Bruikbare tips voor een veiligere besturing in grote slepers

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Richard Branderhorst, 3 jan 2006.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
  2. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Een interessante link!
    ps mischien bijvoegen op de Biggs "linken" site? :idea:

    groeten
    Eric
     
  3. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Eric,
    Dat doe ik dit we nog
     
  4. ErikvanderKooij

    ErikvanderKooij

    Lid geworden:
    10 mei 2004
    Berichten:
    455
    Locatie:
    Zevenhoven
    THX zinvolle tips!
    Erg goed om vooral continu na te blijven denken over de zwakste schakel. Ik kom meestal uiteindelijk bij mezelf uit.....

    Bijna al mijn crashes incl. de crashes met technische mankementen hadden uiteindelijk met menselijk falen te maken.
    De ergste was nog wel het volledig leegvliegen van mijn ontvangeraccu op de Wasserkuppe ;-)

    Ik zal jullie de rest van de blunders besparen
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  6. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Bertus, en de rest natuurlijk.

    je hebt stroomverzorgers en stroomverzorgers.

    ikzelf gebruik een smartfly powerexpander, ongeveer hetzelfde als dat 3W verkoopt.

    dit ding doet niet veel maar zorgt dat de servo's rechtstreeks stroom krijgen en de ontvanger een vaste 5 volt. voor de rest is het eigelijk een veredelde Y-kabel voor meer servo's per kanaal te kunnen gebruiken.

    die dingen van Emcotec de DPSI's doen veel meer, goede dingen weliswaar maar kan natuurlijk ook stukgaan.

    2 accu's zijn toch wel een must vind ik. dit jaar voor het eerst in 15 jaar een accu stuk gehad tijdens het vliegen, dan is het wel leuk dat je een 2de erin hebt zitten.

    2 ontvangers zie ik zelf ook niet zitten, in 15 jaar nog nooit een ontvanger weten stuk gaan.

    indien je storingen krijgt, krijg je ze toch op beide ontvangers.

    men moet niet paranoia worden en je kist vol apparatuur gooien, een beetje gezond verstand en een wat veiligheid inbouwen is meer dan voldoende.
    Meer nog, zorgen dat alles vast zit en aangesloten wordt zoals het hoort is nog VEEEEEEEEEEEEL belangrijker. ik denk dat 99 % van alle technische problemen hieraan gelinkt zijn en niet het falen van een komponent op zich.

    Peter
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Tja,
    Het is een discussie waar je nooit uitkomt.
    Ik volsta dus met het opnomen van mijn argumenten, NIET om te proberen iemand om te l*$len.

    2 Ontvangers: niet de ontvanger is het kritieke punt maar dat zijn het kristal en de aan/uit schakelaar.
    Daar zijn voorbeelden genoeg van dat die door rammelen kapot gingen.
    Tevens geeft dit een extra optie om de hoogteroeren apart met een 2e servo aan te sturen
    Deling van het stroomgebruik.
    Als één ontvanger buiten reikwijdte komt, doet de andere het hoogstwaarschijnlijk nog wel omdat de antenne anders ligt.
    Op mijn benzine motoren zit de SM schakelaar voor de ontsteking op de 2e ontvanger, ik kan de motor altijd uitzetten.
    Mogelijk dat het toestel niet meer veilig geland kan worden, maar wel "controlled crashed".

    1 ontvanger, 2 accu's: mi toch wel het minimum aan "redundancy" bij de grotere modellen. Niet direct aansluiten maar op zijn minst via een diode.

    1 ontvanger, 2 accu's en een powerunit: (meestal 5 cellen nodig):
    Veiligheid van 2 accu's, goede stroomverdeling, ook nog bij kortsluiting.
    Geen ontstoringsfilters nodig, hoogwaardige aan/uit schakelaar, stroom loopt via ALLE 8 of 10 servo aansluitingen naar de ontvanger, dus niet via één dun kabeltje....
    Geen Y-kabels nodig, kan allemaal in de unit geplugd worden.

    Dat iemand al 15 jaar vliegt met een grote kist zonder problemen met één ontvanger/accu (met als enige argument dat het lichter is) wil er bij mij niet in, dat is een kwestie van geluk gehad.
    De meeste parachutisten hebben nog nooit hun "reserve" hoeven trekken, toch springt niemand ooit zonder reserve....

    JA: hoe meer spul er in zit, hoe meer er kapot kan. En als iemand zijn zender aanzet op mijn frequentie houdt het ook op. 100% veiligheid bestaat niet, maar je kunt het wel zo veilig mogelijk proberen te maken.

    Het is allemaal een persoonlijke keuze, je moet vliegen met de setup waar je je lekker bij voelt.
     
  8. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit vind ik een leuke dicussie.
    Ik ben zelf netwerkbeheerder, en en binnen mijn vakgebied is ook vaak discussie hierover.
    Nu is het bij ons zo dat het eigelijk alleen om geld gaat.
    2x server is 2 keer aanschaf. En hoe kritiek is je programma voor je organisatie.

    Bij het vliegen met grote kisten is er natuurlijk nog een klein puntje.

    VEILIGHEID

    Downtime van een server betekend misschien een programmatje een uurtje niet gebruiken, maar als je een sleper van een kilo of 20 op een kleuter parkeert is dat toch wel een ander verhaal.


    Ik heb alleen een vraag.
    Hoe regel je dat met twee ontvangers?
    Heb je dan twee zenders en frequenties?
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Arie.
    Tuurlijk, veiligheid, daar is het me om te doen. Met het slepen vliegen we soms tot een fikse hoogte, alles moet het dan wel goed blijven doen....

    OK, 2 ontvangers, maar wie heeft er nou geen twee ontvangers die in staat is grote kisten te kopen en te vliegen...een Cap met een 140er erop kost toch gauw een 4 mille, dan is 150 voor een goede ontvanger erbij niet veel geld meer.

    Ja, de 3D mannen zijn erg bezig met gewicht, daar kan het mee gaan tellen, maar ja, wat is veiligheid je waard uitgedrukt in kosten of licht verlies in performance?

    De 2 ontvangers werken gewoon op hetzelfde kanaal, op iedere ontvanger één aileron en één hoogteroer aansluiten en op één het gas en op de andere het rudder.
    Ik heb dus een extra feature met die electronische on/off (van SM) switch op de e-ontsteking, die zit op de andere ontvanger, dus ik kan óf met de trim, óf met die schakelaar de motor stopzetten.

    Gas en richting zijn overigens niet kritisch, zolang je een rol- en hoogteroer hebt kun je veilig blijven vliegen (evt totdat de tank leeg is, in het geval het gas vol open is blijven staan)
    Ik heb dit al een keer meegemaakt, accu van één ontvanger losgerukt uit zijn houder en geland met één rolroer en hoogteroer, zonder rudder.
    Hij rolde natuurlijk wat langzamer en moest véél meer trekken in de landing....

    Ik heb 2 jaar geleden een grote Wilga sleper met een 140cc erop volgas stuurloos rondjes zien draaien, wel 10 minuten lang, voordat hij zich uiteindelijk de grond in boorde. Total loss, je wilt niet weten wat dat voor een misselijkmakende klap is, daar heb je geen fantasie voor nodig wat dat (op een verkeerde plaats....) voor onheil kan aanrichten.
    Nou bleek dit uiteindelijk een kapotte zender te zijn maar meneer was ook ff vergeten de failsafe in te stellen......gas dicht had zijn machine misschien (gedeeltelijk) kunnen redden...

    Redundancy gaat zover terug in de natuur dat wij twee ogen hebben, en dat is niet alleen handig voor diepte zien maar met één oog, nier, hand kun je nog verder leven.
    In vrijwel alle vormen van industrie is redundancy een kwestie van afwegen.
    Gaat jullie bedrijf failliet als de server de geest geeft, dan is de keuze makkkelijk. Ligt je systeem er een uur uit, een halve dag, een dag, week, wat kost dat en dan kun je op basis daarvan een beslissing nemen..

    Ook hier geldt dat je af moet gaan op je "gut" feeling, als je niet lekker slaapt omdat er één server staat te ploegen, dan wist ik het wel!
     
  10. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aha, dus geen technische hoogstandjes, maar gewoon de functies op een dusdanige manier over de twee verspreiden zodat je altijd controle over hoogte richting en snelheid houd. Slim bedacht

    Dan hou je dus als enige "singe point off failure" de zender over.
    en die is dus weer te omzeilen oor de failsave goed in te stellen.

    Da's duidelijk...weer wat geleerd
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Arie,

    Single point oF :D failure...
    Er zijn tegenwoordig zenders met dubbele frequenties, maar dat gaat mij persoonlijk te ver. Dan moet je ook dubbele voeding hebben, zo blijf je aan de gang.
    En een andere single point is dan de grijze massa tussen mijn oren....
    Nogmaals, 100% is een utopie!
    Troost is dat in de professionele "modelbouw" (UAV en UCAV industrie) ook nog steeds "modellen" neerstorten vanwege allerhande problemen, vorig jaar is er nog een Global Hawk http://www.northropgrumman.com/unmanned/index.html per ongeluk in de lucht opgeblazen, foutje bedankt, kosten 30+ miljoen dollar...
    "Self destruct" commando was voor een andere bedoeld....
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Landen op GPS komt wel wat meer voor kijken, maar crashen in een vierkant van 20 x 20 meter moet goed kunnen hoor.
    Leuke optie voor een failsave (behalve als je op een andere locatie gaat vliegen en niet de crash-coordinaten veranderd :oops: )
     

Deel Deze Pagina