JHoi Erik, wat mij allereerst interesseert, hoe ben je er aan gekomen, waar heb je hem besteld en wat heb je er voor betaald?
Je moet ARF's inderdaad zien als een vorm van tijdbesparing. Daartegenover moet je voor lief nemen dat het niet precies is zoals jet het zelf zou hebben gedaan. Het is een alternatief voor gebruikte kisten van iemand anders kopen, en die zitten ook vaak niet zo in elkaar als je zelf zou hebben gebouwd en zijn vaak zwaarder dan je bedoeling was. Bovendien bestaan lijnbestuurde ARF stunters (Jim Walker Fireballs, Cox achtige dingen en dergelijke niet meegerekend) nog maar vrij kort. Bij elke volgende serie zullen bepaalde tekortkomingen wel worden veranderd, al zullen de producenten ook niet willen dat je voor 100 dollar een perfecte stunter kunt kopen die heel lang meegaat, want dan verkopen ze al snel geen bouwdozen, materieaal en andere ARF's meer.
De Topflite, SIG en Brodak ARF's hebben enkele duidelijke voor- en nadelen. Het gebruikte balsa is meestal prima (en licht genoeg), de gebruikte andere houtsoorten (triplex en 'hard'hout voor de motordragers) zijn dat meestal niet. De balsa constructie is meestal goed passend en recht in elkaar gelijmd (waarschijnlijk op mallen), er is alleen wat ruim met lijm omgesprongen. De hardware (besturing, scharnieren, onderstel, tank (indien bijgeleverd) etc. is meestal ondermaats, maar ja, wat wil je ook voor zo'n bedrag ( ga daarbij uit van het bedrag dat je in de VS in een modelbouwwinkel moet betalen, niet van het bedrag dat het je gekocht heeft nadat je het naar Nederland hebt laten sturen en transport, verzekering, BTW en invoerrechten hebt betaald!). Bovendien is de hardware meestal simpel te vervangen door eigen gekozen hardware. Dan de bekleding: het materiaal is meestal niet perfect van kwaliteit en niet overal perfect aangebracht, de naden niet langsgelakt, zodat het niet erg duurzaam is, maar dit kun je zelf verbeteren, of je verwijdert de bekleding en doet het zelf over. Als je Oracover gebruikt zijn de kosten en tijd te overzien.
Wat de tekortkomingen van elk model zijn is in buitenlandse tijdschriften (Stunt News, Flying Models, Model Flyer, AMI) en op forums (met name het Stuka Stunt forum,
www.clstunt.com, gebruik de zoekmachine) wel bekend gemaakt. In principe is er geen bezwaar om met de modellen te vliegen zoals ze uit de doos komen. Als je er langer gebruik van wilt maken is het zinvol met name de besturing, motorophanging, tank en onderstel kritisch te bekijken. Het heeft echter geen zin alle hardware, de bekleding, de vleugel, romp en staartvlakken te vervangen..... Je bepaalt zelf in hoeverre je het model herbouwt of gebruik maakt van de geleverde onderdelen. Dat is wel prettig.
Ik ben helaas nog niet aan mijn ARF Nobler toegekomen (al een jaar of 6). Ik heb de tuimelaar verwijderd en de gaten gebust, de leadouts vervangen omdat daar vreselijke klemmetjes in verwerkt zaten die konden blokkeren. Ik wil de stootstangen eigenlijk niet met kwiklinks bevestigen, maar heb nog geen alternatief bedacht, want ik wil wel de bestaande flap en roerhoorns gebruiken. De stootstang van flaps naar hoogteroer ga ik verstevigen door er een koostof buis omheen te schuiven. Ik vervang de plastic cluncktank door een metalen brodak tank. Cluncktanks zijn prima, maar dan moeten ze ovaal van doorsnede zijn en niet rechthoekig zoals deze. Verder gebruik ik de standaard scharnieren, bekleding en scharnieren etc. Wel ga ik de naden langslakken met blanke polyurethaan. Ik heb nog steeds geen definitieve keuze gemaakt tussen Fox 35, OS LA 40, OS LA 46 en Brodak 40. Ja, ik moet er weer eens mee aan de slag, maar wanneer ...
Overigens, 1400 gram voor een kist voor een kist die in feite bedoeld is voor een '46 lijkt mij niet te zwaar, maar ik vlieg niet veel met kisten van dat formaat. Misschien kunnen de echte stunters daar wat meer over zeggen.