brushed motor op een robbe arcus ?

Hey,

Ik ben aan't twijfelen tussen een easyglider electric en een robbe arcus. Ik ben beginner en wil goed materiaal maar heb ook een budget om rekening mee te houden. Zender en lader zijn al beslist en gaan met de grootste hap uit het budget lopen: multpliex cockpit sx en graupner ultramat 15.

Waarom een robbe arcus motorized ?
vliegtuig:
- motor zit mooi buiten het vliegtuig (of is dit een nadeel voor een beginner ?)
- gebruikt beste technologie: brushless en lipo
nadeel:
- budget: robbe ontvanger kopen (iemand een suggestie ?)
- budget: lipo balancer kopen
- vliegtuig: gewicht: lichte motor en batterij: vliegtuig is sneller, weegt minder, minder goed te besturen bij wind (wat is de max windkracht om er normaal mee te vliegen (dus zonder draadstangen enz))?
mogelijke oplossing nadelen door gewicht en snelheid: brushless motor vervangen door brushed en lipo's vervangen door NiMh pack ? Of is dit een dom idee ?




Waarom een easyglider electric ?
budget:
- ontvanger van de zender kan ingebouwd worden (misschien beter goedkopere ontvanger kopen en gebruiken voor de eerste vluchten ?)
- geen lipo balancer nodig
vliegtuig:
- gewicht: is met met zwaardere motor en batterij (NImH) trager en beter te vliegen met wind (wat is de max windkracht hier ?)
- multiplex easyglider is erg populair: veel over te vinden op internet (teveel anders zou ik deze vragen niet stellen)
nadeel:
- inbouwmotor beperkt brushless opbouw motor later (tenzij er een degelijke inbouw bestaat ?) (misschien beter voor beginner door iets meer bescherming ?)
- oude technologie: brushed en oude motor


Enig advies is welkom...
 
Eén punt kun je wegstrepen. Die ontvanger die je bij de zender krijgt kun je overal in gebruiken, dus ook in een Robbe Arcus :lol:

Dan wat anders, om de keus te vereenvoudigen;
Een vliegtuig (Arcus) gaat niet harder vliegen doordat er een brushless motor in zit. Dat heeft meer te maken met de vleugelbelasting en hoeveel gas je geeft :lol: Hoe lichter, hoe langzamer het kan. Een licht/windgevoelig vliegtuig kun je gemakkelijker verzwaren dan andersom.
Beide vliegtuigen kun je brushed of brushless maken, beiden kun je met Lipo's of met NiMh uitrusten. Voor je verder gaat is het misschien handig een keus te maken tussen brushless/Lipo of brushed/NiMh. De eerste mogelijkheid is duurder maar veel betrouwbaarder en lichter. De tweede is in eerste instantie goedkoper maaaaar nu volgt een scenario dat héél veel mensen zullen herkennen:
Al snel kom je erachter dat zwaar en niet zo sterk eigenlijk knap waardeloos is, dus wil je extra vermogen uit je brushed motortje halen. Dat gaat in rook op, je koopt een nieuw motortje en een andere prop en rookt wéér een motortje op...Tegen die tijd heb je net zoveel uitgegeven als wanneer je direct brushless/Lipo had gekozen 8O En dan koop je alsnog tóch een brushless/Lipo combinatie.

Dus. Wat wil je? Als je het geld hebt zou ik voor brushless/Lipo gaan, in welk vliegtuig dan ook. De Arcus is dan zeker een mooie optie. Een Easyglider met brushed motortje is bewezen goed dus daar val je je ook echt geen buil aan, als je maar accepteert dat je er minder uit kunt halen.

Trouwens; hier staat een uitgebreid topic Arcus versus Easyglider.

Helpt dat?
 
Dank je,

Nog graag een kleine opheldering: is een buitenloper minder bestendig tegen harde landingen dan een binnenloper ?
 
Nee, dat maakt niks uit. Een binnenloper zit als een traditionele elektromotor in elkaar (de buitenkant met de magnten staat stil, het binnenwerk met spoelen draait). Bij een buitenloper draait de buitenkant en staat de binnenkant met de spoelen stil. Het is dus een verschil in constructie die voor de sterkte niks uitmaakt. Wel moet een buitenloper met de voor- of achterkant op een motorschot vastgezet worden, een binnenloper kan eventueel (net als een gewone elektromotor) ook met een trekbandje oid op een steun worden gelegd.
Buitenlopers werken efficienter en hebben meestal de voorkeur. Binnenlopers worden vaak gebruikt als een buitenlopers niet te monteren is.
 
:?: Als je naar de specificaties van motoren kijkt is het vaak wel zoals ik stelde ....hoger vermogen per gram staat volgens mij niet ook niet gelijk aan hoger rendement. Rendement is het verschil tussen in- en uitgangsvermogen.
Maar wat dit betreft ben ik geen expert dus ik laat dat aan anderen over :D
 
Back
Top