brian taylor f4u corsair

• Topicstarter Topicstarter ivo brosens
  • Startdatum Startdatum
I

ivo brosens

Guest
hey

na mijn hb 1 hb ik mijn oog laten vallen op de corsair van brian taylor ( de 1/6 versie)
zijn er mensen die ervaring hebben met de brian taylor plans?
en zijn er ook nog dingen waar ik op moet letten?

ivo

Dag Ivo!

Neem rustig de tijd om de plans te bestuderen . . .

Er staat zoveel op, dat zie je niet in één keer.

Waarschijnlijk moet je met de vleugel beginnen, zoek dat uit!

Voor de rest: de beste plans die er zijn.

Maar niet de eenvoudigste.

Maak er wat moois van.

Succes!

jan.

zal ik zeker doen
laat de plans ook enkele malen copieren zodat ik er heb die in kan vernippen en zo
zal ook wel een bouwverlsag van komen
maar nu eerst nog een weekje frankrijk

ivo

zo terug van frankrijk
er stond een doos op de tafel met daar in natuurlijk de plans en het cokpitkapje
nu nog balsa bestellen maar ik was aan het denken van de retracs in eens mee te bestellen maar dit is de eerste keer dat ik met retracs werk dus ik weet niet waar ik op moet letten en welke de goede zijn. Zijn er tips of sugesties

ivo

Hoi Ivo,
Welke raadt de handleiding aan? En welke zijn in het "prototype" gebruikt? Robart en Century Jets hebben retracts.
Maar vertel, zit er in zo een "kit" alleen een tekening en de plastic delen? Waar heb je de plans besteld?
Hier waag is me dus voorlopig niet aan he... :-)

Misschien dat iemand het weet: zo een Zirolli "short kit" he, is dat zo "makkelijk" als een Top Flite bouwdoos?

Laatst bewerkt:
het plan heb ik besteld bij traplet https://sslrelay.com/s84068217.onea...aylor+Scale+Plans/product_overview.shopscript samen met de canopy
het is geen shortkit maar voledig scratch, op de plans staan zelfbouw retracts maar ik heb het materiaal en de kennis van metaalbewerking niet om deze zelf te maken
ik heb na wat zoekwerk wel retracts van robart gevonden maar deze zijn voor 1/5 en de mijne is 1/6 nu weet ik niet of deze passen. of is het mischien mogelijk om gewoone retracts naar roterende om te bouwen

ivo

edit

dit zijn de retracts
Robart 148 Mains Top Flite Giant F4U Corsair

Laatst bewerkt door een moderator:
Mja ik zou zeggen meten dan maar... Ik ben eigenlijk ook maar een beginner qua bouwen... Voor mij moet het liefst alles goed zijn uitgesneden enzo. De retracts voor mijn P51 moet ik ook een beetje modificeren zodat die passen (is die 1/7 van Top Flite). De volgende x neem ik denk ik een kist waar er speciaal retracts voor zijn gemaakt (bijv de Robart die speciaal voor de Giant scale van TF zijn gemaakt). Zou "altijd" moeten passen...
Deze BT kist zou ik na mn P51 willen bouwen Brian Taylor Bf109E-4 build maar ik weet niet of ik het durf. Volg die gast zn draadje wel en kijk hoe hij het ervanaf brengt (tot nu toe extreem goed)..

Hallo Ivo, ik ben nu bezig met een P-47 van Brian Taylor plans en het is wel te doen maar veel moeilijker dan een top-flite kit. Je moet alles zelf uitzoeken en je doet er veel langer over dan bij een top-flite kit. Maar als het je lukt heb je wel een toestel dat veel meer op schaal is. Hier kun je retracts bestellen die speciaal gemaakt zijn voor brian taylor plans: Unitracts International Ik weet niet of het goede kwaliteit is maar ze zijn wel speciaal voor brian taylor plans bedoelt.

Hoi Ivo,
Welke raadt de handleiding aan? En welke zijn in het "prototype" gebruikt? Robart en Century Jets hebben retracts.
Maar vertel, zit er in zo een "kit" alleen een tekening en de plastic delen? Waar heb je de plans besteld?
Hier waag is me dus voorlopig niet aan he... :-)

Misschien dat iemand het weet: zo een Zirolli "short kit" he, is dat zo "makkelijk" als een Top Flite bouwdoos?

Bij de tekeningen van Brian taylor kun je heel weinig bij krijgen dus moet je zelf veel bouwen. Meestal kun je er alleen een short kit bij krijgen dus het uitgesneden hout en een canopy en een motorkap en soms de retracts. De rest zul je zelf moeten bouwen.
Bouwen van ziroli plans is moeilijker dan van een top-flite kit want bij de ziroli plans zit geen handleiding waar stap voor stap de bouw in beschreven staat. Wel lijken ze me iets makkelijker als Brian Taylor plans maar weer iets minder op schaal, maar daar weet han alles van die heeft er een beech van gebouwd. Je kunt er in ieder geval wel meer bij krijgen first-flight-beech-d18-nick-ziroli

Laatst bewerkt door een moderator:
zo gisteren het hout beseld bij towerhobbies en nog even verdergezocht voor retracts en toen heb ik deze gevonden Robart Mfg. R-C Model Airplane Parts
het probleem is dat deze nog nieuw zijn en er nog geen afmetingen bij staan maar dan wachten we nog wel een tijdje

ivo

Mmm voorlopig zit ik toch aan mn P51 vast dus dat duurt nog wel even...
Maar denk je dat een Top Flite bouwdoos een goede opstap is naar die BT Me109? Of moet je heel handig zijn of nog meer ervaring opdoen?

Meestal kun je er alleen een short kit bij krijgen dus het uitgesneden hout en een canopy en een motorkap en soms de retracts. De rest zul je zelf moeten bouwen.

Wat bedoel je met "de rest"? En wat voor handleiding zit erbij? Van die ene draad kan je natuurlijk veel afkijken maja, het blijft toch wel een beetje raar vind ik, dat ie je met een kluitje het riet in stuurt...

Het is zeker een goede opstap, ik ben nu precies hetzelfde aan het doen. Eerst een top-flite p-47 en nu één van brian taylor. Het voordeel is dat je na de top-flite kit al een hoop ervaring hebt opgedaan en dus al een hele hoop weet, en dat kan erg goed van pas komen.
Met de rest bedoel ik dingen als een dummy motor of cockpit, dat soort dingen kun je voor een top-flite kit wel krijgen en dat bouwt wat sneller.
Bij de Brian Taylor tekeningen zit er geen handleiding bij en moet je alle informatie van de tekeningen halen. Dit is voor mij ook het grootste verschil want bij de top-flite kit staat er precies wat je moet doen en welke dingen je nog meer nodig hebt om hem te kunnen bouwen. Bij brian taylor staat dit wel op de tekeningen maar vele malen beperkter dan bij een top-flite kit. Volgens mij is dat bij de Ziroli tekeningen hetzelfde.

zo gisteren het hout beseld bij towerhobbies en nog even verdergezocht voor retracts en toen heb ik deze gevonden Robart Mfg. R-C Model Airplane Parts
het probleem is dat deze nog nieuw zijn en er nog geen afmetingen bij staan maar dan wachten we nog wel een tijdje

ivo

Die van robart zijn in ieder geval van goede kwaliteit dus als ze passen zou dat zeker een goede optie zijn, misschien even een mailtje sturen dan geven ze jouw de afmetingen wel door.

Ow oke, maar moet je ook zelf de volgorde bepalen waarin je dingen bouwt / monteerd of geven ze wel aan van nu moet je dit doen anders kan je er later niet meer bij..?

Bedankt Jan, dit geeft zeker een goede indruk van hoe dat bouwen vanaf plan gaat, en in mijn geval ook een beetje het "waarom"...

Je hebt geduld, toch wel enige kennis en heeeeeeeel veel doorzettingsvermogen nodig...

En als je vastloopt raadpleeg je het forum... :-)

Back