Bristol Channel Pilot Cutter

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door reinaart, 15 jul 2020.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    654
  2. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Muiden
    geen ervaring met deze firma; wel prachtige schepen, die Bristol pilot cutters. Daar is een vereniging van (in het groot) waar je veel info, foto's etc vind van de nog bestaande schepen.
    Als je een draadje met bouwverslag maakt, ga ik zeker volgen.
    succes
    Hay
     
  3. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Steenbergen
    Beste Arjan,
    Jammer, maar helaas geen enkele ervaring met het gevraagde.
    Wel moet ik zeggen dat het mij een heel mooi scheepje lijkt om zowel te bouwen als om er later mee te varen.
    Ik moet dan ook eerlijk zeggen, dat dit zo een model zou kunnen zijn, waar ik ook graag aan zou willen beginnen.
    Daarom hoop ik stiekem dat jij het al wel aan durf om dit model te gaan bouwen.

    Met Hay en mij heb je in elk geval alvast twee volgers :yes:.

    Groet, Bert
     
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    654
    Hallo heren, leuk te horen dat er nog meer belangstelling is voor dit type vaartuigen. Ben er nog niet helemaal uit of ik de sprong waag. Ik schat dat Sarik hobbies de mallen overgenomen heeft van Kingston Mouldings maar zeker weten doe ik het niet. Zal misschien nog eens navraag doen op Modelboat Mayhem.

    Dingen zijn ook best prijzig hoewel het Britse pond dan weer wel historisch laag staat. Omgerekend en inclusief verzendkosten van £32 zou dit grapje me €180 gaan kosten. Tegen dat de boot vaarklaar is zul je rond de €400 uitkomen schat ik . Misschien dat ik eerst nog maar even verder ga met dit kotter zelfbouw project :) :

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/kaper-kotter-1-25.272380/

    Groet,

    Arjan
     
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    654
    Bert V vindt dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.223
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Een Bristol cutter kan best wat wind hebben, zeker als je 'm bouwt als zeilend model met een afneembare kiel met bulb. In het water zie je er weinig van en het levert een veel beter zeilend model op dan wanneer je alleen inwendige ballast gebruikt.
    De filmpje van boten met inwendige ballast zorgen bij mij altijd voor samengeknepen billen, het vaarbeeld bij een beetje wind ziet er niet uit...

    Groeten, Jan.
     
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    654
    Hallo Jan , je zult ongetwijfeld gelijk hebben wat betreft die afneembare kiel. Wat zeilende modellen betreft word ik niet gehinderd door enige kennis dus ik zal jullie hulp hard nodig hebben. Ik heb intussen wel de meest relevante threads in deze forum sectie gelezen. Welke winkel raden jullie trouwens aan voor werkende blokken en ander beslag ? Krikke heeft wel Aeronaut beslag voor grotere schalen maar het voorraad beheer is niet ideaal daar (je moet eigenlijk altijd bellen/mailen of iets toch op voorraad is). Heb nog een aardig filmpje gevonden :



    Groet,

    Arjan
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.223
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    De boot op het filmpje lijkt me geen vinkiel met ballastbulb te hebben, als ik zie hoe vervaarlijk ze al helt bij die kleine vlaagjes.
    Dit lijkt er meer op:


    Zeker vergeleken met een echte:


    Als de blokken (goed) moeten werken op een radiografisch bestuurd model, zou je eens moeten kijken hoe Garry dit doet op zijn schoeners:


    Groeten, Jan.
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    654
    Bedankt voor je reactie Jan. De 1/10 Jolie Brise zoals hier beschreven had geen ballast bulb maar als ik het goed begrijp is ie wel 2.5 m lang :eek:. Weet niet of dit ook het model van het door jou vermelde filmpje is :

    http://www.joliebrisemodels.co.uk/tenth/hull.html#com

    Leuk en leerzaam filmpje over het maken van blokken. Verbaast me dat er geen draaiende schijven in die blokken zitten, kennelijk is dat dus niet perse noodzakelijk.

    Over het gieten van lood heb ik tot mijn verbazing gelezen dat het in principe mogelijk is om het gloeiende lood rechtstreeks (bij kleine hoeveelheden tegelijk) in de glasvezel romp te gieten. Wel moet de buitenkant van de romp dan in water liggen. Lijkt me toch redelijk link en ik geloof niet dat ik dat aandurf.

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2020
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.223
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Dat is geen kwestie van durven, maar van voorbereiding; je moet er voor zorgen dat het water, waar de romp ter koeling in ligt, 100% is afgedekt aan de zijde waar je met het gesmolten lood komt aanzetten.
    Ook moet de romp horizontaal gefixeerd zijn wil de boot na het gieten (en stollen) van het lood waterpas liggen.

    Mijn grootste bezwaar tegen het in de romp gieten van lood, is het feit dat de romp er ontzettend zwaar van wordt, dat is niet goed voor je rug bij het in en uit het water tillen van je boot.
    Liever zou ik de ballast in losse blokken gieten, in mallen/gietvormen op basis van de plaats waar ze moeten passen, zodat je meerdere hanteerbare stukken lood hebt die je in de romp plaatst als die al in het water ligt.

    Groeten, Jan.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    654
    Bedankt Jan, dat lijkt me inderdaad een overtuigend argument om de ballast stukken uitneembaar te houden. Over zwaar tillen gesproken, op al die Pilot Cutters zie je een roeibootje waarmee de loods naar een schip kon worden geroeid. Ik vroeg me af hoe ze die dingen in hemelsnaam aan boord kregen zonder davits :

    The pilot’s boarding punt was kept on the port side, abaft the main rigging, stowed in chocks right way up. This was usually a clinker-built boat about 13ft length painted white so as to be easily identified at night. Skiffs generally had fairly high bulwarks, of about 1ft 6in to 2ft, with a removable section through which the punt was launched to be rowed to and from the ship, Many punts had a standing wire strop fastened between the inside of the stem and transom at the point of balance, and to get the punt back on board the cutter a burton from the masthead was made fast to the eye in the strop, thus making it comparatively easy to hoist it inboard.

    citaat uit :

    http://ukmpa.org/wp-content/uploads/2016/06/Pilotmag-299.final-web.pdf

    Stom genoeg niet aan gedacht om ook zo'n roeibootje bij Sarik hobbies te bestellen :

    https://www.sarikhobbies.com/produc...te-plastic-hips-scale-model-rowing-boat-hull/


    Groet,

    Arjan
     
  12. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Steenbergen
    Arjan,
    Ik weet dat het inmiddels (volgens post #5) ruim een week geleden is dat je de romp en tekeningen besteld hebt, maar weet je ook al zeker dat deze onderweg naar jou is en niet nog ginds in afwachting van dit of dat ......... op verzending ligt te wachten?
    Mocht dat toevallig zo zijn, kan je via bijv. een mailtje nog snel even proberen het bewuste roeibootje in de levering van romp en tekeningen mee te laten nemen en zo weer extra verzendkosten te besparen.
    Het is maar een idee en wie weet?

    Groet, Bert
     
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    654
    Hallo Bert, volgens de tracking info is het pakket inmiddels onderweg vanuit Rotterdam :). Ik ga er dus vanuit dat de romp vandaag in Hulst arriveert, roeibootje is dan van later zorg.

    Groet,

    Arjan
     
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    654
    De romp is net binnen, ziet er prima uit. Wel een joekel van een ding, foto's met stoel geven een goed idee van de grootte :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Bert V vindt dit leuk.
  15. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Steenbergen
    Wow, wat een mooi rompje Arjan :yes:.
    Dat moet wel kriebelen om (nieto_O) gelijk aan te beginnen denk ik :banana:.

    Hoe ziet het bouwplan / tekening(en) er op het eerste gezicht uit?

    Groet en succes met de start van dit nu al fraaie project,
    Bert
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    654
    Hallo Bert, de tekeningen zijn nogal basic vooral van het dek en romp. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit ontwerp niet gebaseerd is op een bestaand schip. Het zeilplan is beter uitgewerkt en dat komt waarschijnlijk omdat dit gebaseerd is op het zeilplan van de "Breeze". Verder zijn afmetingen aangegeven in inches maar dat maakt niet zoveel uit omdat de tekeningen op ware grootte zijn. Ik ga nu eerst maar eens een bestelling voor wat latjes plaatsen :).

    Groet,

    Arjan
     
  17. drikus

    drikus

    Lid geworden:
    24 jan 2008
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Leeuwarden
    Oefh, dat is een grote romp! Mooi hoor!

    Succes alvast!
     
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    654
    Merci Drikus, het zal wel een kwestie van lange adem worden want de tekeningen zijn wel erg summier. Dit is waar ik het mee moet doen, een boven- en zijaanzicht .... :

    [​IMG]

    Ik vrees dat ik vooral mijn eigen plan moet trekken want de verschansing lijkt me op de tekening bv. erg hoog en de bolling van de dek balken erg overdreven. Spanten staan niet op de tekening maar ik vraag me toch af of dek balken alleen voldoende versteviging van de romp geven ? De romp is toch behoorlijk dun .

    Groet,

    Arjan
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.223
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Zodra je het dek (dek balken) er in hebt is de romp een gesloten doos geworden die verbazingwekkend stijf is, daar hoef je je niet druk over te maken.

    Wat betreft de dekbolling; maak een paar proefbalkjes van karton en plak ze provisorisch in de romp en beoordeel dan de bolling, volgens mij valt dat best mee, hetzelfde geldt voor de hoogte van de verschansing, die is op dit type boten vrij hoog, zodat je niet gelijk overboord gaat onder helling...

    De tekening geeft inderdaad interne ballast aan; als je goed en ontspannen wilt kunnen zeilen (met een flinke lap tuig), zou ik er een kielkast voor een vinkiel met bulb in zetten. Die kielkast zou ik met hulpspanten afstutten over de hele breedte van de romp, zo hoog als de kielkast is.
    Dan is je romp helemaal stijf.
    Gary Webb heeft een aantal video's over het bouwen van zijn boten waar je de inbouw van zo'n kielkast kunt zien. Er zijn andere manieren om een kielkast te maken, vooral uit de wedstrijdbotenbouwpraktijk, waar gewicht een grote rol speelt, maar voor een model als het jouwe hoef je je niet druk te maken over absolute lightgewicht bouw.





    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2020
    reinaart vindt dit leuk.
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    654
    Hartelijk dank maar weer voor je feedback Jan ! Heb nog een vraag over de binnenzijde van de verschansing, die is namelijk nog ruw zoals je op de foto's kunt zien. Zou ik daar een laagje polyester plamuur overheen kunnen zetten om het glad af te werken of liever een strook triplex of styreen ? Een stuk van die verschansing moet net boven het dek ook worden verwijderd om dienst te doen als spuigaten.
    Tenslotte nog een vraag over welke lijm ik het best kan gebruiken om hout of metaal met polyester te verlijmen. Ik dacht zelf aan Bison Kombi Power.

    Groet,

    Arjan
     

Deel Deze Pagina