Bristol Channel Pilot Cutter

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door reinaart, 15 jul 2020.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.121
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,
    Als je voldoende vlees overhoudt kun je het deel dat in het zicht komt vlak schuren en plamuren. Gebruik epoxy plamuur voor de beter hechting en werk in (heel) dunne laagjes, want epoxyplamuur hardt steenhard uit. Het beste begin je met schuren vóór het uithardingsproces helemaal is gedaan, dat scheelt een boel zweetdruppels.

    Mocht je te weinig wanddikte overhouden naar je smaak, dan kun je na het vlakschuren een laagje glasvezeldoek (geweven, Hobbyking heeft daarvoor superdun 48gr/m² glasvezeldoek) aanbrengen, ook weer met epoxy, vanwege de betere hechting.
    Omdat je heel fijn glasvezeldoek gebruikt hoef je niet te plamuren maar kun je volstaan met één of twee extra laagjes epoxy als het glasvezeldoek is uitgehard, je vult dan de eventueel nog zichtbare weefsel structuur.

    Om hout aan polyester te plakken werkt bruislijm(PU) heel goed; de 14 skûtsjes die ik ooit heb helpen bouwen hebben alle houten binnenwerk geplakt met PU lijm.
    Het enige nadeel is het feit, dat je gauw teveel gebruikt, tijdens het uitharden verzwijnd de expanderende lijm de boel ...
    Afplakken rond de te lijmen vlakken scheelt een boel wegschrapen, schuren van overtollige lijm.
    Epoxy werkt ook goed.
    Alle te lijmen vlakken vooraf ontvetten, opruwen en ontvetten.
    Polyester wasemt ook na lange tijd nog vettig uit, daarom ontvetten, opruwen en weer ontvetten, anders heb je op voorhand je schuurpapier al vol met dat vettige residu.

    Groeten, Jan.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    616
    Nogmaals hartelijk dank Jan, ik waardeer dit zeer. Ik kan voorlopig wel vooruit schat ik zo :) .

    Groet,

    Arjan
     
  3. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    376
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Reinaart,
    Leuk modelbouw project joh!
    Succes ermee!
    Ik schaar mij helemaal achter het advies van Pompebled om (zeker een stuk of 4-6) zgn raamspanten aan te brengen, deels als eventuele ondersteuning van een mogelijke vinkiel maar gelijk ook als grondhout voor je opbouwtjes, cq roefjes.
    Daarnaast zou ik , daar waar dek en huid samenkomen, over de hele lengte een lat(je) aanbrengen, een zgn wetering, zeg 10*5 mm, aanbrengen..
    Daar kan je prima je dekbalken aan vastmaken en je creëert zo ook en soort lijst om je dek op vast te plakken.Ik maak nog wel even een schetsje ter verduidelijking.
    Een en ander is uitstekend te verlijmen met ingedikte epoxy of een kant en klare epoxy lijm.
    groet,
    Ard
     
    reinaart vindt dit leuk.
  4. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Steenbergen
    Arjan,

    Had je bij toeval al op andere fora zoals de Engelse, Duitse, Franse, etc. gekeken of iemand daar misschien jouw scheepje ook al gebouwd heeft of nog mee bezig is?
    Zelf heb ik net even heel kort gezocht, maar zoals je weet, kom je al snel van het één in het ander en voor je weet ben je uren verder en helemaal afgedwaald van hetgeen waar je eigenlijk naar op zoek was.
    Toch kwam ik in die 10 minuten dat ik zocht, wel het volgende tegen, niet precies jouw scheepje, maar wel iets wat er redelijk op lijkt of in de buurt komt en wellicht kan je daarvan nog wat leuke ideeën of handigheidjes opdoen?
    https://modelshipworld.com/topic/74-bristol-pilot-cutter-by-michael-mott-18-scale-pof/
    Ik heb het met zijn 65 pagina's nog niet helemaal gelezen of door gebladerd, maar vindt hetgeen ik tot nu toe daarin gezien heb schitterend en het lijkt me best een aanradertje.

    Groet, Bert
     
    reinaart vindt dit leuk.
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    616
    Bedankt heren voor jullie reactie.

    Ard : Zulke weteringen (weer een nieuwe term geleerd ) had ik inderdaad ook in gedachte. Heb deze gezien in bouwverslagen van de 1/15 Colin Archer van BB. Schetsje is niettemin natuurlijk altijd welkom.

    Bert: Het door jou vermelde verslag was eigenlijk het enige dat ik ook gevonden heb. Prachtig werk levert die man maar dit is wel een niveau van perfectie dat ik niet nastreef. Ik ken mezelf, bij mij moeten projecten niet te lang duren want anders verdwijnt mijn interesse en drive om verder te gaan. Mijn laatste project, een 1/30 BB gaffelkotter, heeft me ongeveer 3 maanden gekost (bootje is weliswaar nog niet helemaal af ). Drijftest met hulpkiel (200 gram) van 2 weken geleden . Kiel was toen nog niet zwaar genoeg.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Natuurlijk zal het "Katie" project wel wat meer tijd in beslag gaan nemen :). Gek eigenlijk dat er geen verslagen van die Pilot Cutters met glasvezel romp te vinden zijn, waarschijnlijk is de schaal voor de meeste bouwers te groot.

    Groet,

    Arjan
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.121
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Daar heb je waarschijnlijk gelijk in; mijn zeilboten van 1m zijn licht genoeg om onder de arm te nemen en naar de gracht te lopen, waarbij de mastlengte van de Seawind nog wel eens hachelijke situaties met onze zware eiken voordeur oplevert.

    Mijn skûtsje van 140 cm zal, eenmaal afgebouwd, rond de 5-7 Kg wegen, dat is het dubbele van de 1m boten en moet ik óf in beide armen dragen (onhandig) óf op de schouder nemen met één hand rond de bulb.

    Jouw Bristol Cutter is volledig opgetuigd groter en zwaarder; tenzij je er een kar en botenlift bij hebt, moet je al met twee man zijn om dat zonder ongelukken in het water te krijgen.

    Ik vaar meestal alleen, dus met 67 begin ik niet meer aan een dusdanig zwaar project.

    Groeten, Jan.
     
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    616
    Ik ben 62 en heb ook niet meer de conditie van een 30-jarige vent. Ik heb er ook lang over nagedacht of dit wel een goed idee was en eigenlijk tegen beter weten in de knoop doorgehakt :).

    De bouwtekening blijft voor mij onduidelijk als het gaat om het dek niveau, dek bolling en hoogte van de verschansing. Is "new deck level" hier een standaard term om het hoogste punt van de bolling aan te geven ? De hoogte van de verschansing hier komt niet overeen met die van de maten op het zijaanzicht o_O.

    [​IMG]

    Geeft de lijn onder het dek niveau op het zijaanzicht nu het laagste punt van de dek bolling aan of is hier een stootrand afgebeeld ?

    Heb een stel afbeeldingen kunnen vinden van de romp van de "Breeze" waar de romp van "Katie" op gebaseerd lijkt te zijn. De verschansing is hier toch ook bepaald lager dan op de tekening van laatstgenoemde. Ook lijkt er sprake van een geringe dek bolling :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     

Deel Deze Pagina