Brixham Trawler Hans Groenenberg

De afgelopen dagen ben ik geweest om het weerbarstige potdeksel te maken. Lang laten weken en aan het stomen geweest om het voor elkaar te krijgen.Ik heb dit nat eerst laten drogen ingeklemd op de boot. Na drogen was het redelijk eenvoudig om dit er op te lijmen.
DSC_3888.JPG
DSC_3890.JPG
DSC_3891.JPG

We gaan nu eerst alles een goed schuurbeurt geven.Korrel 180-260-400 en zorgen dat alle naadjes worden gevuld en overal de lijmrestjes weg zijn. Hiertoe ga ik de gehele boot alvorens te lakken langs met een nat penseeltje. Hierdoor ontdek je waar de lijm eventueel nog zit.

DSC_3893.JPG
DSC_3894.JPG
DSC_3895.JPG
De braadspil is in aanbouw en is samengesteld uit rondhout en resthout. Het tandrad was van messing en heb ik gezwart met een markerstift. Een markerstift gebruik ik wel meer en zo heb ik bij Duyfken ook alle onderdelen gezwart met deze methode. De verticale rompversteviging is aangebracht en de katrol voor het anker is geplaatst in de boeg.

Laatst bewerkt:
We zij bezig met de dekinrichting. Alles nog dryfit en nog niet helemaal klaar. De beide luiken, klein en groot zijn op het schuren na klaar. Een flinke klepkist voor opslagruimte waarbij de vissers uit Brixham oog hadden voor detail. Op de opbergkist zijn latjes linden gebruikt van 2 x 1 mm als stijltjes en dorpeltjes in de hoeken is er weer verticaal een latje van 1 mm aangebracht van Monzania. Om een beetje de grote van alles te laten zien heb ik er op schaal een poppetje bij de opbouw bijgezet en een 10 eurocent. De opbouw die toegang bied in de ruimtes er onder is nog niet klaar en hier komt nog een schuifluik op. Achter in de achersteven is tegen de verschansing een balk aangebracht. ( ik weet de benaming even niet ) Op deze balk komen later de jufferblokken en wordt verder gebruikt als nagelbank. Ook kan hier trossen touw achter geslagen worden die nodig waren tijdens het trekken van het net en verdere werkzaamheden.

Laatst bewerkt:
Het roer is inmiddels gemaakt met hieraan de roerpen. Ook is het hennegat inmiddels geboord waar straks de roerpen doorheen loopt en een 7 mm boven het dek uitkomt. Inmiddels is deze trawler voor de eerste keer gelakt en zal ik morgen weer wat foto's bij daglicht gaan nemen.
DSC_3904.JPG
DSC_3910.JPG

Laatst bewerkt:
Mooi gemaakt! Maar voor zover ik weet horen de roerhaken (pen waarom de vingerlingen zijn bevestigd) altijd boven in het walmgat te zitten. Bij jou zit de bovenste (rood gemarkeerd op onderstaand plaatje) onder in het walmgat, blauw is correct.

De beide luiken, klein en groot zijn gemaakt. Ook is het brede rooster gemaakt. Voorheen lijmde ik deze roosterlatjes in elkaar en dat was best een nauwkeurig werkje om lijmvlekken te vermijden. Nu heb ik eerst de lange roosterlatten met de uitsparing naar boven gelegd en ingespoten met blanke lak waarna ik de korte stukjes er in heb gelegd. Door het kleefvermogen van de lak blijft het roostertje zonder lijmvlekken in elkaar zitten. Je krijgt wel wat plakkerige vingers maar met het resultaat ben ik tevreden.
DSC_3930 (1).JPG

Aan de binnenzijde net onder het potdeksel is de nagelbank aangebracht met de korvijnnagels. Aan de buitenzijde de rusten voor de jufferblokken.
DSC_3935 (1).JPG

Het is ook het moment geweest waarbij ik gekozen heb om twee keer de gehele boot te spuiten voordat ik verder ga met de dekinrichting. Overal blanke lak waarbij ik verder niets ga verven. Eerder vermelde ik dat ik de binnenkant van de verschansing donker wilde maken maar hier zie ik van af.
DSC_3920 (1).JPG

Back