update / vervolg bouwverslag
Na aantal maanden weer eens wat verslag.
c:
Eerst weer eens wat tijd gemaakt foto's te maken van de voortgang.
Daarom ook direkt weer een verslag.
Ben nu eerst begonnen de truck geheel rijdend te krijgen, hier resultaat van voortgang.
De cabine is nu geheel kompleet en alles zit op zijn plek.
De verlichting werkt, ook knipper schakelaar plekje voor gevonden onder te bouwen.

Electronica is wat gedateerd gezien het uit mijn oude 3850 cabine komt van wedico, maar het werkt inclusief het geluid en de schakeling van geluid en verlichting via een CTI-switchje (nog in te bouwen in koeltoren).
Enerzijds baal ik er van dat de glaasjes (vervaardigt uit oude cassetteband hoesjes) wit zijn uitgeslagen van de secondelijm, anderzijds is de lichtverdeling in de behuizing wel mooi egaal zodat er geen led puntje is te zien maar mooi egaal lichtvlak.:zon:
Ook bij de treeplanken zit de zijknipper led ingebouwd.
Schakelpaneel welke bij wedico achter in de cabine tussen de twee stoelen zit ingebouwd nu in dashboard ingebouwd.
De koeltoren schiet ook al op, deze is geheel uit kunststof profieltjes opgebouwd en de verdere behuizing is uit CD hoesjes gebouwd, zo ook de toegangsdeur van de accu ruimte waarboven de CTI Switchjes moeten komen.
Deze ruimte heb ik voorzien van een klein laptop vannetje voor de doorstroom van koelling welke geleid wordt door alle ruimtes van de verdeling.
De ontvanger heb ik in een appart doosje zitten boven op de lucht tankjes welke gedraaid uit rood rondstaf pvc. De lijdingen zijn van aluminium draad welke in diverse kleuren waaronder zwart te verkrijgen zijn bij Pipoos.

lympic:
Verder heb ik van een 2e cabine mooie zijshermen gemaakt tegen de koeltoren zodat deze mooi afgewerkt is en in model van cabine doorloopt.
De naden en het ruitvlak van de cabine opbouw dicht gezet en geplamuurd en geschuurd tot egaal vlak, zo ook de sparing voor het luchtfilter dichtgemaakt zodat het geheel mooi strak is geworden.
Resultaat is goed, niet geheel zoals een echte kap, maar toch passend bij geheel.

roost:
heb er nog aan gedacht ze om te wisselen zodat het model contra is aan cabine, maar ben ik nog niet uit.
Over de bevestiging moet ik nog even na gaan denken, zit te denken dit magnetisch te doen (ronde kleine inboor kast sluitingen) als dat geen gevolgen geeft voor de ontvanger en andere apparatuur, denk het niet gezien de ook aanwezigge spoel van de speaker voor geluidsmodule.
Verder heb ik het schotelbed voorzien van traanplaat welke weer van de oprijplaten van Bruder dieplader komen, alle schotjes er vanonder gefreest en hij kan plat op het frame worden bevestigd (heeft nog enige afwerking nodig).
Het Bruder demperpotje heb ik verlengt door van 2 stuks er 1 te maken, alle schotjes er weer uitgefreest en dan past er precies een ontvanger accupack in. Die heb ik daar weer een makkelijk berijkbaar plekje kunnen geven. moet hem nu alleen nog een alu of chroom kleurtje geven.
De achteras ophanging ben ik nu aan het veranderen.
De wedico vering van het frame is erg stug en bij beginnende hellingen bleef de truck staan door dat er 1 as vrij kwam.
Nu heb ik het veranderd naar een pendelas systeem.
Het heeft nog wel wat wijzigingen nodig, maar het werkt op zich al goed.
Voor de bladveren had ik in eerste instantie
plamuurmes aan stroken geknipt maar die zijn te dun in aanzicht en heb er 10 nodig een aardig pakket te gaan zien in verhouding met het aanzicht in het echt.

Na een heldere ingeving ben ik het
nu aan het maken van een gras/bladeren hark.
De breedte van de bladen is daarmee perfect en de dikte is ook goed in verhouding on te zien.
Moet nu de verdeling van de koppelstangen bovenop de assen nog op zijn plek houden en wat busjes tussen de stangen plaatsen zodat deze gepositioneerd blijven.
Ook de bevestiging van de bladveren moet ik nog maken zodat het ook scharnierend is.
Maar ziet er wel veel belovend uit en toch simpel in 2 avondjes voor elkaar gekregen. Ik weet dat het mooier en beter kan, maar dan is het geen low budget meer.
Alles wat niet direct in het zicht zit heeft voor mij ook geen A label nodig.
Ook aan de dieplader is inmiddels wel weer wat gebeurd.
Soms ga ik daar weer aan verder als ik voor de truck even op wat nieuwe ideeën zit te broeden. ideeën komen vaak als je je er even vanaf houd en andere dingen bezig bent......toch? of bij jullie niet?
De zwanenhals heb ik ook al in een redelijk stadium, het achterdeel bij de assen is al behoorlijk gevoorderd en is op afwerking na eigenlijk klaar.
Nog wat verlichting aanbrengen en wat afwerking van sponning in het midden van het bed.
Aan de onderzijde moet nog wel wat versteviging worden aangebracht zodat het geheel van voor bij de zwanenhals tot achter de assen een geheel in metaal is onder de trailer bedden.
De dieplader kompleet in lengte.
De sparingen boven de assen in het kunststof dicht geplamuurd zodat het Standaard Bruder er af is.
De Bruder dieplader is volledig verzaagd om er een mooi geheel van te maken.
Totaal heeft het mij wel 2 sets actros met dieplader gekost het geheel kompleet te krijgen, maar voor 70 euro koop je nergens zo'n combinatie kompleet.
Ook met de aansluiting in de zwanenhals ben ik bezig met contacten voor de aansturing van verlichting en servo's achter op de dieplader. Heb ik bedacht uit contacten van simkaarten wat er ook veelbelovend uit ziet.
Maar dit is echt in ontwikkeling, daarover later meer.
Zo dit zijn weer zo'n beetje de voorderingen.
Hoop op 7 November in Waspic met de truck rijdend aanwezig te kunnen zijn.