Briljant redding

serge pot

Forum veteraan
Na wat wikken en wegen toch besloten om het beestje op te knappen .

2012-05-11204823.jpg

De romp in stukken .
Voorzijde was aan de gehele onderzijde open gebarsten.
staart en romp waren enkelt nog door de stuurkabels aan elkaar .

Romp dus de scheuren met ca vol laten lopen welke aan de binnenzijde met matjes zullen worden gerepareerd.

Staart wordt voorzien van een nieuwe staartboom .

2012-05-11213452.jpg

De staart was te geknakt .dus met matjes zou deze te zwaar worden .

Vleugels worden geheel nieuw opgebouwd met 1 vleugel als voorbeeld .

ik neem er de tijd voor en een gedetaileerd bouwverslag wordt het niet .

Blijft altijd jammer als de zwaartekracht een einde maakt aan een leuk model.
Of een defecte aileron servo...(van de week helaas)
succes met het opknappen.

Groeten Peter

De Briljant van Derschug. Drie of vier van deze zwevers vlogen omstreeks begin jaren 90 op onze club. Ik en mijn vliegmaat vlogen later met de opvolger. De Jargon. Mooie tijd was dat. Veel succes met de reparatie/resturatie.:)

Mooie klus Serge! Je hebt voor een vishengel 'pook' gekozen? Ziet er goed uit! Niet te slopen!
Kom je beter uit met het gewicht dan de originele boom?

Overigens lijkt me de originele boom prima te hergebruiken?
Heb in 2009 mijn Wilco/Hawk F5B gerepareerd aan de binnenzijde met behulp van een zelfgemaakte, op maat, ballon uit vuilniszakkenplastic...
Seals van de ballon met een folieboutje verkleefd... Werd voor gek verklaard... :)
Deze kon ik op voldoende druk brengen om de 'natte' mat netjes tegen de binnenwand te drukken. Ben er wel even zoet mee geweest. Ging echter prachtig...

het-wilco-reparatie-draadje

Ik had overigens geen volledige breuk. Het verband was echter wel goed aan gort.

De hoeveelheid glas/koolstof en epoxy was minimaal die ik heb toe gevoegd. Amper gewichtsnadeel.

Thans is de staart stijver dan origineel. Helaas is bij het geforceerd drogen van de epoxy met hitte, de staart toch iets ontzet geraakt. Moet ik heem eens een geer goed uitrichten... Met de föhn?... of door -rambam- door zagen en een maat gemaakte mof er in... om het weer aan elkaar vast te knopen...

Overigens zou ik zo een fraaie breuk in zo een geval ook repareren met een mof aan de binnenkant? Maat gemaakt, best te doen Glas krijgt z'n sterkte weer terug door het oude en nieuwe glas elkaar te laten raken, te verkleven met epoxy. Je hebt maar zeer weinig materiaal nodig om weer gelijke sterkte terug te krijgen...

Alles kan... en alles mag :)
Gr Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
opdracht

Na wat wikken en wegen toch besloten om het beestje op te knappen .

De romp in stukken .
Voorzijde was aan de gehele onderzijde open gebarsten.
staart en romp waren enkelt nog door de stuurkabels aan elkaar .

Romp dus de scheuren met ca vol laten lopen welke aan de binnenzijde met matjes zullen worden gerepareerd.

Staart wordt voorzien van een nieuwe staartboom .

De staart was te geknakt .dus met matjes zou deze te zwaar worden .

Vleugels worden geheel nieuw opgebouwd met 1 vleugel als voorbeeld .

ik neem er de tijd voor en een gedetaileerd bouwverslag wordt het niet .

Serge,

Een hele opdracht zo te zien.
Is staartboom een onderdeel van een hengelstok?
Veel succes.

Mvg,
Aurectar

Hallo Serge,

Het doet me goed om te zien dat je deze prachtige zwever toch gaat repareren en hem een nieuw leven gunt op de Ginkelse heide.

Succes en zie je gauw

Terence

een clubgenoot heeft nog een (volgens mij nieuwe) romp liggen van een briljant, waar ie vanaf wil, heeft ook nog de tekeningen van de vleugels.....

gr, Nico

De reacties doen me deugd.
Nico,als de prijs heel zacht is,heb ik we interesse.hout heb ik hier voldoende.

2012-05-12003730-1.jpg

2012-05-12003723-1.jpg

Zo ziet de oude boom eruit.

Ja... dat boompje ziet er wel behoorlijk moe uit... of die nog wortel kan schieten? Maar naar ik begrijp is de rompboot dat ook. Dan zou een nieuw rompie bijkans helemaal een uitkomst zijn... worden er nieuwe vleugels gebouwd... staat er gewoon straks een brillant kissie klaar... ook niet mis?

Laatst bewerkt:
Nico,als de prijs heel zacht is,heb ik we interesse.hout heb ik hier voldoende.

Hij wil er 75 euro voor hebben, rompje is nieuw, staartvlakken gebouwd, compleet met tekeningen.
ook de vleugelpennen, kap en andere kleindelen zitten er bij.

full

gr, Nico

Laatst bewerkt door een moderator:
Gut... das een doos eieren en een pak koffie met 21% BTW , 2013 aanstaande, bij de AH eurosjopper... (onze overheid wordt een beetje te inflatulent)

Hmmm... carboon pookje? Nifty! Mooie repliklassieker!

alleen is het een kleine Brillant. De grote is anders (al zijn de staartvlakken identiek)

Kleine:
100410002.jpg

Grote Brillant:

100412_Grosse_Brillant002.jpg

De kleine is ook niet te versmaden trouwens....

ja...ik heb ze van een oudere heer uit Hattem gekregen. Hij was een beetje aan het afbouwen en deze lagen al jaren op zijn zolder te wachten. Sander (SVV) vliegt met de kleine, Serge vloog/vliegt met de grote.

Ik vind het allebei geweldige kisten.

Brillant-Vz

Sorry mannen, heel even :offtopic:

Maar ik ben er zo blij mee als een kind in een snoepwinkel :mrgreen:
Serge je doet er goed aan om de Brillant-V een nieuw leven te schenken!

Back