Bronco Models type XXIII 1/35

Discussie in 'Duikboten' gestart door GJB, 21 feb 2013.

  1. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Mijn bouw zal niet snel gaan dus verwacht niet een werkend model binnen een paar maanden ;)

    Vandaag ben ik wat eerder naar huis gegaan om in iedergeval de inhoud van de bouwdoos eens goed te bekijken en wat foto's te nemen.

    De doos is zo'n 63 cm lang en daarin zit een model van 99,1 cm.

    [​IMG]

    Inhoud nader bekeken en hier en daar een lineaal er bij gehouden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hmm, grote torpedo's! :D Ruimte zat voor motor of gas.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is een mooie kit met veel details (voorzover die op een sub zitten) en een ruime romp voor rc. Helaas is de romp niet rond maar zit er een versmalling in het midden. Deze versmalling is op zijn breedst 70mm.

    Eerst maar eens goed nadenken over de diameter wtc en hoe de romp te bewerken dat de wtc toegankelijk is zonder lelijke naden.

    Groeten,

    Gert-Jan
     
  2. Epifanis

    Epifanis

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Maarssen
    RC wel of niet

    Hallo Gert-Jan,

    Interessant project. Ga je de boot RC maken en zo ja, heb je al plannen hoe je dat wilt doen? ben benieuwd.

    Groetjes, Pedro
     
  3. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Pedro,

    Ik ga natuurlijk voor rc :D

    Zojuist gemeten dat er een wtc van 70mm bij 570mm inpast. Dat moet wel gaan lukken. Ik ga eerst uitzoeken of ik met 60mm wegkom want daar heb al materiaal voor.

    Gr,

    Gert-Jan
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Gert-Jan,

    Ziet er ruim uit, er zal wel het een en ander met de dremel uitgefreesd moeten worden, ikzelf had al in de planning staan om de splitsing van de romp zo te laten.
    Het wtc vast bevestigen aan de achterkant, kan je alles zo uit het voorstuk schuiven, inclusief de torpedobuizen, de torpedo luiken zelf uitvoeren met magneetkoppelingen, daar heb je van die mooie kleine van.
    Als je eventueel een pdf wilt hebben van de echte moet je dat maar even aangeven.
     
  5. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Helaas loopt de splitsing van boeg en hek door het hoogste punt van de toren. Als je de toren afneembaar zal maken kan het wel. Ik denk dat ik achter de toren ga zagen maar verstandiger lijkt mij om even te wachten tot iemand op het www er iets over post.

    Het aansturen van het roer wordt ook nog een uitdaging, groot oppervlak van roer en kleine ruimte voor de roerkoning. Nog genoeg om lekker over te puzzelen.

    Gr,

    Gertjan
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Gertjan,

    Voor het roer bestaat er een simpele oplossing gewoon een draadje rondom de as wikkelen, de uiteinden aan beide kanten verend vastzetten op de servo, er zijn al verschillende medebouwers die dat al hebben gedaan, werkt perfect en neemt weinig ruimte in.

    Wat betref het doorzagen heb je wel gelijk, maakt het een stuk eenvoudiger met uit elkaar nemen, toren erop en eraf vraagt om moeilijkheden door alle dingen die erop zitten en een zaagsnede horizontaal zie ik ook niet zitten, blijft bij dit model opvallen.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    morgen Gertjan

    wel rekening er mee houden dat dit een heeeeeeeeeeeeeel onstabiele boot is
    alles wat gewicht heeft moet je onder aan leggen en de wtc zo hoog mogelijk in de romp
    een buis van 70 MM bestaat en ik heb nog een stuk liggen (kan je voor nop hebben)
    je gaat echt alle ruimte die je hebt nodig hebben want het is een zeer slank achter stuk
    ik heb zelf reeds een 23 varen en ben er zeer tevreden over want eens onder water is het een perfecte boot om mee te varen
    de voorste duikroeren heb ik niet aangestuurd daar ze belachelijk klein zijn
    hier zie je hoe de boot over helt in een bocht

    ik heb het roer gedaan met konische tandwielen maar ik zou nu voor een andere oplossing kiezen
    het mechanisme om het roer te bedienen is enorm ingewikkeld en vraagt een speciale servo omdat er anders geen plaats was om deze te monteren
    ik zal er wel eens een foto van maken zodat je kan zien wat ik bedoel
    [​IMG]
    hier de boot onder water

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Morgen Raf,

    Bedankt voor het aanbod maar er is momenteel al een acryl rond 70 in bestelling. Niet geheel ontoevallig had ik jouw filmpje al een aantal keer bekeken. Hij/zij hangt zeker veel over in de bocht, was dat in het echt ook het geval? Arme zeelui.

    Ik ga wat MFR mij adviseerde eens uitproberen, ik heb nog een mooi stuk draad liggen wat niet rekt of vergaat.

    Groeten,

    Gert-Jan
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo gert jan

    ja de boten waren in het echt ook onstabiel
    iets stabieler dan onze modellen maar dat is normaal wel te begrijpen dacht ik
    het probleem is dus zo licht mogelijk en alle zware delen onder in bouwen
    als je kunt een lipo als accu en dan lood onder in dit is beter tegen over een Nmh accu pack dat even zwaar weegt
    als je dit zoals ik recht op hebt staan
    ik heb een pakket sub C en een pakket AA (penlicht formaat)naast elkaar
    dit omdat ik twee verschillende voltage's in de boot heb zitten
    5 cellen voor de motor en 9 cellen AA voor de pomp
    als ik de pomp ook op 5 cellen laat werken dan duurt het veel te lang voor de boot begint te duiken
    aan de achter/bovenkant van het roer heb ik een luikje waar ik nog steeds aan het mechaniek kan
    ik heb een polyester romp en dus een iets andere gewicht verdeling dan deze prachtige bouwdoos
    spijtig dat die type II niet op de zelfde schaal is gebouwd want dat is ook een boot die je niet veel ziet

    gr raf
     
  10. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Raf,
    Mag ik jouw vragen in wat voor schaal jij jouw 23 hebt gebouwd? Verder ben ik ook benieuwd hoe veel ballast je inneemt om te duiken? Zoals ik nu kan zien kom ik op 550cc of 550 gram wat ik aan ballast kan pompen. Heb ik meer nodig dan moet ik mijn WTC plan flink gaan veranderen.
    Wanneer ik een 70mm buis gebruik kan ik deze vrij hoog in de romp plaatsen met ruimte erboven voor eventueel extra drijfvermogen en eronder ruimte genoeg voor loodplakken. Over de accu’s maak ik me nog niet zo druk, het worden in iedergeval nihm’s omdat ik daarmee flexibeler ben in het vormen van een pakket. Ik zou zelfs sub c cellen in een aparte 30mm buis onder de wtc kunnen plaatsen. Tot nu toe heb ik al 3 en een halve wtc/duikboot gebouwd, de een meer succesvol dan de ander, haha. Ze werken allemaal op 6 volt, met waterpomp of luchtpomp, brushless motor en binnenband als lucht of waterzak. Ik zou bijna een apart topic kunnen aanmaken van mijn pieken en dalen met foto’s uiteraard.
    Het plastic van deze kit is stevig uitgevoerd en best zwaar, ik denk niet dat ik de toren ga voorzien van toeters en bellen maar eerder zaken weglaat die je toch niet ziet. (in de toren zit zelfs achter een luik een doorgang naar beneden met ladder)
    Wie weet waarmee de plastic leveranciers nog allemaal mee komen? Als deze kit erg goed blijkt te verkopen kunnen we Bronco nog altijd een verzoekje sturen voor een type II.

    Gr,

    Gert-Jan
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo gert jan

    ik zal morgen eens proberen te meten hoe lang mijn boot is
    ik bouw zoals vroeger matchbox bouwde
    ik heb een kist en daar moet hij in passen zo blijven al mijn kisten even lang LOL
    het moet ook in de wagen kunnen voor transport
    ik ga als ik weet hoe lang hij mag worden met de plannen naar het copy center en laat ze daar dan uit scannen/printen op de juiste maat
    en dat werkt dus heel lekker zo en voor de prijs hoef je het niet te laten
    maar ja uw romp is dus reeds klaar LOL
    je moet wel denken dat het drijfvermogen dat je boven toevoegt je duiktank groter gaat maken
    hoe meer volume/gewicht je boven de waterlijn hebt vergroot je duiktank
    je hebt dus meer aan drijfvermogen juist op de waterlijn dan er boven omdat je dit kan compenseren met onderin lood bij te leggen
    ik heb er een tijdje geleden eens een topic over gemaakt maar of ik dit nog terug vind???


    gr raf
     
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Nou, die van mij is ook binnen,

    [​IMG]

    Kon het niet laten een dryfitt te doen, meer om te zien hoe groot ze is, detaillering ziet er goed uit, en het totale gewicht valt mij mee.

    [​IMG]

    Meteen maar even mijn electrische torpedo gepast, moet lukken volgens mij, voorlopig ga ik eerst het een en ander uitzoeken over deze boot, allereerst wil ik weten welke uitvoering de mannen van Bronco hebben gemaakt.
     
  13. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hoi Manfred,

    Snelle service van de Sockelshop!

    En, wat vind je ervan? De torpedo' zijn een mooie optie maar dat gaat veel ruimte kosten. Ik ga alleen het voorste gedeelte van de torpedo gebruiken en laat de rest maar weg. Werkende torpedo's is nog net een stapje te ver voor mij.

    Vandaag heb ik een rond 70mm acryl buis besteld en een paar end caps. Een pomp op 6 volt had ik laatst nieuw van ebay voor € 2,50 inc verzenden! Morgen ga ik mijn componenten bij elkaar zoeken en passen en meten of ik alles netjes in de wtc kan krijgen. Ik ben benieuwd hoe jij dit gaat aanpakken. Maak maar veel foto's!

    Gr,
    Gertjan
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Gertjan,

    Wel geteld een dag, eergisteren besteld, gisteren binnen.

    Wat de torpedo's betrefd ga ik het het wel zien, ik heb ze toch liggen vanwege de VIIC, was meer benieuwd of ze pasten.

    Wat het bouwen aangaat zal dit nog helaas even duren, heb nog wat werkzaamheden openstaan aan de VIIC, wil eerst de documentatie die ik over deze boot heb eens op mijn gemak doornemen.

    Ik heb haar wel even op de weegschaal gehad, zo rond de 620 gram, gewicht leeg valt mij reuze mee, dat wat boven water blijft mag niet zwaarder worden dan 10% van je totale gewicht, anders heb je dus een duikelaar.
     
  15. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hoi Manfred,

    Je had het over een pdf file met info over deze boot, zou ik die mogen hebben? Eerlijk gezegd had ik graag dat jij als eerste de zaag in de romp ging zetten, haha.

    Wellicht dat jij of Raf dit weet. De bovenkant van de wtc ligt zoals nu heb bepaald precies op de waterlijn, is dit een goed uitgangspunt of moet deze hoger?

    Gr,

    Gertjan
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2013
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Gertjan,

    Je hebt een PB van mij over de Pdf.

    Ik zou willen dat ik voor het in elkaar zetten de tijd had, helaas ben ik druk met VIIC, nog een spuitklus aan de 212, de XVIIb staat nog te verstoffen, affijn het blijft altijd hetzelfde, te veel te doen te weinig tijd.

    Wat betrefd de hoogte van je WTC, bovenkant op de waterlijn houden lijkt mij ook het beste, hoger zou ik ook niet gaan.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2013
  17. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Vandaag ben ik aan het meten en tekenen gegaan. Het wordt een buis van 620mm bij 70mm. Op bijgevoegde tekening staat de indeling van de eerste 210mm en de lokatie van de wtc. Hart wtc is hart schroefas, 2mm van de wtc bevindt zich boven de waterlijn van de kit. Volgens de mooie beschrijving van MFR bevind de waterlijn zich iets hoger.
    [​IMG]

    Ik post straks nog even waar ik de romp ga zagen maar nu gooi ik eerst mn tablet het raam uit:evil:
     
  18. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    @GJB,

    Als je je foto's eens met bv. paint verkleind, dan is het niet noodzakelijk dat er "posters "worden gedownload. Ik doe dit verkleinen naar 0,25 ( 25%) en dan heb je nog uitstekende foto's met 1/16 van de grootte.

    Wordt trouwens wel een leuke boot.

    Hans
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Gertjan,

    Ziet er goed uit je WTC ontwerp, mooi boekje nietwaar?, ben ik een stuk wijzer van geworden.
    Ben benieuwd waar je haar gaat doorzagen, zoals ik je al via de PB schreef, wil ik de huidige splitsing gebruiken en de toren hierop aanpassen.
     
  20. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Hans,

    Android heeft geen paint. Ik vind het uberhaupt al een wereldwonder dat ik zonder pc of laptop een foto kan posten :)

    En een leuke boot wordt het wel, ik kan niet wachten om de airbrush er bij te pakken!

    Gr,

    Gertjan
     

Deel Deze Pagina