Brown out? Trex 250 pro dfc

Hoi, onlangs dook mijn 250 pro dfc ineens naar beneden terwijl ik rustig vloog zonder rare bewegingen en het leek op een verlies van signaal maar ik weet het niet zeker (ik weet niet meer of de ontvanger knipperde). Ik maak gebruik van 1 spektrum satelliet op de 3GX. Volgens de verkoper van de heli (een ervaren en zeer behulpzaam forumlid) zou het ook aan de standaard bijgeleverde esc kunnen liggen die te zwak zou kunnen zijn en hij adviseert daarom een sbec er tussen te zetten. Ik vroeg me af of meerdere 250 pro dfc bezitters dit herkennen of hebben die geen problemen met de esc?
Alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb geen problemen gehad met mijn 250. Ook niet met de nieuwe 3Gx v3.1 software waarvan aangegeven wordt dat het stroomverbruik van je servo's omhoog gaat de de toename van correctiesnelheid. Vanuit Align is aangegeven om de potmeters op 11 uur te zetten.

Geen idee of je met de 3.1 software vlieg en op welke stand je de potmeters hebt gezet. Wel balen dat het is gebeurt trouwens.

Laten we gewoon eerst eens bij het begin beginnen..

Wat deed je, ik vermoed hooveren ?
En wat deed de heli (ja, stoppen, maar hoe zag het eruit? Opeens, of langzaamaan? Op de grond, na de crash, bewoog iets toen, of waren de servo's zo te bewegen?)

Inderdaad, zonder stroom stopt alles er mee.
Maar dan zou de interne bec kapot zijn, en dit zou je moeten kunnen meten
Of een servo is kapot, en trekt zoveel stroom dat de bec het niet bijbeent. Krijg je ook dit probleem..

ff een opstelling maken met een servo stekker in de ontvanger, waarbij + en - op een multimeter zijn aangesloten. En geisoleerd, kortsluiting kan het spul niet goed tegen.
Dan het spul flink bewegen, en desnoods met de vingers een beetje duwen op de bladhouders, zodat de servo's harder moeten werken (let wel: beetje, het blijft een 250)
Voltage mag niet meer dan 1 volt zakken.

Dit soort dingen vind ik altijd wat eng...
En om nou zomaar te zeggen dat het aan de bec ligt, vind ik wat kort door de bocht..
Ontvanger zelf, kapotte servo etc kunnen dit ook veroorzaken

Ok en 1 satelliet is voldoende?

Ja, maar denk wel om de plaatsing dwz zorgen dat zender en ontvanger in elke orientatie zicht op elkaar hebben. Dat geld overigens voor elk merk/type. Carbon blokkeerd het signaal en aangezien dat op grotere modellen meer aanwezig is en je die ook verder bij je vandaan kan vliegen wordt bij 500 en groter 2 satellieten of een ontvanger en satelliet aanbevolen.

Ik heb die situatie wel gehad met een type parkflyer ontvanger op een flybar 450; gewoon een het vliegen en dan zomaar het land induiken. Vervolgens verder gaan testen met die ontvanger waarbij ik op de grond ook haperingen constateerde. Ik kwam er niet uit of het de bec of ontvanger was. Beide maar vervangen :-) Qua bec heb ik liever teveel capaciteit dan net voldoende.

(posted with a tablet)

Ja, maar denk wel om de plaatsing dwz zorgen dat zender en ontvanger in elke orientatie zicht op elkaar hebben. Dat geld overigens voor elk merk/type. Carbon blokkeerd het signaal en aangezien dat op grotere modellen meer aanwezig is en je die ook verder bij je vandaan kan vliegen wordt bij 500 en groter 2 satellieten of een ontvanger en satelliet aanbevolen.

Ik heb die situatie wel gehad met een type parkflyer ontvanger op een flybar 450; gewoon een het vliegen en dan zomaar het land induiken. Vervolgens verder gaan testen met die ontvanger waarbij ik op de grond ook haperingen constateerde. Ik kwam er niet uit of het de bec of ontvanger was. Beide maar vervangen :-) Qua bec heb ik liever teveel capaciteit dan net voldoende.

(posted with a tablet)

Hoi, toen ik dit las bedacht ik me dat ik de satelliet aan de rechterzijde heb geplaatst en hij op het moment van de storing geen 'zicht' had op de zender.... zou dat het probleem zijn geweest? Of misschien toch de bec van de esc?

Dat weet jij net zo goed als wij hier...
Niet..

Je kan dus niet naderhand zien of het een storing was, je kan alleen uitsluiten wat het niet was
Dus eerst meten of de bec nog goed is (oftewel of de boordspanning goed blijft onder belasting)
Als dat goed blijft, weet je dat dus de stroomvoorziening het niet was.

Dan kun je kijken wat de fail safe instelling was. Als die instelling precies geeft wat de heli deed, weet je dus wat het was..
Zowieso als de stroomvoorziening het niet was, zal contactbreuk het punt zijn

alternatief rce bl15x esc

Weten jullie een goede vervanger voor de standaard esc van de 250 pro (align rce bl15x) die wel 'zwaar' genoeg is qua BEC? Is bijvoorbeeld dit iets:

Turnigy Super Brain 20A Brushless ESC

Ik heb liever 1 regelaar dan een regelaar en een aparte bec, vandaar dat ik zoek naar een beter alternatief dan de standaard rce bl15x regelaar.

Die is eigenlijk niets beter qua bec. Ook 2 a en lineair. Bovendien hebben die esc's van hk meestal niet zo'n goede softstart als bv die van align.
google op bl15x vond ik bv Align RCE-BL15X ESC Problems with BEC - HeliFreak
Ik zou proberen de spanning op de servo uitgang van de 3gx te meten terwijl je de swash aanstuurt en die tegenhoud. Vooral wanneer servo's blokkeren gebruiken ze veel stroom en als de bec dat niet kan leveren daalt de spanning mogelijk teveel. Doe dat om die reden dan ook maar korte tijd; gewoon 5 a 10 sec en niet minuten.
Als je een telemetrie module hebt met dx7s/dx8 is dat wel gemakkelijk te doen maar anders natuurlijk een multimeter oid.

Ik zou niet zomaar lukkraak dingen gaan vervangen.

eerst weten waar het vandaan komt, en dan pas gaan sleutelen.
Misschien was het gewoon domweg een dingetje in de ontvanger.
Heb je de multimeter er al op gehad?

Daarnaast, ik heb zelf een 250 van de eerste serie.
originele regelaar zit er nog steeds op..

OK, bedankt voor de goede tips; ik zal het eens nameten, althans iemand daarvoor vragen want ik heb daar de spulletjes niet voor...
Ik heb ook al heel lang een gewone 250 met flybar met dezelfde regelaar en nooit een probleem; wellicht is het de combinatie van servo's en 3gx.

Hebben jullie (de pro dfc bezitters) problemen gehad en hebben jullie er een sbec tussen gezet?

Ik heb geen dfc, maar de mijne is al de helft van zijn leven fbl, met een 3g erop...
No problemo

Maar daarom waarschuw ik ook even, je bent momenteel helemaal gefixeerd op dat ene dingetje wat kapot KAN zijn

Daarnaast, voor 20 eur heb je een multimeter bij de bouwmarkt.
knip ergens een servostekker vanaf, + en - even aan de pennen van de meter vasttapen, en in de ontvanger stoppen.
heb je geen opening vrij, prop je hem in kanaal 5 (gain), dan kun je gewoon met alle servo's erop testen.

Ik heb geen dfc, maar de mijne is al de helft van zijn leven fbl, met een 3g erop...
No problemo

Maar daarom waarschuw ik ook even, je bent momenteel helemaal gefixeerd op dat ene dingetje wat kapot KAN zijn

Daarnaast, voor 20 eur heb je een multimeter bij de bouwmarkt.
knip ergens een servostekker vanaf, + en - even aan de pennen van de meter vasttapen, en in de ontvanger stoppen.
heb je geen opening vrij, prop je hem in kanaal 5 (gain), dan kun je gewoon met alle servo's erop testen.

Bedoel je gewoon een servokabeltje zonder servo eraan met aan de ene kant het stekkertje voor in de 3gx en aan de andere kant de multimeter? En dan het systeem testen waarbij de spanning niet verder mag zakken dan 1 V (wat is overigens de gebruikelijke spanning op de servo, is dat 5 V?)?

jup..

gewoon simpel jbf :mrgreen:

maakt niet zoveel uit waar je hem in stopt, maar liefst gewoon de servostekker in de ontvanger.
en idd aan de andere kant de multimeter. Wel ff opletten voor sluiting, ff tape oid ertussen.

voltage ligt aan de instelling.
Kan 5 volt zijn, maar 6 kan ook makkelijk
gaat erom dat belast en onbelast niet te ver uit elkaar liggen.
een ontvanger stopt ermee onder de 3,5 volt. Dus als de bec bv 5v levert, en deze zakt onder belasting naar 4, zit je akelig dichtbij die 3,5
1 keer een oeps, en je schiet onder de 3,5 en de ontvanger gaat in reset. oftewel 2 a 3 sec geen signaal

ook een leuke test (wel ff motordraden los)
zender aan, heli aan.
zender uit, kijk wat de heli doet.
Soms gaat de ontvanger in fail safe, en zal hij de stand aannemen die is geprogrammeerd.
is deze niet geprogrammeerd, kan hij best gekke dingen doen (servo's in de hoek bv..)
Als een servo echt de hoek in gaat, snel accu los. Servo's vinden dat niet leuk nl

en dan snel fail safe instellen ;-)

jup..

gewoon simpel jbf :mrgreen:

maakt niet zoveel uit waar je hem in stopt, maar liefst gewoon de servostekker in de ontvanger.
en idd aan de andere kant de multimeter. Wel ff opletten voor sluiting, ff tape oid ertussen.

voltage ligt aan de instelling.
Kan 5 volt zijn, maar 6 kan ook makkelijk
gaat erom dat belast en onbelast niet te ver uit elkaar liggen.
een ontvanger stopt ermee onder de 3,5 volt. Dus als de bec bv 5v levert, en deze zakt onder belasting naar 4, zit je akelig dichtbij die 3,5
1 keer een oeps, en je schiet onder de 3,5 en de ontvanger gaat in reset. oftewel 2 a 3 sec geen signaal

ook een leuke test (wel ff motordraden los)
zender aan, heli aan.
zender uit, kijk wat de heli doet.
Soms gaat de ontvanger in fail safe, en zal hij de stand aannemen die is geprogrammeerd.
is deze niet geprogrammeerd, kan hij best gekke dingen doen (servo's in de hoek bv..)
Als een servo echt de hoek in gaat, snel accu los. Servo's vinden dat niet leuk nl

en dan snel fail safe instellen ;-)

OK, dank! Ik ga aan de slag en laat het weten!

Weten jullie een goede vervanger voor de standaard esc van de 250 pro (align rce bl15x) die wel 'zwaar' genoeg is qua BEC? Is bijvoorbeeld dit iets:

Turnigy Super Brain 20A Brushless ESC

Ik heb liever 1 regelaar dan een regelaar en een aparte bec, vandaar dat ik zoek naar een beter alternatief dan de standaard rce bl15x regelaar.

Ik vermoed dat een bec of andere bec maar amper een dergelijk probleem zal verhelpen. Als je weet dat het niet aan de solderingen ligt en dat je zender en lipo goed vol waren, dan zou ik toch eens kijken of je niet een andere zender kunt aanschaffen. Ik denk namelijk dat als het een elektronisch falen is geweest van bijvoorbeeld een servo dat je geen brown-out zou hebben gehad bij o.a. een futaba zender. Ik ben daarbij helemaal niet anti-Spektrum, maar je moet oppassen dat je niet verzand in symptoombestrijding. Meerdere satellieten en een bec is voor een 250 echt niet nodig, ook niet bij flybarless.

Ik vermoed dat een bec of andere bec maar amper een dergelijk probleem zal verhelpen. Als je weet dat het niet aan de solderingen ligt en dat je zender en lipo goed vol waren, dan zou ik toch eens kijken of je niet een andere zender kunt aanschaffen. Ik denk namelijk dat als het een elektronisch falen is geweest van bijvoorbeeld een servo dat je geen brown-out zou hebben gehad bij o.a. een futaba zender. Ik ben daarbij helemaal niet anti-Spektrum, maar je moet oppassen dat je niet verzand in symptoombestrijding. Meerdere satellieten en een bec is voor een 250 echt niet nodig, ook niet bij flybarless.

OK, bedankt voor je reactie. Op zich ben ik tevreden over mijn DX8 maar wellicht dat er een defect in het satellietje zit. Hoe dan ook meet ik de servospanning wel even door. Ik heb ook nog niemand aangetroffen die problemen had met de bec van de 250 fbl.

Back