Bruder MAN TGS ombouw vragen

Discussie in 'Model truckers' gestart door edge_nl, 10 jun 2019.

  1. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo allemaal,

    Eigenlijk was ik begonnen met een Huina 1560 ombouw, maar de 'noodzaak' begint wat minder hoog te worden. De excavator werkt immers al... (Alleen motor v/d bucket is erg zwak..)
    Dus tijdens de zoekactie naar een mooie DIY lineaire cylinder concepten, kwam ik dit leuke forum tegen en begint het te jeuken om met een Bruder ombouw te beginnen.

    Na veel wikken en wegen, toch de Bruder MAN TGS Truck met kiepbak besteld.
    Ik vindt hem er zo al super cool uit zien en aangezien ik zelf niet van de details & afwerking ben, kan het bijna niet mooier worden.. ;)

    Dus, tijd voor een paar uitgangspunten:
    * Ik wil er (uiteindelijk) een multi-purpose truck van maken: kiepbak behouden, maar evt ook rol container, en trekker (voor de Huina+dieplader) en wellicht nog meer toepassingen.
    * Daarnaast bouw ik deze vrachtwagen natuurlijk voor m'n zoontje (2 jaar) ;) Dus moet eea wel beetje robuust (en goedkoop om te repareren)..
    * Motor: heb nog een brushed ESC liggen + 3cell lipo, dus 12 volt dc motor lijkt me een mooi uitgangspunt. Snelheden zijn nog onbekend, las ergens dat 5 tot 7 km/h wel een mooi uitgangspunt zou zijn.
    * Wil zoveel mogelijk 3D printen.

    Dus vroeg me af of er ook CAD modellen aanwezig zijn voor:
    * van de onderbouw + wielen
    * rol container
    * rol container haak (globale afmetingen)
    * afmetingen container (buitenkant, zijn er andere standaard containers?)
    * cad model opzet kraan
    * cad model halfpipe kiep bak

    Dat maakt het wat makkelijker om eea te ontwerpen.. :D

    Groet,
    Koos.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2019
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    737
    Locatie:
    Achterhoek
    Zoek eens op internet en met name Duitsland. Je hebt toch ook dat thingiverse of hoe dat heet.

    Ken je deze gasten? Mogelijk kun je iets afkijken






    Misschien dat je daar wat kunt vinden. You tube staat er vol mee.
     
  3. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Utrecht
    Tnxs trailrolf voor die Duitser, dat werd gisteren alweer 4 a 5 uur surfen over het internet..
    Thingiverse & google had ik natuurlijk al wel geprobeerd, maar zonder succes zover..

    Anyway, afgelopen zondag besteld en vandaag al in huis, beetje groter dan verwacht:
    20190612_204146_sml.jpg daar is ie dan :banana:

    De Huina kraan ziet er zo wel een beetje klein uit.
    Nou ja, dan is de diepladder voorlopig ook niet nodig, scheelt weer wat ruimte in huis..
    De kleine hier, vond het toch ook wel heel erg zijn vrachtwagen, dus ben bang dat ik h'm voorlopig ff moet delen.

    Maar nu hij ligt te slapen: slopen die wagen!!
    Heeft iemand nog tips om die cabine heel uit elkaar te halen?


    Ondertussen ook verder aan het denken hoe de ombouw te vervolgen.
    Aangezien de wagen zo groot is, kan het bijna interessant zijn om de ombouw zo uit te voeren, dat je erop kan zitten, nou ja, de kleine dan.
    (Maar geen idee hoeveel vermogen dan nodig is..)

    Voor de aansturing was ik in eerste instantie van plan om een variant op de 3D modellen van MrCrankyface te printen.
    (Was daar al eens mee begonnen voor een 100% 3D geprint hot rod en weet dus ook dat dit niet een hele gemakkelijke route is.)

    Dus na nog ff verder zoeken, lijkt deze ombouw toch wel 1 van de simpelste manieren, waarbij er toch genoeg beweging vrijheid aanwezig is voor de wielen:
    [​IMG]
    http://www.rc-bruderbaustelle.de/index.php/zu-verkaufen/uebersicht/3d-pendelachse-hinten

    Ik vroeg me af wat jullie van dit systeem vinden?
    -Een groot voordeel, is dat de een groot deel van de aandrijving behoorlijk volume efficiënt is opgelost. Dus een batterij ipv een aandrijfstang dwars door het midden.. (Uiteindelijk wordt het een elektrische vrachtwagen, dus direct drive op de wielen is best okay..)
    -Eigenlijk zou je nu 2 ESC's moeten aansluiten, 1 voor de linker zijde en 1 voor de rechter zijde. En dan afhankelijk van de stuur-servo uitslag, de ESC regelen, zodat het eigenlijk een softwarematige differentiaal wordt..
    -Daarnaast lopen de motoren nooit exact even snel, maar heb geen idee of dat heel veel slip op de wielen oplevert? Of dat er motoren uit gaan branden? (Heb vroeger ooit zo 1 v/d 2 lego treintjes verprutst.)
    -Daarnaast denk ik ook dat het scharnierpunt naar het chassis veel te hoog ligt. Deze wil je volgens mij zo laag mogelijk. Als je dan over een drempel rijdt, dan krijg je in de originele situatie een reactie kracht, dat het voorste wiel naar beneden duikt. Terwijl je juist wil dat deze over de drempel gaat rijden en dus omhoog wipt.
    -En er missen op z'n minst nog een paar veertjes, maar dat is snel opgelost.

    Een andere nog simpelere oplossing, was een 1 DC motor die met een kleine ketting de originele achterste as aan drijft. Maar dit vindt ik iets te simpel.

    Vroeg me af of er nog meer simpele ideeën zijn, voor op z'n minst een 6x4 aandrijving, waarbij er de wielen nog enigszins vereend opgehangen kunnen worden?
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2019
  4. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Utrecht
  5. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Utrecht
    Kan iemand mij de wiel afstanden vertellen van een Bruder 8x8 truck? Alvast bedankt.
     
  6. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Utrecht
    Na 2 nachtjes modelleren, eindelijk weer wat zichtbaar licht aan het eind van de tunnel.
    Eigenlijk wilde ik toch liever een 6x6 dan een 6x4, want als ik dan toch bezig ben, dan maar dat wat ik het liefst zou willen en dat is dus stiekem toch een 8x8...

    De '3D-pendelachse' van post #3 is wel leuk, maar om met dit idee ook een sturende versie te maken, wordt het allemaal belachelijk groot.
    Ook de dubbele ESC is wel geinig idee, maar geen idee hoe je dat met een zender zou moeten regelen etc.

    Dus dan blijft er maar 1 richting over: differentieel toepassen. (Want een starre as is toch echt geen optie.)
    De meeste standaard methode is dan om 1 motor te gebruiken en deze doorvoeren naar alle diffs. Maar dit kost toch best wel wat ruimte (zeker in geval van 3d geprinte onderdelen). Daarnaast voegt dit ook weer veel extra wrijving toe, met name ook door het niet perfect kunnen printen van alle onderdelen. (3D printen lijkt misschien wel gemakkelijk, maar ook hierbij moet je vaak veel opnieuw printen, nog een keer nabewerken etc etc.)

    Dus had zo bedacht om per diff een motor te gebruiken. Deze oplossing richting heb ik nog niet eerder gezien, dus misschien super geweldig of ik heb straks weer eens iets geleerd wat dus niet kan... :koud:
    Door de motor ook in axiale richting te plaatsen, hoeven er ook geen kegeltandwielen te komen met rare dwarskrachten en een lastigere uitlijning. En zo worden de sturende assen relatief ook weer wat kleiner.
    Daarnaast kunnen alle diffs bijna met dezelfde opbouw ontworpen worden. Er zit alleen een klein verschil in de stuur stangen en de kingpins.
    Elektrische worden er straks 4 DC motoren op 1 ESC geschakeld, geen idee of dat een goed idee is...?
    Inmiddels ook een deel van de cabine onderbouw in CAD gezet, wel zo handig voor het slijpen straks. Hierbij een impressie:

    Constructief commentaar gewenst! :)
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2019 om 20:58
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    737
    Locatie:
    Achterhoek
    Kan je weinig commentaar geven. De 4 motoren op 1 ESC is op zich geen probleem bij een goede ESC. Zou ik ook doen want dan lopen ze ook in de pas. Voor de rest ziet het er erg mooi uit. Ik heb al het een en ander aan Bruder omgebouwd maar nog geen vrachtwagen. Dat tekenen enzo is voor mij ver van mijn bed show helaas. Vrachtwagens zijn bij mij van Tamiya. Ik blijf je wel volgen.

    Overigens zijn er in Duitsland diverse Bruder truck ombouwers actief.
     
    edge_nl vindt dit leuk.
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    West-Vlaanderen
  9. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Utrecht
    @Tamaniac, die ben ik zeker tegen gekomen. Wel 1 van mijn favorieten, omdat deze prints veel robuuster zijn uitgevoerd, dan met een geprinte diff mogelijk zijn. Dus dat is de backup oplossing, al wordt het dan wel een 6x4 versie. De wiel doppen heb ik al wel van hem overgenomen. :)

    @trialrolf
    Ha ha, nou volgens mij kan ik meer van jou leren! Ik heb wel even getwijfeld om hier uberhaubt iets te gaan posten.
    De bouwverslagen + modellen zien er zo gaaf uit, dat het erop lijkt dat dit forum meer voor de Pro's is bedoelt.. ;)
    Maar bij deze, ga ik toch beginnen aan een bouwverslag, waarom ook niet. We zien wel waar het schip strand.

    Ik ben zelf meer van het ontwerpen, dan van het maken. Bij het maken komen er altijd nog meer details (+missend gereedschap) naar boven, wat dan ook nog ff moeten gebeuren (of niet).. Iets met de 80-20 regel of zo.. ;)
    Eergisteren beide printers aangezet, om maar eens te beginnen met het lastigste onderdeel: sturend differentieel:
    20190619_results.jpg
    • De tandwielen van ABS gemaakt (met laag hoogte 0.1 & 0.4 nozzle, 4 uur print), deze zijn best goed gelukt. (ABS snow white op de rol, werd wel beige na het printen maar okay.) En had schuine vertanding gebruikt voor de motor tandwiel, deze inmiddels nogmaals geprint met dubbel schuine vertanding, om de dwarskrachten weer te elimineren. Ook had ik net iets teveel speling op de motor tandwiel gemodelleerd (~0.05 mm), dus deze 2 onderdelen nogmaals geprint (en weer gelukt).
    • Dan alle zwarte onderdelen... (laag hoogte 0.15mm & 0.4 nozzle, 11 uur print) Toen de print eenmaal was gestart, bedacht ik dat een stuurstang ook wel handig zou kunnen zijn, dus de kinpins waren op voorhand al mislukt. (Niet zo erg, want dat zijn kleine onderdelen.) Gister avond snel naar boven gerend, om te kijken naar het resultaat. Wonder boven wonder waren de meeste (belangrijke) maten gelijk goed geprint. (Zoals lager gaten etc.) Maar dit ColorFabb XT materiaal is best lastig spul. Toen ik het van de buildplate trok, gingen de meeste onderdelen al kapot. De laag hechting was super beroerd, nog niet eerder zo slecht mee gemaakt. (Voor de regenton overloop, werkte dit spul best wel redelijk.)
    Dus vanmorgen de print maar weer opnieuw gestart, nu gewoon met MakerPoint PLA Black, print ook iets sneller (~8uur print). Qua materiaal type in dit geval niet helemaal m'n voorkeur, maar een beetje resultaten op z'n tijd is ook wel fijn. Ondertussen verder met de wielen uitwerken. Ik kom namelijk 2 wielen te kort, als het een 8x8 gaat worden, dus dan is het mooier om alle wielen opnieuw te maken, zodat ze hetzelfde zijn.

    Inmiddels is de diff alweer klaar, dit keer met stuurstang en is de andere printer rondjes aan het tekenen (zou maar zo een wiel kunnen worden..). :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 jun 2019 om 16:03

Deel Deze Pagina