Even een vraagje aan de oud gedienden, de echte experts:
De brushed motor die ik gebruik voor de DTC en clubraces heeft al geruime tijd minder weerstand in het magnetisch veld als ik hem met de hand ronddraai. Waardoor ik dacht dat de magneten hun kracht hadden verloren, de motor is een keertje flink heet geweest. Het gaat hier om een Tamiya Formula Tuned 32 turns. Ik heb deze motor al een tijdje aan de kant gelegd in een stapel oude motoren, kijken of het magneetveld weer sterker werd, maar helaas.
Afgelopen week heb ik de motor maar opengehaald en eens gaan vergelijken met een andere motor, wat onderdelen uitgewisseld.
Nu kwam ik tot mijn verbazing tot de ontdekking, dat niet de magneten de boosdoener zijn, maar het anker. Een ander anker in deze behuizing geeft wel een sterke weerstand van de magneten. Dit had ik dus niet verwacht en ook nooit eerder ontdekt. Wat kan hier aan de hand zijn? Anker ziet er prima uit, geen zichtbare scheurtjes of beschadigingen. Ik heb de motor maar weer opgelapt, collector afgedraaid, alles goed schoongemaakt en ga deze maar testen op de baan. Kijken of met een ander verzet de prestaties goed zijn.
Maar ik ben dus erg benieuwd wat er met het anker aan de hand kan zijn, of er nog trucjes zijn om deze weer op oud nivo te krijgen.
De brushed motor die ik gebruik voor de DTC en clubraces heeft al geruime tijd minder weerstand in het magnetisch veld als ik hem met de hand ronddraai. Waardoor ik dacht dat de magneten hun kracht hadden verloren, de motor is een keertje flink heet geweest. Het gaat hier om een Tamiya Formula Tuned 32 turns. Ik heb deze motor al een tijdje aan de kant gelegd in een stapel oude motoren, kijken of het magneetveld weer sterker werd, maar helaas.
Afgelopen week heb ik de motor maar opengehaald en eens gaan vergelijken met een andere motor, wat onderdelen uitgewisseld.
Nu kwam ik tot mijn verbazing tot de ontdekking, dat niet de magneten de boosdoener zijn, maar het anker. Een ander anker in deze behuizing geeft wel een sterke weerstand van de magneten. Dit had ik dus niet verwacht en ook nooit eerder ontdekt. Wat kan hier aan de hand zijn? Anker ziet er prima uit, geen zichtbare scheurtjes of beschadigingen. Ik heb de motor maar weer opgelapt, collector afgedraaid, alles goed schoongemaakt en ga deze maar testen op de baan. Kijken of met een ander verzet de prestaties goed zijn.
Maar ik ben dus erg benieuwd wat er met het anker aan de hand kan zijn, of er nog trucjes zijn om deze weer op oud nivo te krijgen.