Bruder Bobcat

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Fido Newton, 19 jan 2010.

  1. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Prachtig gedaan :D

    ik ben ook van plan om een Bruder bobcat om te bouwen maar ik zou het met een lipo aansturen. Kan je mij wat meer info geven over die wieladapters? Uit wat voor materiaal zijn deze gemaakt?

    Zijn het eigenlijk zware servo's die je gebruikt hebt voor het heffen en het kippen van de bak? Heb je de die steun van de kiepbak erin gelijmd?
     
  2. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    Ik denk heffen minstens 12 kg, kippen 1.3 kg?, rijden ook 1.3 kg?

    Wat bedoel je met wieladapters? Voor zover ik weet zijn de servos rechstreeks aan de wielen gelijmd

    mvg
    Maarten
     
  3. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Goede raad is duur.....Nou deze niet!!!!

    Lees het topic eens aandachtig door..... er staat een linkje in waar je heel goed kunt zien hoe hij dit gedaan heeft...

    Suc6
     
  4. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    @ robert: ik had er inderdaad over gelezen op de vorige pagina ;) Fido was zo vriendelijk om me al een pb'tje te sturen voor de maten enz ;)

    hij gebruikt een servo van 17kg, maar is dit niet wat zwaar voor zo een bakje? Een kipper trailer bij ons op de club gevuld met grond is ongeveer 10kg zwaar, zou ik dan met een servo van 5kg ook toekomen?
     
  5. Fido Newton

    Fido Newton

    Lid geworden:
    5 feb 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Zoetermeer
    ne dat is niet aan de zware kant. de arm is een centimeter of 15 lang. op 2 centimeter van het scharnierpunt wordt de krancht uitgeoefend. blijt er dus maar 2,5 kg over aan drukkracht. Door de verdraaide beweging blijft er aan het eind niet meer dan 4 ons over (400 gr).

    Het lijkt dus veel, maar het is niet veel voor een machine van MAAR 650 gr incl accu. en echt zwaarder zal hij bijna niet worden, omdat er geen ruimte voor is

    Groetjes

    Jeroen
     
  6. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Tja ik heb de bobcat hier nog niet staan dus de afmetingen kan ik me nog niet zo goed inbeelden :D

    door die lange arm zal ik best kijken voor een zware servo ;) Maar bij de kipbak zelf is de situatie toch anders? Daar zit de servo toch direct op het scharnierpunt? Dus daar kan de servo toch gebruik maken van ongeveer de maximale kracht? Of zie ik hier ook iets over het hoofd?
     
  7. Fido Newton

    Fido Newton

    Lid geworden:
    5 feb 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Zoetermeer
    je ziet iets over het hoofd, maar geloof me het werkt. Ik kan het wel gaan proberen om het makkelijk uit te leggen, maar dat wordt een heel lang verhaal.
    Door deze oplossing te gebruiken is de bobcat sterk genoeg en zijn de servo's bijna niet te zien.

    Er zitten kunststof proppen van 10 mm hoog tussen de wielen en de servoadapters. 4x M2 aan de adapterkant en 6x M2 aan de wielkant. met een gat van 5 mm door het wiel en de prop kan je makkelijk bij het schroefje van je servoadapter.

    [​IMG]

    nog een kleine aanvulling op je PB:

    de steun van de kiepservo is met 2 kleine boutjes vastgezet.
    alle bekabeling is zo kort mogelijk gemaakt als het maar kan (ivm geen ruimte voor bossen draden)
    de hefservo is opengewerkt (zo groot mogelijke gaten ingemaakt zonder dat hij uit elkaar valt) om de warmte af te kunnen voeren. hij zit zo strak opgesloten dat hij te warm word. door de gaten kan hij ademen.

    Blijf gerust vragen stellen. heb ik ook gedaan. Waarom het wiel nog een keer uitvinden.

    Groetjes

    Jeroen
     
  8. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    dat is nuttige info over de wielen :D
    kan je die proppen ergens kopen of is dit zelf te draaien uit een stuk kunststof?

    de draden dacht ik ook allemaal in te korten om het ook ordelijk te houden. Ik heb ondertussen dankzij je bericht door dat ik een zware hefservo nodig heb vanwege de lange hefarm. Maar moet de kipservo ook zo veel kg aankunnen? Deze zit toch bijna rechtstreeks aangesloten? Indien dit niet juist is mag je me altijd corrigeren :D

    Met de hefservo bedoel je toch diegene die in de bobcat zelf zit? om de arm te heffen? Heb je dan achteraan ook extra ventilatie gaten aangebracht? ;)

    Zit bij jou de kooi van de bestuurder los? of heb jij nog ergens iets extra gemaakt om de batterij gemakkelijk eruit te halen?

    ik wil je ook alvast bedanken voor de vele hulp die je me al gegeven hebt :D
     
  9. Fido Newton

    Fido Newton

    Lid geworden:
    5 feb 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Zoetermeer
    De proppen zijn gedraaid van kunststof. soort maakt niet echt uit, maar ik heb Delrin gebruikt.

    De kooi is los en er is een stuk uit het stoeltje gesneden, er past dan precies een 6 Volt 1600mA Bec-Accu in. met een schakelaar met laadkabel hoef je eigenlijk je accu er niet meer uit te halen.

    Groetjes

    Jeroen
     
  10. kapitein

    kapitein

    Lid geworden:
    21 nov 2010
    Berichten:
    9
    Beste Frido,

    Na al een tijdje opzoek geweest naar een nieuw modelbouwproject kwam ik jou omgebouwde bruder bobcat tegen. Die ik ook graag na zou willen bouwen. Maar ik heb zelf niet zoveel ervaring in RC modelbouw. Dus ik moet nog een afstandbediening en servo's en volgens mij ook nog een regelaar kopen. Maar waar moet ik dan aan denken wat voor merk en functies moeten op de afstandsbediening zitten. En wat voor soort (merk) servo's moet ik hiervoor kopen. En regelaar?

    Met vriendelijke groet,

    Arjan
     
  11. Fido Newton

    Fido Newton

    Lid geworden:
    5 feb 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een 4 kanaals zender en een Kleine ontvanger is voldoende (2,4 Ghz is lekker klein)

    Voor de anderen onderdelen moet je maar even een PB-tje sturen Arjan. Dan kan ik je alles uitleggen.

    Groetjes

    Jeroen
     
  12. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hallo arjan

    hier vind je de hele bouw van jeroen zijn projecten.
    Projecten

    hey jeroen
    leuke site man.
    zie hem nu ook voor het eerst hihi.

    gr
     
  13. Fido Newton

    Fido Newton

    Lid geworden:
    5 feb 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dank je voor het compliment. Mijn site loopt alleen hopeloos achter.
    Door al het modelbouwen heb ik weinig tijd op mijn site bij te houden.
    En die andere twee hobbies gaan zoveel tijd in zitten .... werken en het gezin (sorry lieve schatten)

    Groetjes

    Jeroen
     

Deel Deze Pagina