bruikbaarheid oude Graupner Multilader 5

Hallo,

ik ben in het bezit van een Graupner mulitilader 5 uit de jaren stillekes (moet de 20jaar benaderen of zelfs overschrijden).
Toestel dus uit de tijd dat er nog lang (vermoed ik toch) geen sprake was van NiMH batterijen.

Graag bevestiging van het feit dat deze lader ook geen NiMH kan opladen en dus enkel de NiCd batterijen van uit zijn tijd.

2de bevestiging gevraagd: de NiCd batterij packs (of correcter de cellen die ik uit de pack heb gehaald) zijn vandaag (dus 20jaar oud en meer dan 15jaar niet gebruikt) rijp voor de vuilnisemmer en in de verste verte niet meer bruikbaar.

Dank bij voorbaat.

1 de lader kun je ook voor nimh. cellen gebruiken, de laadprocedure is gewoon hetzelfde als bij niccads.

2 die oude cellen moet je gewoon weggooien.

Hoi dunowe,

Zo te zien is dit een zeer eenvoudige lader zonder DELTAPIEK functie en zodoende kan die net zo goed NiMh accu's opladen.

De deltapiek-laders van de eerste generatie waren niet geschikt voor NiMh accu's omdat NiMh cellen een kleinere "deltapiek" hebben dan NiCad's.
De lader zag de kleinere spanningsval van de NiMh cellen niet met het gevolg dat die niet afsloeg en dus bleef laden....

Deze lader is geschikt om zender en ontvangeraccu's (NiCad en NiMh) op te laden met een lage laadstroom van pakweg 1/10 van de capaciteit.

Die oude cellen zullen waarschijnlijk wel stuk zijn maar probeer ze gewoon te laden en dan weet je 't wel....;) Eventueel een paar cyclussen (laden-ontladen aan lage stroom) en willen ze niet, dan kan je ze nog altijd weggooien hé.;)

Lees ook op je gemak de FAQ's over accu's eens....heel interessant....

Zoals hierboven al meerdere keren staat, kun je de lader gewoon gebruiken. Bij laden met 0,1 x de accucapaciteit is er geen verschil tussen NiCd- en NiMH-accu's.

Die oude accu's moet je niet meer gebruiken.

Ook niet in de vuilnisemmer gooien. Die horen bij het chemisch afval. NiCd-accu's mogen dan ook niet meer gefabriceerd worden. Cadmium behoort namelijk tot de zware metalen, die erg milieuverontreinigend zijn.

@Corrrien: Ik was zeker niet van plan ze gewoon weg te kieperen hoor, wel mooi in het doosje met andere batterijen om dan ten gepaste tijde in het containerpark af te geven.
Die NiCd packs worden toch nog steeds verkocht? Is dat dan de laatste voorraad die verkocht wordt?

@ Slomo: Ik vond enkel Faq's rond "Delta Peak laders" en "Informatie en aandachtspunten LiPo cellen" terug?

Wel al hier en daar verder gelezen en vernomen dat voor batterypacks er best wordt snelgeladen (dus min 0.5C) wat betekent dat mijn lader die max 500mA kan laden niet veel hoger moet grijpen dan een 1000mAh pack en dus beter niet voor bvb een 2000+ mAh pack wordt gebruikt, ter bescherming van de batterypack, juist?.

Dus mijn lader effectief enkel te gebruiken voor zender en ontvangeraccu's, maar niet voor batterypack voor het aandrijven van de motor.
Daarvoor moet ik dus op zoek naar een nieuwe lader, Delta Peak.

Hoi dunowe,

Je kan NiCad/NiMh aandrijfaccu's ook op 1/10 C laden hoor, alleen niet plezant als je dik 12 uur moet wachten eer je opnieuw kan vliegen/rijden/varen...;)

Wat jij gelezen hebt over 'met minstens 0,5 C laden' geldt net voor DELTAPIEK-laders. Als je met minder dan 0,5 C laadt dan is er géén (betrouwbare) deltapiek en slaat de lader NIET automatisch af. De rest kan je wel raden...;)

Gek , vroeger was er ook een FAQ over NiCad's en NiMh. Ik ging er van uit dat die er nog was... Moet ik toch eens gaan zoeken....;)

hallo,

ik heb zelf nog een nicad tlp snellader (met delta peak) staan van, ik weet niet hoe oud (heb hem overgenomen bij mijn auto chassis).
ik wil er nu een 4600 mah intellect accu (nimh natuurlijk) mee opladen kan dit gewoon?
als ik het goed samenvat klopt het dan dat:
- er geen werkende delta peak is en ik het dus zelf in de gaten moet houden?

- dat het in principe gewoon kan?

- wat is een geschikt amperege (is dit een goed woord) om op te laden?

Yep dat kan, houd het gewoon in de gaten en wellicht werkt de delta-peak gewoon. Deze is wat zwakker dan die van niccad maar is er wel degelijk.

Laadstroom ? houd gewoon 5 amperes als maximum.

Yep dat kan, houd het gewoon in de gaten en wellicht werkt de delta-peak gewoon. Deze is wat zwakker dan die van niccad maar is er wel degelijk.

Laadstroom ? houd gewoon 5 amperes als maximum.

ok bedankt, wat moet ik precies in de gaten houden? moet ik van te voren even uitrekenen hoe lang het duurt ?

hallo,

ik lees nu op het forum over exploderende cellen van intellect 4600, ik heb dus een nicad lader waar ik bijvoorbeeld niet op kan zien hoeveel hij al geladne heeft, ik weet ook niet eens precies met hoeveel ie laad,
er staat nl een draaiknopje met 1-4 met daaronder 600 mah o.i.d. is dat bovenste dan amperes? en kan ik dan zomaar bij die intellect weglopen zonder dat je exploderen :squarewink:

ik keer nog even terug op het effectieve topic:
Moet het precies 0.1C zijn waarmee ik laad?
Maw als ik 2000mAh batterijen heb, mag ik ze met 500mA laden (is 0.4C) of beter met de 100mA (dit zijn de 2 "dichtste" mogelijkheden)

Je hebt toch twee uitgangen van 100 mA? Knoop deze maar gewoon aan elkaar, oftewel gebruik ze parallel. Dat mag echt. Vermoedelijk heb je dan aan je laadsnoer alleen één zwarte en twee rode banaanstekers nodig. Test dit als volgt:
- de zwarte banaansteker (uiteraard in de min) van de ene 100 mA uitgang.
- de rode banaansteker (uiteraard in de plus) van de andere 100 mA uitgang.

Bij welke uitgang brandt nu de led?
Daar waar de plus is aangesloten? => je hebt twee rode banaanstekers en één zwarte nodig. Intern in de lader zitten in dit geval namelijk alle minnen al aan elkaar.
Of brandt-ie bij de uitgang waar de min is aangesloten? => Je hebt twee zwarte banaanstekers en één rode nodig. In de lader zitten in dit geval alle plussen al met elkaar doorverbonden.
In geval van twijfel => twee rode en twee zwarte banaanstekers gebruiken.

@Japie22,
Heb jij een TLP AC/DC 972 lader? Die gaat niet hoger dan 4 Ampere. Zelf zou ik echter met de combinatie van deze lader en deze cellen niet hoger gaan dan 2,3 Ampere en de eerste keren goed controleren of de lader tijdig afslaat. Dit laatste door te voelen hoe warm de accu wordt. Handwarm mag/moet, warmer mag niet/moet niet.

@ corrien

Ja, ik heb een ac/dc 972 en ik heb gisteren deze geladen op 2,5 A, wanneer de lader afsloeg was de accu niet eens handwarm, net niet ijskoud zegmaar....

moet ik dan met meer gaan laden?

btw klopt het dat als je met 1c laad dat het 1uur duurt voor de accu vol is?
en bij 0,5C 2uur?

Ik zou de eerste vier à 5 keer met deze stroom blijven laden. Voor splinternieuwe accu's is het altijd raadzaam ze niet meteen met hoge stromen te laden. Daarna kun je de lader op z'n maximale waarde zetten (4 Ampere).

De laadtijden, die je opgeeft kloppen ongeveer. Je moet ook nog rekening houden met verliezen, dus het zal iets langer duren.

ok , bedankt voor de info..

mocht er weer eens een ruimte zijn in het budget zal ik eens kijken naar een knappe nieuwe lader..

MVG
Dennis,,

Nogmaals bedankt.

Back