bruggetjes om cellen te solderen?

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
S

sitting duck

Guest
Welke bruggetjes gebruiken jullie om aandrijfcellen zij aan zij te solderen?
Ik heb er in de modelbouwwinkel gekocht voor mijn KAN 1050 cellen te solderen maar nu blijken het er te zijn voor sub C cellen en zijn ze te groot. De winkel is nogal ver en ik zou liever een goedkoper alternatief willen,iemand een idee? Iemand heeft mij eens gezecht van een kopere (2mm)kabel te nemen (geen gevlochten ) en die plat te slaan ,is dit wat?

MVG

Een tijdje terug heb ik ook KAN cellen aanelkaar gesoldeerd, dit heb ik gedaan met stukjes installatiedraad van 2.5 vierkante millimeter.
( van die draad die ze door je muren heen trekken )
Werkt prima en kost bijna niets.
Plat slaan lijkt me niet echt nodig.

Groeten van Ingo.

Heb ik ook gedaan Ik buig ze wel iets door zodat het midden gedeelte nooit sluiting kan maken.
Dus net zoiets buigen als de lipjes die je heb gekocht.

Ingo ,bedoel je met instalatie draad degene die ik beschrijf of soepele draad?
Met welke sodeerbout hebben jullie dit gedaan?

greetzz :wink:

Ik denk dat we de zelfde draad bedoelen, dus niet de soepele.
Als soldeerbout heb ik een 40 Watt bout gebruikt met een koperen punt
van ongeveer 15 mm dik en een 50 mm lang ongeveer
Deze punt heb ik zelf gemaakt. De afmetingen zijn zo groot omdat hij dan
snel een grote hoeveelheid warmte kan afstaan.

Groeten Ingo

Hij bedoeld instalatie draad.
Ik doe het met een 75 watt weller soldeerbout
Of met mijn soldeerstation.
Even de koppen schoon slijpen of even licht schuren geen soldeervloeistof gebruiken.

messingstrip werkt ook prima ik gebruik meestal 2x1 mm of 3x1mm is maar net wat ik in de buurt heb en een zware soldeerbout (100 W) en voor het solderen de onderdelen licht opschuren daarna vertinnen daarna samen voegen

laat de cellen tussen de bewerkingen afkoelen

Messing heeft dacht ik wel hogere weerstand.
2 x 1 mm is voor genoemde kleine cellen echter weer ruim voldoende. Alles beter dan de gepuntlaste dunne stalen strippen.

Ik gebruik zelf strips geknipt uit een koperen plaat (0.4mm) breedte 3 - 8 mm afhankelijk van de soort cellen.
Voor hele kleine cellen voor indoor vliegen ook wel massief koper draad (wordt voor spoelen gebruikt) van 0.5 mm

Doorsnede koper die je nodig hebt is ongeveer 1 mm2 per 10A. (2.5 mm2 voor 25A enz...)
maak je het dikker heb je meer last van het gewicht dan voordeel van de lagere weerstand.

Kan je die grote strippen niet een beetje bijwerken zodat ze wel passen?

Nee,als ik die grote strippen bijwerk hebben ze niet veel contactopp. meer. Ook van dikte zijn ze een beetje overdreven voor KAN cellen.Ik heg gisteren om te testen zo een bruggetje geprobeert op een dode sub C cel met een 100W weller bout. het resultaat is nu dat ik het bruggetje er niet meer afkrijg. 8O Heb de cel al voorzichtig in de bankschroef gestoken en met een tang aan het bruggetje (1mm dik) maar nu is het het bruggetje half afgescheurd.Dus houd ik deze bruggetjes maar bij tot ik ze eens kan gebruiken.
Ik ga nu 2.5mm² koperdraad gebruiken.

Pas altijd op met iets van de cellen breken of scheuren hierdoor kunnen ze gaan lekken en kan je ze weggooien ik spreek helaas uit ervaring. :(
Ik had de gepuntlaste lippen eraf getrokken en ik heb ze op 2 cellen na weg kunnen gooien.

sitting duck zei:
Ik heg gisteren om te testen zo een bruggetje geprobeert op een dode sub C cel met een 100W weller bout. het resultaat is nu dat ik het bruggetje er niet meer afkrijg.

je had ook de brug los kunnen maken met een warme soldeerbout dan komt hij weer netjes los

Ja weet ik maar ik wou eens testen hoe goed de verbinding was :lol:

Ik heb het nu met 2.5mm² koperdraad gedaan en het is me goed bevallen,voordeel van de koperdraad hij eerder zal buigen i.p.v. dat de verbindingen afbreken.

:offtopic: Ik heb mijn cellen zij aan zij gesoldeert en moet nu het draadje van de + of de - het langste maken ,maakt het iets uit welke ik neem ,ik heb het eens van iemand gehoord dat het iets uitmaakte maar weet niet meer welk draadje .

voor de kleine cellen zijn er speciale soldeerlipjes....... VD draad is een beetje slapjes, lijm dan wel je cellen aan elkaar..... Peet........8)

ik sloop nog weleens accuboor accus, alles nameten, goede cellen eruit halen, en gewoonweg de lipjes van de oude cellen trekken/draaien, en daarna de uitgescheurde puntlasgaatjes goed plat knijpen, prima soldeerlipjes! en t kost nix! :wink:

hallo

ik praat wel over dikke lippen
die waar je een ampje op 100 door kunt trekken
die lipjes die in boormaschines zitten dat zijn van die dunne dingen die branden zo door
en dat aftrekken en draaien daar zou ik mee oppassen
want op cellen kan druk zitten en als je een gaatje in zo een cel trekt komt daar catmium uit en das een klein beetje giftig .

ik wil je geen angst aan jagen maar ik zou maar oppassen

sportieve groeten raf

Ik weet niet waar je ze voor wilt gebruiken, maar om racingpacks te maken voor auto's gaat dit prima, of branden op een zeker dag al die packs van mij door (de lipjes dan he) bij 15 amp belasting?
en, dat lostrekken doe ik natuurlijk alleen bij de kapotte cellen, de rest laat ik lekker aan elkaar zitten.(de goede cellen)

gr. monkey

Back