Brigadyr l60 CO2 of rubber motor?

Hey,

ik ga hier de komende tijd foto's posten zodat anderen mij kunnen helpen met de keuze van de materialen enz.

Allereerst laten we is kijken wat er in de doos zit.

Zo ziet de doos eruit:
full

Als ik de doos open zie je een stukje zeer taai/sterk schuim liggen met als licht ingesneden staartdeeltjes.
full

En dan zit er een stukje triplex in met spantjes erop getekent:
full

Wordt vervolgt..

Laatst bewerkt door een moderator:
Vervolg

Dit zijn de Vacuum gezogen schuim rompdelen ik denk dat ik ze van balsa ga maken net als de meeste schaalmodellen:
full

Er zit ook nog een rol mylar/tisseu achtige bekleding bij en de balsa lattjes zitten in de rol:
full

En Wielletjes voor op te stijgen en te landen als een echt model en boutjes want de vleugel wordt afneembaar omdat de spanwijte 80cm is.
full

Wordt vervolgt...

Vervolg

Er zit ook nog een duitse bouwbeschijving bij net even doorgekeken het is niet echt een geweldige instructie. Gelukkig is het modelbouwforum er nog:p:
full

En er zitten ook nog stikkertjes bij die je met water moet losweken. Net als die plastic moddelletjes:
full

En nog wat balsa met daar ook vormpjes op getekent:
full

Wordt vervolgt...

Lijm en tekening

Ik heb hier een UHU alleslijm die ook schuim kan lijmen kan ik deze gebruiken of wordt het toch verdunde uhu hart?:
full

En natuurlijk de bouwtekening:
full

Dit is de kit inhoud en hoop op reacties of tips.

grt jasper

Hoi Jasper,

Dat is een leuke bouwdoos, waar heb je die vandaan? Op de Interscale gekocht? ;-)

Ik heb daar ook aardig wat zakgeld uitgegeven, en wat ik vooral heel mooi vind is de 54" Taylorcraft die ik heb gekocht. Dat is dus rubber aangedreven schaal met een spanwijdte van 1,35 meter!

Bij jouw model is dus alleen de vleugel uit balsa en de rest uit kunststof? Je zou eens kunnen wegen wat die romp weegt, misschien is het niet zo gek om gewoon het schuim te gebruiken. Wil je inderdaad met CO2 gaan vliegen, of electro, of rubber? Als het rubber wordt dan is het schuim denk ik niet sterk genoeg om de kracht van het rubber te weerstaan en is een uit balsa opgebouwde romp sterker. En dan kan je ook een balsa frame nemen met de schuimdelen erom heen.

Wat betreft de lijm, als je schuim lijmt moet je geen UHU Hart gebruiken, of tenminste het eerst op een reststukje uitproberen.

Dat spanpapier ziet er wel bijzonder uit. Het lijkt wel kunststof. Staat er ook bij waarmee je dat moet vastzetten? En spant het met water of met warmte?

De triplex onderdelen zijn dus alleen bedrukt en niet gestanst? Mooi karweitje voor de figuurzaagmachine op de NLC.

Leuk model en vanwege zijn flinke afmetingen zal dit vast goed kunnen vliegen. Als je hem niet te veel wijzigt kan je volgende keer met interscale ook met de kit scale klasse meedoen hiermee. Maar dat duurt nog een tijd, dus je kan gewoon doen wta je ermee wilt en vooral ermee vliegen. Keertje samen op de Goffert?

Jep die heb ik op de interscale gekocht voor een zacht prijsje.
De ribben zijn van plastic maar wegen alsnog niet veel.

De schuimdelen zijn toch wel erg gaaf en wegen haast niks!
Ik ga niet voor een CO2 motor omdat het erg lastig en duur schijnt te zijn.
Ik ga wel voor rubber maar dan kan ik toch gewoon iets van triplex erin doen?

Verder ben ik al bezig om de ribjes op de balsa lattjes te lijmen.
Gaat echt makkelijk:
full

Ik ik wil graag een keer met jou op de goffert vliegen lijkt me leuk!

grt jasper

Dat met die platic ribben is toch wel een bijzonder systeem, dat heb ik echt nog nooit eerder gezien.

De schuimdelen zijn toch wel erg gaaf en wegen haast niks!
Ik ga wel voor rubber maar dan kan ik toch gewoon iets van triplex erin doen?

Ja, maar ik zoek altijd eerder manieren om er triplex uit te halen dan er nog extra bij te doen. Maar ik denk dat als je twee balsa latjes van de neus naar halverwege de staart doet en daar de rubber ophanging aan vast maakt het al sterk genoeg is. Als je wilt kan ik wel een schetsje maken om dit nog wat duidelijker te maken.

Jammer dat ik niet bij de Interscale kon zijn, maar dankzij de video's kon ik toch wat meegenieten.

Ik heb ook enkele (vooral Tsjechische) bouwdoosjes met plastic ribben, maar er nog geen van gebouwd. Ik ben benieuwd met welke lijm dat het beste kan, want ik kan de Tsjechische instructies niet lezen.

Het tissue is typsich voor Tsjechische bouwdozen. Het ziet er wat apart uit, maar het is prima bruikbaar, precies als gewoon tissue, dus gewoon met spanlak, althans, ik heb nog niet geprobeerd of het ook met de strijkbout gekrompen kan worden.

Ik zou ook de schuim rompdelen gebruiken. Als je hem met rubber gaat aandrijven twee tips. Bepaalde delen die voor het CO2 model van triplex zouden zijn hoeven dan niet zo sterk te zijn, maar je kunt ook veel sterkte bereiken door twee of drie dunnere laagjes balsa te gebruiken die je qua nerf haaks op elkaar lijmt. Zo maak je je eigen balsa triplex dat niet veel zwaarder maar wel veel sterker is dan één stuk balsa van dezelfde totale dikte.
De tweede tip: maak voor het rubber geen bevestigingspunt te ver achterin de romp. Het beste is om de afstand van de propellerhaak tot het zwaartepunt te verdubbelen en dan daar, gemeten vanaf de propellerhaak, de bevestiging voor de motor in de romp te maken. Zo zit de rubbermotor gelijk aan weerszijden van het zwaartepunt verdeeld, en verschuift het zwaartepunt niet als je de motor vervangt door een van lichter of zwaarder rubber.

Hoi Fox, fijn dat je weer terug bent uit Spanje. Je hebt zeker wat egmist, maar inderdaad zijn er erg veel video's om het een beetje goed te maken. Kijk vooral ook even op SFA bij SFA Forum - Interscale 2010 in the Netherlands, november 6 and 7

Jasperr,
hierr is een schets van wat ik in gedachte had. Gewoon twee stripjes balsa van het neusspant, langs de twee grootspanten naar halverwege de staart. Aan het eind komt aan beide zijden het gat voor de pen voor het rubber. Lijm de twee latjes vast aan de spanten. Als latjes zou ik iets van 1,5 mm dik en 1 cm breed gebruiken. Achter de pen voor het rubber, of err boven en eronder, nog een dwarsverbinding maken zodat de twee latjes niet gaan verschuiven. Als de dwarsverbinding de juiste breedte heeft kan je de latjes dan ook met een dotje lijm aan de romphelften lijmen en heb je een stevig geheel.

Kan je hier wat mee?
Brigadyr-mod.jpg

Back