Brushed motor magneetveld minder?

Even een vraagje aan de oud gedienden, de echte experts:

De brushed motor die ik gebruik voor de DTC en clubraces heeft al geruime tijd minder weerstand in het magnetisch veld als ik hem met de hand ronddraai. Waardoor ik dacht dat de magneten hun kracht hadden verloren, de motor is een keertje flink heet geweest. Het gaat hier om een Tamiya Formula Tuned 32 turns. Ik heb deze motor al een tijdje aan de kant gelegd in een stapel oude motoren, kijken of het magneetveld weer sterker werd, maar helaas.
Afgelopen week heb ik de motor maar opengehaald en eens gaan vergelijken met een andere motor, wat onderdelen uitgewisseld.

Nu kwam ik tot mijn verbazing tot de ontdekking, dat niet de magneten de boosdoener zijn, maar het anker. Een ander anker in deze behuizing geeft wel een sterke weerstand van de magneten. Dit had ik dus niet verwacht en ook nooit eerder ontdekt. Wat kan hier aan de hand zijn? Anker ziet er prima uit, geen zichtbare scheurtjes of beschadigingen. Ik heb de motor maar weer opgelapt, collector afgedraaid, alles goed schoongemaakt en ga deze maar testen op de baan. Kijken of met een ander verzet de prestaties goed zijn.

Maar ik ben dus erg benieuwd wat er met het anker aan de hand kan zijn, of er nog trucjes zijn om deze weer op oud nivo te krijgen.

Magneten verliezen idd hun magnetisme wanneer die te warm worden. Dit proces is onomkeerbaar jammer genoeg.

Stevo

Ik denk ook dat de magneten beschadigd zijn en niet het anker. Dat een ander anker het beter doet ligt aan het type anker. Met de magneten op originele sterkte was het verschil er waarschijnlijk ook geweest.

Zou je verschil merken als je het anker in een ander huis steekt???

heb ook 4 stuks FT motors opzij liggen die niet meer presteren naar behoren.
Eigenlijk nooit TE warm geweest.
Ga eens afdraaien en proberen met andere kooltjes (zilver) misschien dat dat ook helpt.
is wel zonde om weg te gooien :-( maar als het over is is het gedaan he.

Sommige atomen, zoals ijzer, zijn kleine magneten. Dat komt omdat er door een fout in de elektronenwolk continu een elektrische lading rondtolt. In een gewoon stuk ijzer staan die magneetjes alle kanten op en werken elkaar tegen. Het resultaat: ijzer is niet magnetisch. Als je met een of andere methode die magneetjes allemaal dezelfde richting op kunt laten wijzen, versterken ze elkaar en ontstaat een sterk magneetveld. Magneetmakers doen dit door het metaal te verhitten boven de temperatuur waar voor dat metaal alle magnetisme verdwijnt (het Curiepunt) en dan af te laten koelen in een sterk magneetveld. Alle magneetjes gaan dan in de richting van het magneetveld staan en het materiaal blijft magnetisch, ook als het magneetveld wordt uitgeschakeld. Dat laatste gebeurt alleen als het een hard metaal is: weekijzer verliest snel zijn magnetisme.
Het anker van een Brushed motor is gemaakt van weekijzer met daaromheen koperdraad gewikkeld.
Dus verschil in magnetisme tussen twee ankers in een zelfde magneetveld kan wel degelijk ontstaan of aanwezig zijn.

Andre

Magneten verliezen idd hun magnetisme wanneer die te warm worden. Dit proces is onomkeerbaar jammer genoeg. ...
Afhankelijk van wat voor materiaal de magneet precies was en hoe heet deze geworden is, kan je een "oververhitte" magneet weer opnieuw (laten) magnetiseren ... populair gezegd bij verhitting gaan de "magneetdeeltjes" steeds meer door elkaar staan waardoor ze elkaars "magneetkrachten" gaan opheffen, door ze met een sterk magnetisch veld weer opnieuw te richten zodat alle "neuzen" weer de zelfde kant opstaan is de magneet weer als vanouds ... echter als hij veel te heet geworden is, veranderd er in de structuur van het magneetmateriaal zaken dusdanig dat hermagnetiseren niet meer helpt ...

Motor is heet geweest, maar niet extreem. Vanavond nog lekker aan het racen geweest en verzeker je dat er motor veel heter geworden zijn dan de mijne een paar maanden geleden. Ik loop al heel wat jaartjes in de electrowereld mee en heb zoals iedereen de motoren die minder gingen presteren aan de kant gegooid. Op deze manier heb ik ontdekt dat vooral de Mabuchi 540 motoren die op een stapel belandden opeens na een paar maanden weer op sterkte kwamen, sterker nog, deze motoren presteren beter dan nieuwe motoren. Vandaar het experiment met de Formula Tuned.
Het is dus duidelijk geworden dat de magneten niet in sterkte zijn achteruitgegaan. Een gelijkwaardig anker doet het in deze behuizing wel goed.
Klopt wat Andre zegt, het is weekijzer en een koperspoel. Maar alleen als er stroom op staat doet dit zijn werking en kan de kracht variëren door verschillende omstandigheden.

Maar wat mij nu opvalt is, dat in ruststand het met de hand ronddraaien van het anker, de weerstand door het magneetveld veel zwakker is. Motor vandaag op de baan getest en blijkt ook niet echt goed te presteren.
Wat ik dus afvraag: hoe kan een weekijzeren kern, welke zelf nauwelijks magnetisme vasthoudt, zo groot prestatie verlies hebben. Kan het zijn dat de lamellen "sluiting" maken? Ik weet dat er een reden is dat er lamellen worden gebruikt en de kern niet massief is.

De stator is opgebouwd uit statorplaatjes die ten opzichte van elkaar geisoleerd zijn met lak. Dit is gedaan om de z.g. wervelstroomverliezen te beperken. Als die isolatie niet meer werkt wordt de stator door de optellende wervelstromen erg heet.

De plaatjes zijn gemaakt uit weekijzer dat magnetisme goed geleidt. Misschien veranderen de eigenschappen van dit materiaal als het (erg) heet is geweest en wordt het magnetisme daarna minder goed door het materiaal geleid. Dat zou een reden kunnen zijn voor het minder goed voelen van de magneten bij het handmatig ronddraaien.

Back