoudig het probleem gebied vinden en herstellen met 'join naked edges'.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Het verticale deel zo ver gereed:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Staart bijna gereed, alleen de fairing naar de tailcone ontbreekt nog:

    [​IMG]



    Hier is de fairing duidelijk zichtbaar:

    [​IMG]



    En deze wordt weer op dezelfde manier gemodelleerd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Hier het complete plaatje tot nu toe:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Volgende keer verder met het landingsgestel, dit wordt een leuke uitdaging.

    Mvg,

    Bart
     
    juwi, AER, Rutten en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Bart, heerlijk om mee te lezen je ontwikkeling. Naast Solidworks gaan we nu ook in Rhino tekenen en kan ik dus ff afkijken hoe jij zaken aanpakt.
     
    serge pot en Bart83 vinden dit leuk.
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt Ray, leuk dat jullie ook gebruik gaan maken van Rhino.

    Ook al is het ontwerp nog in de begin fase ben ik alvast begonnen met het verzamelen van de benodigde spullen. Voor dit toestel ga ik eens het S-Bus systeem van Futaba proberen.

    Mvg,

    Bart

    As koppeling voor het maken van een RDS aileron aansturing:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Futaba servo's en ontvangen, regelaar van Castle:

    [​IMG]



    5.5inch lichtgewicht wielen van Du-Bro:

    [​IMG]



    Warbirdpilot:

    [​IMG]



    Hardware voor het landingsgestel:

    [​IMG]
     
    juwi, AER, tjarko en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Je laat er geen gras over groeien! :)

    In jouw geval wel handig om het te hebben: incorporeren in het ontwerp, neem ik aan.


    jan.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  14. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Mooooii allemaal! Ik ga je project ook volgen! (Waar heb je die spindle/wormwheel vandaan?)
     
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @jan brilman : De spullen gaan inderdaad meteen mee in het ontwerp.

    @kvlasblom : Thanks! de trapeziumspindel komt van Aliexpress , net zoals de motor, LN298 motor driver , micro schakelaars en kogellinks.

    Mvg,

    Bart
     
    kvlasblom en tjarko vinden dit leuk.
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het ontwerp van de flap en aileron.
    Via een modelbouwer uit Finland heb ik goede foto's gekregen van de flap waar het scharnier goed zichtbaar is. De flap heeft een lang piano scharnier met enkele stevigere scharneren op een aantal plaatsen.
    De aileron is wat lastiger, ik heb het nu zo schaal als mogelijk getekend maar wellicht dat ik hier later toch van ga afwijken mocht het zo niet lekker werken met het RDS systeem.
    Het 3d model is nu best ver gereed maar de motorkap is nog niet helemaal naar mijn zin, deze zal ik nog aanpassen voordat ik aan het landingsgestel ga beginnen.

    Mvg,,

    Bart

    Fabrieksfotos gekregen van Gerard Casius:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Foto's uit Finland via Jukka:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Uitsparing voor de flap in het paars:

    [​IMG]



    Flap:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Uitwerken van de aileron op basis van fabriekstekeningen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Met de commando's curve network en sweep two rails wordt de vorm van de neuslijst gemodeleerd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Hier wat screen shots van de uitsparing in de vleugel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    De motorkap is nog niet helemaal naar mijn zin en zal worden aangepast:

    [​IMG]
     
    juwi, M.l.v.Doesburg, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hogeschool tekenwerk en oog voor detail, super Bart :thumbsup:
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  18. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Gaat echt super Bart,
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  19. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.324
    Locatie:
    Den Haag
    Kan ik de kit al pre-orderen?
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt voor de leuke reacties :yes:

    Inmiddels heb ik motorkap opnieuw gemodelleerd, kost wat tijd maar het resultaat mag er zijn.

    Mvg,

    Bart


    De foto's van Gerard Casius zijn een waardevolle bron van informatie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    De ''oude cowl''

    [​IMG]

    [​IMG]



    Hier een enkele screenshots van het aanpassen van de cowl:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    En bovenstaande was nog steeds niet helemaal naar mijn zin, na veel trial&error is dit het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    juwi, hoeby, AER en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina