Bouwverslag Brewster 339D Buffalo in schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 23 aug 2020.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Nunspeet
    Wow. :wave
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  2. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Fantastisch mooi uitgewerkt, Bart! Dat motortje wordt dan een brushed versie met eindstopdetecties (neem ik even aan)?

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @ Juwi, klopt het is een brushed 12 motortje. Ik ga proberen om de elektronica van een servo te gebruiken om een L298N motorboard te bedienden.
    De potmeter uit de servo zal dan plaats moeten maken voor een circuit met limiet schakelaars. Mooier zou zijn een arduino te gebruiken en een hall gever en dan op basis van aantal omwentelingen van de spindel een aansturing te maken.
    Echter heb ik totaal geen ervaring met arduino en gun ik me nu niet de tijd om dit te leren.

    Mvg,

    Bart
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    High-end Bart! Knikker van mijn stoel!
    Donders nog an toe!

    Fraai dat landingsgestel concept.

    Overigens... Heb een dubbel spindelaansturing in een modelboot.
    Heckklapp mechanisme voor een reddingboot, en uitsturen/binnenhalen van bijboot.
    Omkeerschakelaar via servo... werkt in een keten. Zijn wel ouder type schakelaars... 60/70 en klassiek motortjes van Buhler (Messing Motor) en Marx-Luder... Mini Pile Milliperm...
    en hebben niet met resonanties en krachten van een vliegtuig van doen. Alles zeer dociel.
    Maar werkt voortreffelijk via miniservo, de de ompoolschakelaar stuurt. Motoren worden stil gezet. Alleen de schakelservo vraagt stroom van de ontvanger.
    Mechanisme heeft eigen voeding op de oude motortjes afgestemd.
    Ben slecht in elektronica en schakelingen. Bedenken er van vraagt doordouwen.... maar deze kreeg ik zo in handen. De schakelingen zijn zeer oude systemen die hinten naar escapements etc.

    Niet bedacht dus, zo aangetroffen als resto, een zelfbouw, direct gechameerd van het 1970 schoons...
    Op punten verbeterd...het moest... enkele schakelaars door nieuwe (lichtere klik-druk)
    en 1x moderne watervaste micro-switch in een natte omgeving. Waterdicht, stof dicht.

    En siliconenmantel bedradingen overal doorgevoerd, wegens bewegelijkheid en soepelheid bij stoten met de hand, voorkomen van draadbreuk en soldeerpunten en daarmee alle verstarde PVC kwetsbaar geworden bedradingen gelost.

    Het systeem werkt exact. Maar wordt afgesteld op maximale uitslag via nokken. (messing draad, na-stelbaar)
    Eenvoud zelve! Een fail beveiliging zit er niet in. Als het sjort, sjort het. Zit er een eend op het dek... heb ik pech...of de eend...

    HK retracts werken ook op spindels. Inwendig interessant.
    Afslag schakeling en overbelasting beveiligingen.
    Ik heb er een eens open getrokken. Met bovengenoemd model in het hoofd.
    Schakelaars zijn SMD... maar weg te solderen en door te verbinden met micro-switches? Dan kan je die sturing gebruiken? De zwaarste edities van HK zijn wellicht bruikbaar, wegens grotere afmeting van de stuurprint?

    Ook die van Lindinger, 'kopie' van Electron uit Spanje... spindel-systeem.
    Zitten stuur-kastjes bij. Die reageren op de toelaatbare blokkeerstroom, mA?
    De motoren, noch spindels hebben verklikkertjes.

    De voeding van de retracts gaat via het signaalkastje, de puls via de ontvanger. Dus geen voeding via de ontvangerbrug.

    Scheepsmodelbouwer Stoompomp heeft voor zijn modellen ook spindel aansturingen gemaakt.
    Stoompomp bouwt RC stoommachines. Aardige vent! En kan helpen adviseren? Bouwt deze ook in techniek op als de constructies uit het verre verleden.
    Is aan jou...
    Nogmaals... prachtig!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2021
    Bart83 vindt dit leuk.
  5. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Een motor board met L298N IC dat twee volle-brug (motor) drivers integreert is voor niet al te veel geld te koop, zie ik hier en daar al snel op het web (aliexpress, opencircuit). Dat ziet er dan zo uit, niet?

    upload_2021-1-5_21-30-51.png

    Ga je de twee volle-bruggen parallel zetten?

    Dan nog inderdaad de twee stuursignalen IN1/IN2 (IN3/IN4) maken voor de volle-brug schakelaars die intern in de L298N zitten. Ook niet vergeten de "enable" signalen EnA/B aan te sluiten (die zijn allicht al op het L298N motor board geactiveerd). Al deze signalen wil je uit de servo electronica halen als ik het goed begrijp?

    Limietschakelaars zou je kunnen vervangen door overstroombeveiligers die worden aangesproken (en de motor stopzetten) als de motor tegen zijn eindstop draait, zoals Bas in zijn post hierboven vermeldt. Allicht dat je hiervoor de spanning over de (extern te plaatsen) senseweerstanden kunt gebruiken die in serie met de emitters van de volle-brug schakelaars kunnen worden geplaatst? Zie tekening hieronder:
    upload_2021-1-5_21-38-6.png

    Mooi man! Mijn handen beginnen als rechtgeaarde electronicus al te jeuken ... ;)


    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2021
    Bart83 vindt dit leuk.
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Alleen op basis van het aantal omwentelingen iets uitvoeren is niet sluitend. Als de arduino uit staat, dan mag de spindel zeker niet bewegen, want 1 omwenteling verandert, dan weet de arduino dat niet en zal dit dan niet meenemen in zijn uitvoering.

    Dan zullen er extra's ingebouwd moeten worden, zoals endswitches of stroom metingen. Maar ja, wat heeft hall-sensor dan nog voor meerwaarde.

    Ben benieuwd naar je uiteindelijke oplossing, maar ook de opties waar anderen mee komen. Mooi project
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  7. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Bart83 vindt dit leuk.
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt voor de ideeën :) @juwi , dat is exact het motorboard wat ik ga gebruiken, lekker goedkoop op aliexpress . . . @summit , dat zijn inderdaad erg mooie actuatoren, wellicht ook nog een optie.

    Hier de beloofde video update :

    Mvg,

    Bart

     
    Frits37, Vale Ouwe, juwi en 9 anderen vinden dit leuk.
  9. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Geweldig filmpje Bart, en wat een mazzel dat je het model van de Dornier motor kunt hergebruiken:thumbsup:.

    Groeten, Eddy
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt Eddy :) Het is inderdaad handig dat de motor dummy van de Do24 herschaald kan worden naar 1/5 , nog wel even kijken of de Scorpion motor er in past ;)

    Bart
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Heel mooi Bart! Het is nog wel een stukje verder naar een bouwbaar en dan vliegbaar model, maar dit ziet er echt heel indrukwekkend uit; weinig consessies en hoge kwaliteit oplossingen. Mooi!
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @Christiaan Vis , Bedankt voor het compliment:)

    Hier wat aan het rommelen geweest met de aansturing voor de motor van het mechaniek. Voor het aansturen van de 12v motor wil ik een L298N 5AD motorboard gebruiken.

    L298N 5AD.jpg

    Drive Table.jpg



    De ingaande signalen voor dit motorboard komen uit een PCB welke ik uit een standaard servo heb gehaald. De potmeter heb ik vervangen door een spanningsdelen bestaande uit 2x een 2.5kΩ weerstand zodat bij bedienen van de ''servo'' deze continu een + zal geven op één van de uitgaande draden.
    In de twee uitgaande draden heb ik een limiet schakelaar gesoldeerd.
    Onderstaand een schema ter verduidelijking :

    Circuit no brake.jpg


    Dit werkt op zich prima maar er is één probleem. Op het moment dat er een limiet schakelaar wordt bediend draait de motor rustig uit, maar ik wil natuurlijk dat deze wordt geremd en meteen tot stilstand komt. Om dit te bewerkstelligen moet er dus op beide ingangen van de L298N een plus staan op het moment dat de motor niet wordt gebruikt en bij het bedienen van één van de limiet schakelaars.

    Nu heb ik het idee om dit te realiseren d.m.v. een schakeling met PNP transistors. Helaas heb ik geen ervaring met het ontwerpen van circuits dus feedback, tips & tricks zijn erg welkom. Ook heb ik geen idee welk type transistor hiervoor geschikt zou zijn. @juwi ?

    Onderstaand een schema van het idee

    Ik ben benieuwd naar de reacties .....

    Mvg,

    Bart

    Circuit with brake.jpg
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Verwijderd, zoals het plaatje was krijg je kortsluiting over de voeding. Ik moet eerst nog eens goed nadenken hoe het ook weer was....:confused:
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2021
    Bart83 en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Hersens kraken is altijd goed :D

    Bart
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Bart,
    Wat ik eerst liet zien werkt alleen zonder dat er kortgesloten/geremd hoeft te worden, niet wat jij wil.
    Maar als ik naar jouw eerste plaatje kijk (zonder de transistoren), ben je er toch als je het NO contact van de microschakelaars met de 5V voeding verbind? Dan krijgt bijvoorbeeld D1 de + van je servo-electronica, en als de eindschakelaar ingedrukt wordt D2 eveneens + . Resutaat: motor remt.
    Je moet alleen zorgen dat de motor zó aangesloten is dat de juiste eindschakelaar bediend wordt, maar dat vind je snel genoeg uit. Als hij doorloopt moet je de motordraden óf de servodraden verwisselen.

    Groet en succes,
    Max.

    Edit: wel de microschakelaars omdraaien, met het centrale contact aan de kant van de L298N
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
  16. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Het eerste schema van Bart heb ik "even" opnieuw getekend zoals Max in de post hierboven volgens mij heeft bedoeld, dus met de micro-schakelaars omgedraaid. En dan krijg je het schema als hieronder:

    upload_2021-1-10_13-49-22.png

    Dit zou best eens kunnen werken! Opmerking vooraf: (de pulse-breedte van) het servo-signaal S bepaalt volgens mij welke kant de servo motor op dient te bewegen. Even een gedachtenexperiment:

    Als M0 = D0 = 1 en M1 = D1 = 0, dan is de status van motor M zich volgens de tabel hierboven "forward". Als op de mechanische eindstand van "forward" dan Micro-switch S1 wordt bediend, dan wordt D1=1 en op dat moment is D0 = 1 en D1 = 1 en de motor status verandert van "forward" naar "brake" en alles blijft in deze toestand staan.

    Als vervolgens via (de pulse-breedte van) het servo-signaal S aan het Servo board wordt verteld om de draairichting van de motor om te draaien, dan zal M0 = D0 = 0 moeten worden, en omdat via Micro-switch S1 ingang D1 dan nog steeds aan 5V hangt, dus D1 = 1, zal de motor status nu van "brake" naar "reverse" veranderen (D0 = 0 en D1 = 1). En nu komt het cruciale deel: Micro-switch S1 zal omschakelen door de "reverse" beweging van 5V (een logische "1") op D1 naar de spanning die op M1 staat en als het goed is, is M1 = 1 want de motor moest "reverse" draaien. M.a.w. deze overgang zou goed moeten gaan. Een praktische test zal dit uitwijzen.

    Eenzelfde verhaal voor het bereiken van de mechanische eindstand voor de "reverse" motor toestand, waarbij nu Micro-switch S0 zal moeten schakelen van M0 = D0 = 0 naar D0 = 1 en de motor status zal veranderen van "reverse" naar "brake.

    Een paar vragen heb ik toch:

    1) in de tabel staat "1/PWM" om de motor "speed regulated" te laten draaien (duty cycle van het PWM signaal zal de draaisnelheid van de motor bepalen, neem ik even aan). Werkt het ook als "1/PWM" = 1, oftwel met op D0 of D1 ingang een constante spanning van 5V? Geeft dit dan de grootste draaisnelheid van de motor?

    2) dient op het L298N 5AD board niet ook VT aangesloten te worden? Ik bedoel: als ik naar het schema van het L298N IC kijk zijn er "enable" signalen die wel "hoog" dienen te zijn om de motor te laten draaien.

    3) zou een omschakeling van 5V op D1 (of D0) via micro-switch S1 (of S0) naar het "1/PWM" signaal M1 (of M0) dat uit het servo board komt een vervelende sprong in draaisnelheid van de motor geven?

    Inderdaad even hersens laten kraken. Heb ik iets gemist?


    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
    vandrees vindt dit leuk.
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    1) waarschijnlijk wel, proberen maar...
    2) Ik vind nergens een verklaring voor VT, maar ook geen aanwijzing dat het aangesloten moet worden
    3) zou kunnen, maar het is superkort, alleen maar totdat de microschakelaar weer terugklikt. En aangezien de motor op de heenweg daar geremd en gestopt is, gaat het alleen maar om de hysterese van de schakelaar.

    "Enable" aansluitingen zie ik helemaal niet op het bordje, ik neem daarom aan dat die continu "hoog" zijn.

    Iets waar ik mij zorgen om maak is de aanduiding "3V3" op het bordje, dat zou er op wijzen dat het ook 3,3 V op D1 en D2 verwacht, en nu hebben we dat potentieel op 5V.

    Over de tekening van juwi: ja, zo bedoelde ik het. Kun je ook even de NO en NC contacten markeren? (normally closed/open)
    En een kleinigheid: de verbinding tussen ontvanger en servo-electronica is verkeerd getekend, de middelste draad is 5V, de buitenste GRD.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Dat is een ander bordje dan wat Bart liet zien, met misschien wel een andere spanningsregelaar. Daar zie ik tenminste 5V staan i.p.v. 3,3 V
     
  20. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Inderdaad, in de beschrijving van het document waar ISOLA2 naar verwijst wordt een ander bord getoond:

    upload_2021-1-10_17-0-13.png

    Op bovenstaand bord kun je met jumpers de "A enable" en "B enable" kiezen, alsook "5V enable".

    Overigens: de voedingsspanning VSS voor het digitale deel van de L298N is 7V (absolute maximum rating), althans volgens datasheet van ST. De 3V3 spanning op het L298N 5AD bord zoals Bart hierboven laat zien lijkt op een voedingsspanning die lokaal op het bord wordt gemaakt en waarmee je andere delen van een schakeling die niet op het L298N 5AD bord zit kunt voeden.

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021

Deel Deze Pagina