Bruder Graafmachine met omgebouwde cti cilinders

Al jaren heb ik een grote voorliefde voor graafmachines. Met al een paar lego schaalmodellen achter de kiezen werd het eens tijd voor een ander project.

Omdat het mij echt om het graven te doen is, de speelervaring, dacht ik van gewoon een kant en klare graafmachine te kopen. Verschillende speelgoedmodellen van Carson zijn gekocht en getest, maar ze hadden dan ook de naam speelgoed, dus dat was echt weggesmeten geld. ivt Lego echt rommel!
Ik ben me via het forum beginnen verdiepen in de werking van elektronica als beginner, en zo verschillende topics van (om)bouwen beginnen volgen
De metaalgraafmachines zoals bv van Catwomen en andere leden gingen echter mijn petje te boven qua ervaring, en heb de machines er niet voor.

Een zeer goed en goedkoper alternatief kwam ik tegen in de Bruder ombouw. Je kan hele kits kopen via Cti of Magom en zelf een mooi werkende graafmachine maken/kopen.
Echter, mijn ervaring op hydraulica is zeer beperkt, maar de hoofdreden wrm ik voor cti gekozen heb is omdat ik extreem bezig ben met de werking van het schaalmodel, het MOET exact bewegen zoals in het echt. Bij de modelhydraulic(filmpjes) zag ik dat bij bijna geen enkel model er een vloeiende uitloop is van de cilinder, meer start stop.

Maar, de Cti cilinders hebben ook hun nadeel. De vorige generatie liep vaak vast, ze bewegen heeeeel traag, en de slag ivt de lengte van de cilinder is klein omdat de motor met vertraging aanwezig is.
Ondertussen had ik 2ehands zo een Bruder gekocht om eens te testen, en de snelheid was idd verschrikkelijk. De 2e generatie kwam net op de markt toen ik aan het twijfelen was om toch mss hydraulic te proberen om toch snelheid te verkrijgen. Dus een cilinderset gekocht en aangesloten, ik wist dat de snelheid hoger lag, maar het was nog niet genoeg, gelukkig was door de trapeziumdraad de cilinder bestand tegen vastlopen, dat was al iets.

Ik kreeg toen het idee om de motortjes van de cilinders te vervangen, op een website van pololu zag ik een enorm aanbod van snelheden en kracht.
Dus nieuw motortje erin, en klaar is kees...niet dus.

Probleem 1 was dat alle motortjes op 6v werkten terwijl ik op 12v zat. Via het forum leerde ik dat dit geen probleem was, als de stroom maar binnen de perken blijft, oef, dat was in orde
Probleem 2, de nieuwe generatie cilinders had motortjes met een 2mm uitgaande as, de pololu,s 3mm. Dit kon ik onmogelijk zelf namaken. Na veel denken en proberen kwam ik met het idee om het motortje te laten draaien en te laten fungeren als draaibank op zich. Daar een dremel in tegengestelde richting en engelengeduld. Dit heeft een paar vertragingskastjes gekost, maar uiteindelijk is het me gelukt.

Alle andere ombouwdelen gingen vlot. De stroomtoevoer naar de cilinders lopen langs metalen leidingen, zodat het net is alsof het een hydraulic leiding betreft.
De kraan is gespoten in Caterpillargeel, dit doet echt veel aan de looks ivt het Speelgoedgeel van Bruder.De kraan was volledig gespoten zoals het echte model, maar die cabine, nee, ik vond het echt niet mooi, dit heb ik achteraf met stift zwart gemaakt, het ziet er voor mij persoonlijk strakker uit (de reden trouwens wrm het dak zwart/geel is op de foto, moet nog mooi mat zwart spuiten)

Het nadeel van de mindere slag en langere cilinderlengte valt eigenlijk goed mee. bij de graafbak wel nieuwe geometrie moeten maken om een grotere afstand te verkrijgen. Bij de stick was het twijfelen, ik mis dat ik de arm volledig kan strekken, maar een andere geometrie zou de kracht en looks teveel bëinvloeden. De giekcilinders zijn origineel gebleven, ik mis een de valsnelheid die hydraulic bied, maar dat was muggenziften legde ik mezelf op, en het zou ten koste van de nauwkeurigheid gaan
De kraan is uitgerust met werklampen op de giek en cabine, een pistenking zwaailicht en claxon. Dit alles werkt op een Futaba f14 zender.

Hier wat foto's en een filmpje van de kraan in actie.

 

Bijlagen

  • DSC01982.JPG
    DSC01982.JPG
    125 KB · Weergaven: 432
  • DSC02015.JPG
    DSC02015.JPG
    124,4 KB · Weergaven: 348
  • DSC02018.JPG
    DSC02018.JPG
    125,5 KB · Weergaven: 401
  • DSC02016.JPG
    DSC02016.JPG
    124,4 KB · Weergaven: 393
  • DSC01986.JPG
    DSC01986.JPG
    126,4 KB · Weergaven: 350
  • DSC02009.JPG
    DSC02009.JPG
    124,8 KB · Weergaven: 480
  • DSC02011.JPG
    DSC02011.JPG
    125,1 KB · Weergaven: 353
  • DSC02012.JPG
    DSC02012.JPG
    126,5 KB · Weergaven: 349
Laatst bewerkt:
Hallo Ben20,

Ziet er inderdaad veel beter uit dat Caterpillar geel, alleen wat ik persoonlijk jammer vindt is dat het zwaailicht op de plek van de vulopening van de tank zit, op de linker of rechter achterkant van de cabine zal hij een stuk realistischer staan.
Maar de kraan draait netjes....

Groetjes Ron
 
Ziet er goed uit Ben.
Voor welke pololu motoren heb je uiteindelijik gekozen?
En heb je ergens een beschrijving van hoe je precies de CTI motoren in de cilinders vervangen hebt?
 
Ziet er goed uit Ben.
Voor welke pololu motoren heb je uiteindelijik gekozen?
En heb je ergens een beschrijving van hoe je precies de CTI motoren in de cilinders vervangen hebt?

Bedankt!

Heb gekozen voor motortjes met een toerental rond de 400rpm, na mijn berekeningen kwam ik zo op de max snelheid waarmee een echte graafmachine werkt. De keuze kan dan gemaakt worden tussen low medium en high power. Omdat ik toch niet in zand graaf was voor mij de low power voldoende. Heb getest met hp, en kwam bij een dikke 16 kg aan duwkracht. Dit was veel te veel voor zonder verstevigingen, en bovendien weet ik niet of het te levensduur van de schroefdraad zou aantasten. De cilinder openen is gewoon het vijsje losmaken, de as bewerken staat in mijn beginpost.
 
Ben, dankjewel voor de info.
Weet je heel toevallig het typenummer nog van de motoren die je gebruikt hebt?
 
Je moet eerst bepalen welke je voedingsspanning is he. Weet niet met hoeveel volt je werkt. En in wat zou je graven?
 
Back
Top