Bouwverslag Brewster B.339 Buffalo in schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 23 aug 2020.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.025
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je 5 V uit het servo bord krijgt is dit beter, als boven 2.7 V word als 1 gezien door de ingang, alles lager dan 2.3 v is 0
    Als je met de 5 V van de bec komt op logica die gemaakt is voor 3.3V ??
     
  2. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Brabant
    Hier is het bijgewerkte schema versie 2 met twee kleine veranderingen: a) toevoegen NO en NC tekst bij micro-schakelaars, en b) +5V is middelste servodraad gemaakt:

    upload_2021-1-10_17-20-12.png

    Hopelijk is het zo goed.

    Wat me trouwens opvalt is dat er TWEE driver IC's op het L298N 5AD board in een DIP8 package zitten? Een L298N lijkt "normaal" in een ENKELE MultiWat15 of PowerSO20 te zitten (volgens ST datasheet) ...

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
    Bart83 vindt dit leuk.
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal :) :) :)

    1 : De motor draden vanuit het servo PCB geven bij niet bedienen beide - . als de schakelaar op de zender wordt bediend dan staat er op één van de draden 5v. L298N word dus door 5v bediend)

    2: ik heb geen idee waar deze aansluiting voor is en kan hier helaas niet over vinden . . . .

    3: ik begrijp de vraag niet helemaal :confused:

    Mvg,

    Bart
     
  4. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Brabant
    Hmmm. Op het L298N 5AD bord lijken TWEE(!) TA6586 IC's te zitten !? De TA6586 is met zekerheid een iets ander type motor driver IC ...

    upload_2021-1-10_17-31-7.png

    Grappig dat er op het bord "wireless" staat ... (!)

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
    Bart83 vindt dit leuk.
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kwartje is gevallen, ik denk dat het zo gaat werken :) Bedankt Jurgen.
    Het schema met de transistoren was kennelijk weer een complexe gedachtegang van mijn kant. Ik ga het eens in elkaar knutselen op deze manier.

    Mvg,

    Bart
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    Maar wat nou met de 3,3 V? Als je er een 3,3 V spanningsregelaar op hebt zitten mag je de poorten niet met een hogere spanning belasten, tenminste niet zonder beveiliging, bijvoorbeeld met schottky diodes.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Oostvoorne

    Dit kan tot 6v . . .

    3.Parameters:



    1>.Product Name:5A Dual Motor Drive Module

    2>.Product Number:ZK-5AD

    3>.Working Voltage DC 3.0V-14V

    4>.Input Signal Voltage DC 2.2V-6.0V

    5>.Drive Current:5A

    6>.Stand-by Current:10uA

    7>.Working Temperature range:-20~85 Celsuis

    8>.Working Humidity range:0%-95%RH

    9>.Size:38*27*18mm

    10>.Mounting hole diameter:2mm

    Mvg,

    Bart
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Oostvoorne
    @juwi , :thumbsup: Het schema dat je hebt getekend werkt! :) :) erg blij mee. Onderstaand een video van het testen van het circuit.
    De rest ook bedankt voor het meedenken natuurlijk :)


    Mvg,

    Bart

     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
    AER, strutter, juwi en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Brabant
    De TA6586 lijkt een single motor driver IC te zijn van het Chinese Wuxi Ruizhi (RZ) Microelectronics Co., Ltd., zie applicatie schema hieronder:
    upload_2021-1-10_20-13-48.png
    upload_2021-1-10_19-39-53.png
    Daarom zitten TWEE van deze TA6586 IC's in DIP8 (through hole, dual in line 2x4 pins) behuizing op het "L298N 5AD board" om van het bord een DUAL motor driver te maken. Het is een beetje raar dat het bord nog L298N in de naam heeft, terwijl TA6586 IC's op het bord zitten. Overigens, er zou maar ÉÉN L298N nodig zijn geweest om een DUAL motor driver te maken.

    De TA6585 heeft een "thermal shutdown" die aangesproken wordt bij typisch 130oC. Dit is wel iets om rekening mee te houden, want als deze temperatuur wordt bereikt houdt het IC er tijdelijk mee op en dat is niet altijd gewenst: het landingsgestel zit dan misschien halverwege "vast". Het IC zal weer gaan werken als de temperatuur tot beneden de 130oC is afgekoeld (hopelijk voordat de vliegaccu's leeg zijn!). Om dit "vast-lopen" te voorkomen is misschien een koellichaampje nodig, praktijktest bij hoge (IC!) omgevingstemperatuur en vooral bij wat meer motorweerstand (smering van de spindle!) zal moeten uitwijzen of extra koeling nodig is.

    Volgens TA6586 datasheet is de operationele range voor voedingsspanning Vcc minimaal 3V en maximaal 14V. De "absolute maximum rating" voor Vcc is 15V. Heel waarschijnlijk kunnen de INF en INR ingangen deze spanning ook aan, maar ik zou willen aanbevelen om de spanning op deze ingangen tot 5V te beperken. En dat kan ook omdat het servo bord geen hogere stuurspanning dan 5V zal uitgeven.

    De 3V3 voedingsspanning lijkt toch een spanning te zijn die op het L298N 5AD bord wordt gemaakt via een lineaire spanningsregelaar (IC in SOT23 behuizing tussen de elco's in). Er staat een pijltje naar buiten toe gericht in witte "silk screen" op de PCB, een teken dat het niet persé voor de TA6568 zelf wordt gebruikt (maar dat is niet zeker te zeggen zonder naar de layout te kijken). Het TA6568 IC lijkt rechtstreeks te (kunnen) worden gevoed vanuit de 3s LiPo (11.1V - 12.6V, dus ruim beneden 15V).

    Nu zal ik het draadje niet verder "vervuilen" ;), ik heb hopelijk zinvol bijgedragen aan de motorsturing voor het landingsgestel van de Brewster Buffalo.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
    Bart83 vindt dit leuk.
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Oostvoorne
    vervuilen ? dit is absoluut geen vervuiling maar juist waardevolle info . . . .

    Cheers,

    Bart
     
  11. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Brabant
    Super duidelijke video, Bart! Heel erg cool! Daar doe ik het voor!

    (ik spring ook even een gat in de lucht, credits moeten VOORAL ook naar Max!)

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  12. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    :thumbsup:
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  13. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    867
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ik volg het met veel interesse. Fantastisch project weer!

    Wat ik me bij het landingsgestel afvraag is of het stevig genoeg is, met name het stangenstelsel waarmee het wordt ingetrokken. Het gaat om het scharnierpunt midden in de stang die aan de wielpoot vastzit: als dat scharnier op wat ruwer terrein onverhoopt in beweging komt, klapt - als ik het goed zie - de wielpoot naar binnen.
     
    Bart83 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina