bruder ombouw

  • Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
hallo allemaal,

dit project staat toch alweer een tijdje stil, vooral omdat ik mij meer bezig houd met xtreme rc boats en auto's, maar ik kwam mijn truck weer tegen en het kriebelde toch weer om er mee verder te gaan.

Ik had ooit eerst mijn TL-01 gebruikt als truck, dat beviel goed en daarom daarna maar deze bruder truck gekocht voor het ombouwen.
Ik hou van zelf bouwen, dus alles wat opzich zelfgemaakt kan worden, wordt ook geprobeert..

Eigenlijk staat mijn project nog echt helemaal in kinderschoenen, ik heb momenteel alleen nog maar losse onderdelen. de cabine, vooras en het chassis..
IMAG0180.jpg


truck2.jpg


Het is de bedoeling dat het een zwaartransport truck wordt. Op de foto is een beetje te zien hoe het gaat/moet worden. de truck zit hier gewoon los 'inelkaar'.

Nou is eigenlijk een beetje mijn vraag hoe ik het beste de vering kan doen en de aandrijving. het moet het liefst niet te duur worden omdat ik al andere geldslurpende hobbies heb.
Het gaat mij erom dat ik met deze truck leuk rond kan rijden als afwisseling van het snelle spul, en het detaileren hiervan.

Dus als iemand tips heeft over eigenlijk alles wat dit chassis rollend maakt, geef ze, ik kan alles gebruiken op het gebied van trucks :oops:

tot zover eerst even :D

groeten jurriaan
 
Dus als iemand tips heeft over eigenlijk alles wat dit chassis rollend maakt, geef ze, ik kan alles gebruiken op het gebied van trucks

koop een tamiya 1/14 ! :wink:

ok, sorry... kon het niet laten :lol:

Stefan
 
tamiya is om een bruder te verbouwen niet handig.

kan je beter 2 robbe achterassen kopen.
2 voorassen.
verse banden. en de bruder spullen aan de kant.
en de vering van wedico.
en een robbe gearbox plus motor

groete Peter
 
@stefan666, hehehe, tsjah, dat zou de beste optie zijn, maar aangezien ik al andere hobbies erbij heb, wordt het allemaal wel erg duur...

daarnaast vind ik zelfbouwen het leukste, ik moet zeggen dat deze truck al eens heeft gereden met deze vooras en een zelfgebouwde achteras (2 asser dus). De truck reed goed maar zonder vertragingsbak mis je toch erg veel kracht...
Daarnaast werkte die zelfbouw veren wel, maar nog niet naar behoren.

@peter, ik had de robbe catalogus al gekocht een tijdje trug voor de onderdelen en had een groot deel van je aangegeven onderdelen gezien, het zijn inderdaad goede onderdelen, die wel een prijsje met zich mee brengen dacht ik zo, maarja, de optie is goed

de bedoeling is eigenlijk om een leuke truck te maken die leuk rijd, maar verder niet heel veel duur spul eronder heeft hangen aan versnellingen

Ik zal alles eens op een rijtje zetten en kijken hoe ik het aan ga pakken!

grtz jurriaan 8)
 
HOI.
ja zelfbouwen is inderdaad leuker.
maar ehum. eigenlijk moet ik zeggen "welkom in de Formule 1 van modelbouw". je kun het wel zo duur maken als je zelf wil.
maar nooit zo goedkoop.
en een brudercabine is opzich een goed idee. dan kan je zo 400 euro van je boodschappenlijstje afhalen.
en als je een beetje zoekt naar elektronische componenten kan je nog redelijk ver komen.
maar ik nog misschien binnenkort ook een truck voor iemand gaan bouwen met een CF cabine.
en voor het 2 assige chassis heb ik prijzen gevonden die tussen de 1600 en 330 euro verschillen.
wat ik hier opnoemde zal nog net geen 400 euro kosten. assen banden en veren.
en iets meer dan 40 euro voor een motor met gearbox

succes Peter
 
:idea: idee: i.p.v. een "koop"-versnellingsbak kan je ook een worm-wormwiel-constructie maken, dan heb je een hele grote vertraging, dus veel kracht en een redelijk goedkope oplossing.

236977_BB_00_FB.EPS.jpg


worm op de motoras (telt als één tand) en het wormwiel op de aan te drijven as (aantal tanden tellen en je hebt de reductie!).
 
heej,

met low-budget bedoel ik ook niet echt dat ik voor onder de 200 klaar ben bijvoorbeeld , maar dat ik het liefst gewoon niet de duurste oplossingen ga gebruiken
Truck blijven altijd toch tot de verbeelding spreken, en wie weet komt er ooit nog eens een 'echte' truck :D

Heb zelf ookal een idee van een vertragingsbak, die had ik eerst niet :oops: , toen had ik op de achteras 1:1 en as direct op de motor = dus geen kracht! Was een domme fout van mij...

Ik ga gewoon door, maar de vering moet ik denk ik sowieso halen net als de achterassen

keep u updated

groeten jurriaan 8)
 
ik heb op mijn bruder ombouw de acterassen van robbe
en de vering heb ik gemaakt van oude ijzerzaagjes
je moet er wel opletten dat je ze kan buigen
ik heb alleen voor de vooras van robbe robbe veerbladen gehaald en daar de maten van overgenomen en overgezet op de ijzerzaagjes
voor de motor heb ik een accuboormachine gebruikt met een overbrenging
bv van de k*rwei daar zijn ze wel eens in de reclame voor 15 euronen
en dan heb je ook direct een accu

desalniettemin ben ik ook al dik over de 400 euro heen
(kmoest namelijk ook een zender en een accu ervoor kopen(A))

maar zoals peter al zei je kan 't zo duur maken als je zelf wil
en je kan werken in tussenpozen
dan koop je dit en dan koop je dat

groetjes wesley
 
hmmm, dat van die ijzerzaagjes is wel een goed plan opzich. Hoe heb jij het aangepakt? heb je toevallig ook foto's ervan zodat ik een idee heb van hoe je het hebt gedaan?

Ik heb een 12V boormachine motor liggen nog, net als de vertraging, moet alleen even kijken of ik deze ga gebruiken (opzich best wel zwaar en groot)

de tips komen binnen, zit een hoop bruikbaars al tussen! 8) alvast bedankt daarvoor!

groeten jurriaan
 
k heb er helaas geen foto's van
maar als je de ijzerzaagjes afslijpt op de lengte die je hebt opgemeten en opgebuigt zodat ze precies als veerbladen op de voorbladen vand e vooras zijn en dan vouw je een stukje plaat erom in t midden watn je moet bij de robbe assen iets naar buiten met de gaatjes
en dan boor je de gaatjes vlak langs de ijzerzaagjes in de flap
je kunt NIET door ijzerzaagjes heen boren
al geprobeerd de boortjes werden er alleen bot van

nog 1 tip als je dit wel wil doen
deze heb ik van horen zeggen als je een steenboor hebt
en je haalt daar de vleugeltjes van de voorkant vanaf
dan kun je er schijnbaar doorheen boren

tis misschien wel beetje friemelwerk en je moet kijken dat je zo veel mogelijk recycled want alles is heel duur
en denk eraan tis zelfbouw misschien moet je iets wel 2x opnieuw maken voordat 't goed is

groetjes wesley
 
en denk eraan tis zelfbouw misschien moet je iets wel 2x opnieuw maken voordat 't goed is
jups, ik bouw mijn eigen speedboten (rompen) en daar moest ik ook wel eens helemaal overnieuw beginnen omdat er 1,5mm afwijking in zat..

maar wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe je de vering vast zet aan het chassis. Ik weet het principe van bladveren nog nooit helemaal hoe dat nou precies in elkaar steekt met de bevestiging..

misschien gebruik ik ook wel gewone vering (zelfbouw) het is een beetje smokkelen, maar lijkt mij makkelijker

Ben momenteel allemaal spul aan het bij elkaar zoeken wat ik nog heb, en ik denk dat ik een heel eind al kom

groeten jurriaan
 
HOI.
ja van die zaagjes heb ik ook eerder gehoord. alleen nog nooit geprobeerd.
ik mijn nieuwste project gebruik ik vering en dempers van 1:10 rc-auto's
het is niet goedkoper. maar ik hoop dat het mijn kipperoplegger wat meer stabiliteit geeft. door de schokdempers.

en blad vering zit aan de voorkant van de veer scharnierend vast aan het chassis.
en aan de achterkant zit er een "schommel" tussen
dit om de lengte verandering bij het veren op te kunnen vangen.

succes Peter
 
heej,

hmmm, misschien moet ik het dan maar eens proberen. Momenteel zit ik ook wat meer aan gewone dempers te denken.

Ik ben vandaag even met de vooras aan het vechten geweest en deze ziet er nu opzich al goed uit. Ik heb geen bladveren gebruikt, maar heb zelf een demper gemaakt met de vering aan de binnenkant. ziet er wel grappig uit, oke, niet super realistisch maarja..
Er moeten nog wat kleine dingen veranderd worden om alles goed te laten veren, maar het begin is er!

vooras2.jpg


vooras.jpg


zal hierna eens naar de achteras gaan kijken en naar een vertraging op de motor. Zou 2:1 genoeg zijn?

keep u updated

jurriaan 8)
 
hallo,

ik had nog even een vraag, weet iemand hoe het zit met de 2e sturende as. En dan bedoel ik de stuuruitslag ten opzichte van de eerste as. Ik weet dat de 2e as minder stuurt, maar is daar ook een formule ofzoiets voor? of is dat gewoon een kwestie van proberen zodra de boel inelkaar zit?

Wil niet dat mijn truck straks gaat stuiteren door de bochten namelijk..

groeten

jurriaan 8)
 
HOI
dat licht aan je draaicirkel.
dus het beste is inderdaad het ff proberen
ik stuur een voorloopas servo via de zender als "slaaf" aan. maar dat is een computerzender
daarkan je die onzin allemaal makkelijk meedoen.
en die loopt het beste op ongeveer 45%
zit de as kort achter de voorste vooras.
denk ik dat je op 80% kan gaan zitten
als je de ruimte hebt om de draaicirkel te proberen met het model.
dan moet je op de maximale uitslag van je eerste as.
een lijn haaks op het wiel naar het midden van de cirkel trekken.
en van het midden van de cirkel weer een lijn naar je 2e as en je wiel hier haaks opzetten.

als je de wielbasis kan geven en de maximale instuurhoek van de vooras.
kan ik kijken wat ik er met acad van kan maken.
maar dan heb ik de breedte en de afstanden tussen alle assen nodig.
en dat is dan een redelijk benadering


groete Peter
 
heej,

in ieder geval al bedankt voor je uitleg.
Ik heb even een plaatje gemaakt met de afmetingen tussen de assen. zoals je ziet zit de 2e as vrij dicht op de eerste.

truckassen.jpg


truckas.jpg


De maximale stuuruitslag van de vooras is ongeveer 45 graden, kan het nog niet precies meten omdat ik een nieuw chassis heb gebouwd en de servo er nog niet in zit.

Ik hoop dat je hiermee wat kan
anders moet ik het gewoon proberen op de beschreven manier

groeten jurriaan

edit: nog even de breedte toegevoegt
 
Het is zelfs zo dat de wielen links en rechts een andere draaihoek hebben bij het insturen. Je moet er voor zorgen dat alle assen een gezamelijk draaipunt hebben.

Het Ackermann-principe:
Ackermann_New.jpg

De twee vaste achterassen mag je als één as rekenen (denkbeeldige lijn precies tussen de assen in)
De fusees van de twee voorste assen, moeten zo gemaakt worden dat ze elkaar (in het verlengde) snijden op de "denkbeeldige" achteras.
Klink ingewikkelder dan dat het is :wink:

Voorbeeld:
F-Tank-5.jpg
 
ah, kijk, dit is informatie :D wel mooi dat je een plaatje erbij hebt! dus als ik het goed begrijp:

- het middenpunt van de draaicirkel zet je 'gelijk' aan de achteras, in mijn geval dus tussen de assen in.

- teken de voorassen op de juiste afstand van achteras, en zorgt dat de lijn die vanuit het middenpunt komt loodrecht op de banden komt te staan

- als dit gedaan is weet je wat de uitslag moet zijn van de 2e as ten opzichte van de eerste.

zo begrijp ik het tenminste 8)
 
Back
Top