Brodak ARF Cardinal

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Robert-Jan, 8 jan 2006.

  1. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hallo allemaal

    Ik heb een Brodak ARF Cardinal gekocht.
    Interesse in een verslag(je)

    Robert-Jan
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    ja tuurlijk, altijd
     
  3. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik had van een motor de plug schroefdraad kapot gedraaid.
    De tap moest ik in Amerika bestellen.
    Vroeger had ik tijd zat en geen geld
    Nu heb ik geld zat en geen tijd.
    Daarom heb ik meteen maar een ARF besteld.
    In middels weet ik dat de tap ook in Nederland verkocht wordt.

    Dit is voor mij de eerste ARF die ik in elkaar zet.
    Nu begrijp ik dat opgewonden gevoel van die luie RC vliegers als er een met een ARF doos aankomt.
    Ik heb zelfs nog nooit een bouwdoos gehad dus dit doet wel erg lux aan.
    Omdat het een ARF is heb ik me voorgenomen zo weinig mogelijk te veranderen.

    [​IMG]

    Het model wordt aangeleverd in een grote doos met een duidelijke handleiding.
    De tank zit er niet bij dus die moet ik nog solderen. Zo’n cluck tank geeft te veel problemen.
    De folie zit er losjes op. Dit moet je als eerste föhnen en strijken.
    Ik heb pas een föhn gekocht nauw dat ging prachtig. Alleen bij de roeren was de folie er al afgehaald om de stuurstang te monteren krimp krimp GVD.
    Het midden gedeelte van de vleugel moet er uitgesneden worden deze folie kan ik voor deze stommiteit gebruiken.
    De motor wordt tegen de steunen gedrukt en aan de bovenkant met 2 plaatje aangedrukt zo kan je heel snel een motor wisselen. Ik ben heel benieuwd hoe dit bevalt.
    De scharnieren zijn van een soort dik glasvezel in de roeren en lijsten zitten behoorlijk grote messnede hierin moeten deze scharnieren met CA vastgezet worden.
    In de flap heb ik 2 van zulke scharnieren gezet met 2 niet gelijmde scharnieren had hij al een poing effect. Als alle scharnieren er in zitten en dan nog gelijmd zijn dan heb je dus behoorlijk wat kracht nodig om te sturen. Ik heb besloten hier maar echte scharnieren in te zetten.
    Dus eerst plakband er op dit door snijden en dan de scharnieren uit prikken.

    [​IMG]

    Vervolgens de messnede met CA dicht gemaakt. Ik heb bewust niet eerst de messnede dicht gemaakt omdat je dan de scharnier gaten er niet in krijgt (CA is veel harder dan balsa).

    [​IMG]

    Tijdens het scharnier peuteren viel me op dat de roeren rond zijn ipv hoekig.
    Ik heb nu maar besloten de folie er 1 cm af te snijden zodat de roeren hoekig geschuurd kunnen worden.

    Ik heb nu een running out of scharnieren error dus heb ik de boel weer in de hoek gezet.
    En de spullen voor de electro stunter zijn binnen. En dat is nog leuker.

    Wordt vervolgt

    Nu heb ik foto's gemaakt maar hoe moeten die er opgezet

    Het is gelukt
     
  4. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Ja die f$%#k dingen heb ik ook bij de Nobler lijkt wel of je soms achterstevoren aan het bouwen bent met al dat folie dat al aangebracht is
    maar ja je bent bezig :D
    trouwens zo,n tap voor schroefdraad voor een plug die stond ook in de cataloges van Conrad in Boekelo
     
  5. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik heb vast meer betaald en had meteen een smoes om een ARF te bestellen
     
  6. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    leest je vrouw ook op dit forum voor ik verdere berichten achterlaat
    toen had je ook al wat uit te leggen met je MVVS die zich in de slaapkamerdeur boorde :oops:
     
  7. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ja lekkere ik had nog op de mail gezet niet door vertellen.
    Moet je natuurlijk niet op het knopje beantwoorden drukken
    Zodat mijn vrouw de mail als nog kan lezen.

    Mijn vrouw kan alleen lezen wat ik haar laat zien.
    Alleen met de mail had ik haar onderschat

    Ik had trouwens weer wat stoms.
    Die motor die gerepareerd was een ST40
    Had ik in de klemgezet en even gestart op een spuitje.
    Nu was ik natuurlijk zo stom om de klem niet met een lijm tang vast te zetten.
    Afijn hij liep in een klap. Maar ik had mijn hand voor de uitlaat.
    Er zat geen demper op. Meteen ging er een pijnscheut door me heen.
    Ik kon de motor niet los laten. De blaren stonden er op God straft onmiddellijk. Ik heb maar gezegd dat ik de soldeerbout vast gehouden had.
     
  8. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Afijn hij liep in een klap. Maar ik had mijn hand voor de uitlaat.
    Er zat geen demper op. Meteen ging er een pijnscheut door me heen.
    Ik kon de motor niet los laten. De blaren stonden er op God straft onmiddellijk. Ik heb maar gezegd dat ik de soldeerbout vast gehouden had.[/quote]

    Hoe krijg je het voor elkaar,god moet dan toch een hekel aan je hebben dat je dit weer treft
    maar ben je al weer iets gevorderd?
     
  9. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Afgelopen Zondag kwam ik terug van vakantie.
    Het was winderig maar mooi weer. Meteen mijn oude stunter gepakt.
    Aan het einde van de vlucht een poging gedaan om een zandloper te vliegen.
    Ik merkte dat ik onder wat te kort kwam. Ik stuur bij twijfelde een fractie en toen was het stil.
    RIP.

    Het vervelendste is dat het een stuurfout was. Normaal gaat een kist kapot door een technische stroring. Nog vervelender is dat de vorige vlucht precies zo eindigde maar toen was hij nog te repareren.

    Afijn thuis aangekomen de boel in de hoek gegooid en meteen aan de ARF verder.
    Waar er hoeken aan de roeren moesten heb ik de folie er af gehaald. De roeren geschuurd.
    1 flap was helemaal hol dit met schuren verholpen. Ik heb over de roeren zwarte folie gedaan omdat dezelfde kleur geel niet te vinden was (op mijn kamer). Om de roer hevels heb ik latoen koper gevouwen om als lager te dienen. Van de nieuwe Dubro scharnieren was de helft onbruikbaar omdat ze veel te stroef liepen. De scharnieren aan 1 zijde gelijmd zodat ik ze goed kon uitlijnen.
    Vervolgens de flaps aan de vleugel gelijmd en de vleugel in de romp geplakt. Het dicht gieten van de kier heb ik gedaan met 30 minuten epoxy en elektra tape. Elektra tape heeft het voordeel dat door de dikke plaklaag de epoxy niet hecht. Door de föhn op de kier te zetten wordt de epoxy dunner en vloeit de handel uit. Het stabilo op dezelfde manier gedaan.

    Vervolgens de stuurstangen gemonteerd. Op de stuurstang in de vleugel naar de flap zat al een kwiklink. De hevel voor de flaps had gaten van 2,6 mm (diameter van de stuurstang) en de kwiklink heeft een diameter van 1,5 mm. Er zat dus 1 mm speling in. Nu vertelde Henk dat je een beetje speling op je hoogteroer moest hebben om strak rechtdoor te vliegen maar dit was geen beetje. Gelukkig heb ik een draaibankje zodat er een busje in kon. Dit is naar mijn idee een fout van Brodak. Als je de plaatje bekijkt zit er geen kwik link. Dit is dus later veranderd.
    De stuurstang tussen flap en hoogte roer is uit 2 delen deze worden dan met een busje gesoldeerd.. In de romp zit nog een geleiding. Toen alles in de PUR lak gezet en de motor platen en landing gestel hier nat op gemonteerd zodat er geen olie onder kruipt.

    Vanavond nog wat epoxy in wat kieren poeren een lak laag op de kale delen en de stikker en klaar is hij of zij. De tank doe ik er tijdelijk met elastieken op.

    Ondertussen heb ik de motor 1 keer laten lopen. Dit doe ik in de tuin. Op de uitlaad zit een slang die in een emmer water uitkomt. Het geluid is redelijk acceptabel.

    Ik kan de motor alleen niet zo rijk laten lopen dat hij afsloeg in de leiding van sproeier naald naar sproeier buis zit lucht en brandstof is dit normaal of lekt hij op de sproeier of zo. Heeft iemand hier ervaring mee

    Wordt vervolgt.
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Woensdag avond was het vliegtuig klaar.
    De lijnen wilde ik krimpen maar onze lokale viswinkel had geen sleeves dus toch maar geknoopt. De decals aanbrengen ging niet goed.
    Ik had dit nog nooit gedaan er stond in de beschrijving met water en wat zeep aanbrengen. Ik ging er vanuit dat de decal los zou laten zoals die kinder tatoes. De eerste dus ruim uitgeknipt. En er met water en zeep opgeplakt. Afijn het was dus de bedoeling het plaatje netjes uit te knippen want hij laat dus niet los. Nu zit er dus te veel doorzichtige rommel omheen niet echt fraai. De vleugel decals heb ik netje uitgeknipt en die zitten dan ook beter. Motor tank er op en tiploot gemaakt om in het boxje te doen (30 gram). En klaar was ze. Het zwaarte punt lag wel wat naar voren dit heb ik maar zo gelaten voor de eerste vlucht.

    Ondertussen de motor een paar keer laten lopen in de tuin. Het starten gaat niet echt makkelijk. Je moet de sproeier 2 slagen open draaien heel weinig brandstof geven (hij verzuipt snel) en dan starten. Op een spuitje loopt hij heel kort. Als de sproeier naald staat waar hij moet staan dan pakt hij hem niet op. Hebben andere hier ervaring mee ??????????????????

    Donderdag middag heb ik vrij genomen om te vliegen.
    De lijnen die ik geknoopt had zijn +- 18.9 meter. Normaal vlieg ik +- 17 meter.
    Als eerste een lijn trek test gedaan. Daarbij viel op dat de kabels van de leadouts redelijk op rekken en rond draaien. Misschien een te minne kwaliteit.
    Toen maar een ronde met de kist over het veld gelopen. Het paste net aan.

    De eerste vlucht de tank half vol gedaan. Wat ik dus vergeten was dat mijn start touw ook langer moest worden. Hier heb ik maar de sleep kabel aan gebonden. De motor een beet je langzaam gezet 9200 omw/min. En gaan. Voldoende lijntrek dus voorzichtig een wing over. Het vliegtuig reageerde zoals verwacht een beetje sloom. Daarom rustig gevlogen een saai vluchtje eigelijk.
    Vervolgens het hoogte roer meer uitslag gegeven en 14 gram lood er op geplakt.
    De licht gewicht wielen die er bij zaten heb ik voor de electro stunter gebruikt op deze kist heb ik wat grotere oude zware wielen gezet. Er was weer niks anders voorradig (op mijn zolder). De wielen wil ik nog wel vervangen door licht gewicht.
    De 2e vlucht ook met een halve tank gevlogen. Dit leek er meer op. In een sneltreinvaart het gevorderde programma gevlogen. Ik bedoel dus zonder de rondjes ertussen. Verder geen bijzonder opmerkingen.
    De vluchten hierna heb ik met volle tank gevlogen (+- 8 minuten). Ik mag nog wel meer aan mijn spieren doen want aan het einde had ik een lamme arm. Maar hij vliegt heerlijk goede respons lekker rechtuit. Lekker kistje alleen de motor. Zeker met het warme weer was het een drama om hem aan de praat te krijgen. Na de 3 vlucht zat het staartwiel los. Hier zit ook mijn lanceer touwtje aan. Ik heb toen maar tyraps om de romp gedaan beetje lullig als de kist er vandoor gaat en het staartwieltje blijft liggen. De laatste vlucht ging niet helemaal zoals het moet. Met name de landing. Ik stond een meter uit het midden zodat de kist bij het uitrijden half in de greppel belande. Het resultaat was dat het landingestel aan een kant naar achter geklapt was. Het triplex was half gebroken ingedrukt. Omdat ik hier geen olie in wilde hebben en het halfvijf was ben ik er mee gestopt. Wat me ook een beetje tegenviel was de folie. Het was warm zonnig weer maar er kwamen allemaal kreukels in de folie. (Goedkope rommel?) Ik moet nog proberen ze weer weg te strijken.

    In middels is alles weer gerepareerd en staat de kist klaar voor Almere.


    Conclusie.
    Mooie ARF vliegt als een neut toch een paar kantekeningen.
    -Als je op gras vliegt zoals ik dan zijn de bijgeleverde wielen te klein. En de sloffen onbruikbaar.
    -De folie kwaliteit vind ik te min.
    -De bijgeleverde glasvezel scharnieren vind ik onbruikbaar omdat ze voor een poing effect zorgen.
    -De roeren zijn rond afgewerkt. Dit moet hoekig zijn ander krijg je grote kieren tussen de roeren.
    -De kwiklink is 1,5 mm de roer hevel is 2,6 mm hier moet een busje tussen om de speling van 1 mm op te heffen.
    -Het landing gestel zou op de motor dragers gemonteerd moeten zijn dan kan het triplex niet indeuken.
    -De lead out kabels vertonen veel rek en ze draaien als er meer kracht op komt.
    -Het zou mooi zijn als de roer hevels een lager hadden. Dan blijft hij met veel wind ook sturen.

    Alhoewel het een ARF is heb ik veel plezier aan het bouwen beleeft (als je dat zo mag noemen). Nu ben ik geen snelle bouwer. Maar in 10 uur deze kist in elkaar dat lijkt me moeilijk. Zeker als je wat aanpassingen moet uitvoeren.

    Wat zal ik nu bouwen?

    Tot in Almere allemaal

    @ Henk en of Bruno. Zou een van jullie een test vlucht in Almere willen maken en je ongezouten kritiek willen leveren en hoe dit te verbeteren. Vooral het goed trimmen van een kist daar heb ik veel moeite mee.
     
  11. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    In Almere heeft Bruno een vlucht gemaakt.
    De kist vloog loopings achterover slomer dan voorover.
    Ik heb de roeren uitgemeten.

    [​IMG]

    Het vliegtuig eerst gefixeerd. 1 stuurlijn met een elastiek verbonden. De andere stuurlijn met een M6 draadeind verbonden. M6 heeft 1 mm per omwenteling. Op het moertje is een spijker gesoldeerd als stand aanwijzing.


    [​IMG]

    De roeren met houtjes verlengt en op de romp wat karton bevestigt. Nu om de 2 omwentelingen een streepje gezet. Conclusies:
    -De roeren lopen perfect symmetrisch.
    -Het hoogte roer heeft naar beneden een grotere uitslag dan naar boven. 34 om 47 graden
    -De flap heeft het tegenovergestelde meer naar boven dan naar beneden. 20 om 28 graden.
    -De uplijn heeft 40 mm weg en de down lijn 54 mm.

    Nu is de beweging symmetrisch. Ik kan de uitslag aan beide kanten hetzelfde maken maar dan is waarschijnlijk de beweging niet symmetrisch meer. Ik wil niet in de vleugel hakken om de hoek tussen roer hevel en tuimelaar 90 graden te krijgen. Kan dit door beide kleppen te tweaken?
    Graag jullie commentaar

    Robert-Jan
     
  12. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Nu is de beweging symmetrisch. Ik kan de uitslag aan beide kanten hetzelfde maken maar dan is waarschijnlijk de beweging niet symmetrisch meer. Ik wil niet in de vleugel hakken om de hoek tussen roer hevel en tuimelaar 90 graden te krijgen. Kan dit door beide kleppen te tweaken?
    Graag jullie commentaar

    Robert-Jan[/quote]

    Hoi Robert Jan

    dat is moeilijk te zeggen,kun je geen klein luikje aan de onderkant van de vleugel maken ,om bij de tuimelaar te komen?
    weet je zeker dat de boel haaks staat
    heb dit zelf een aantal jaren geleden al eens gedaan met de junior Ringmaster
    heb je de MVVS al geprobeerd met de venturi?
    zal deze week even een copy maken van de Grondal Nobler :p

    groet Herbert
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Meteen hierna geef je aan dat dit bij lange na niet het geval is, n.l. veel meer down dan up.
    Kortom, een verschil van 94 mm. Het midden ligt dus op 47 mm.
    Begin met de lead-outs zo te trimmen dat je naar beide zijden 47 mm hebt. Dan pas je de flap stootstang aan tot roeren en flaps weer neutraal staan. Als het goed is heb dan evenveel up als down.

    Verder vond ik de totale besturing nog wat sloom -moest flink hijsen in de vierkante figuren- maar dat kan komen omdat we een extra klein handvat gebruikten. Dat zegt dus eigenlijk nog niets.

    Mijn suggestie is in ieder geval om met het zwaartepunt zover mogelijk naar achteren te gaan en de gevoeligheid van de besturing dan optimaal te trimmen met lijn-spacing aan het handvat.

    Dit zou ook de toch wel zeer forse lijntrek iets terug kunnen brengen.
    Teveel maakt precies sturen een stuk lastiger. Mooi schilderen lukt ook makkelijker met een handzaam penseel dan met een witkwast.
     
  14. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Bruno ik zal de uitslagen symmetrisch maken.
    En zwaarte punt wat naar achter leggen.

    Over de symmetrie was ik misschien niet duidelijk.
    Met de roeren perfect symmetrisch bedoel ik dat x mm up of down de gelijke roeruitslag geeft. De grafiek van up en down loopt over elkaar heen. Ik heb deze in excel getekend en het grootste deel is er maar 1 lijn te zien. Down heeft meer uitslag dan de up. Maar als je niet boven de 34 graden roer uitslag komt dan maakt dit niet uit dacht ik.

    Ik denk dat ik een nieuw handvat ga maken met een instelbare bias. De line spacing lijkt inderdaad te weinig om de volle uitslag te benutten. Ik wil een meet opstelling maken om de stuur hoeken van je hand op te meten en zo de juiste line spacing te berekenen. De weg is immers bekent 2 x 47 mm.

    Ik heb inmiddels de Trimming Flow Chart van Paul Walker. Ziet er goed uit er staat in wat je moet trimmen en in welke volgorde helaas staat er niet bij hoe. Het zal dus nog wel een paar vluchtje kosten voor hij optimaal vliegt.

    Nu nog beter weer, ik vlieg zo onderhand tegen de muur.
    Ik heb de Mini Master van Fred Meijer besteld nu maar hopen dat hij snel binnen komt dan kan ik met die wind toch nog wat oefenen.

    Robert-Jan
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als ik de pijltjes volg van boven naar beneden, dan is precies te zien wat eerst komt en wat daarna.
    Reken op 10 vluchten voor de groffe instellingen en 50~60 voor het helemaal naar je hand zetten. Maar dan heb je er ook voor 500 of meer vluchten plezier van.

    Ik dacht al 'wat is dat voor geluid?' Maar je hebt gelijk, ik heb tot nog toe niet behoorlijk kunnen trainen. Alle dagen met goed weer was ik aan het werk.....
    Neem dan wel een kleinere handvat spacing dan zoals bij die van mij, want die vliegt als een F2D model.....
     
  16. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Nog even een oud lijntje opgediept.

    Van het weekend had ik problemen met mijn OS46Las
    De motor liep niet goed. Natuurlijk gebeurt dit tijdens een wedstrijd.
    Vervolgens de lijdingen door gespoten maar het werd van kwaad tot erger.
    Hij wilde helemaal niet meer blijven lopen. Hoewel ik zag dat met de vinger op de venturi de brandstof door de slangetjes liepen.
    Als de motor startte moest ik de venturi voor 90% met mijn vinger gesloten houden om hem aan de praat te houden. Op de sproeier naald reageerde hij al helemaal niet meer.

    Tijd om te slopen. Toen de sproeier buis er uit was werd alles duidelijk. In het gaatje zat een stukje metaal. Het leek wel of het gaatje geponst was en dat dit stukje was blijven zitten. Nu begrijp ik waarom je deze motor niet te rijk kon laten afslaan (zie boven).
    Met een spelt het metaal er uitgedrukt. De zaak weer gemonteerd. Nu liep hij weer normaal.
    Ik heb nog 2 wedstrijden gevlogen. De afstelling is nog niet optimaal maar hij liep nu voor het eerst van begin tot eind vrijwel consistent.

    Ik was nooit tevreden over de motor loop. Ik had al silicone spray geprobeerd een brandstof leiding om de romp heen, ipv cluck tank een huisjes tank gemaakt, huisjes tank weer opengemaakt en de lijdingen veranderd. Een brandstof filter in de leiding gezet. Maar uiteindelijk bleek het metaal propje in de sproeierbuis de boos doener. Als je hem door spuitte leek alles goed. Maar de obstructie was net klein genoeg om onder druk brandstof door te laten maar groot genoeg om tijdens draaien voor problemen te zorgen.

    Het zal wel een exemplarische fout zijn maar ik wilde het jullie toch even meedelen. Het @@#%^# propje heeft me veel tijd gekost. Doe er je voordeel mee.

    En nu zoeken naar de juiste afstelling.
    Dit zal wel iets zijn van 10.000 omw / min en 25 cc uit de tank halen om niet over de 7 minuten te komen.
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Blij dat je het probleem gevonden hebt. Normaal heb je bij een OS vrij weinig kans dat er iets mis is, maar zo zie je, ook OS heeft geen foutloze kwaliteitscontrole. Hij zal zich nu gaan gedragen zoals een LA behoort te doen: superbetrouwbaar.
     

Deel Deze Pagina