Brushless altijd in combinatie met LiPo?

Als ik (in een Easystar) een brushless motor wil proberen, zit ik dan ook automatisch vast aan LiPo's of kan ik het met 1200 mAh Nimh accu's eerst eens proberen?
(en een andere regelaar natuurlijk).

Groeten, Aad
 
Absoluut niet, je kan gewoon alle mogelijke manieren van voeding gebruiken (zolang het maar gelijkspanning is).

Wil je de beste gewicht/prestatie verhouding hebben zal je voor lipo moeten gaan.
 
Voor een Easy zijn Lipo's niet echt nodig. Dan moet je er alweer lood bijleggen om de balans weer goed te krijgen, of grotere lipo's / paralele lipo's. Dus probeer eerst een losse motor, koop eventueel wel een regelaar die ook lipo's aankan(spanningsbewaking dus). Dan zou je later niet die ook nog een keer moeten vervangen mocht je toch lipo's aanschaffen.
 
Het werkt allemaal wel op elkaar, maar je moet even bewust zijn wat de verbetering is die je zoekt.

Een accu is alleen energie. Een motor en prop de manier om die energie in snelheid en trekkracht om te zetten.

Voorbeeld (niet voor easystar, maar in het algemeen)

Je gebruikt nu een gewone sp400 met NiMh cellen.

Als je vermogen genoeg hebt, maar je wil langer vliegen:
- Lipo's gebruiken. Bij zelfde gewicht van de accu dubbel of meer aantal mAh.
- Een borsteloze motor heeft wel meer rendement (bijv van 60% ==> 80% is 1.3 keer zoveel (*)
- Een grotere prop (kan dus niet op easystar) maakt ook aardig wat uit. In theorie maar een paar (ca. 20%)procent, doordat het beter bij de vliegstijl past (**) "voelt" het soms als 50% beter.

==> Voor lang vliegen eerst meer accu, dan goede prop en daarna pas motor belangrijk.


Als je meer vermogen nodig hebt:
- Gewone motor met meer ingangs vermogen (bijv. jamara 480 HS i.p.v. sp400 6V). Is wel zwaarder, en je vliegt dus korter als je (gemiddeld) meer stroom trekt.
- Borstelloos. Mogelijk om bij zelfde stroom meer vermogen aan de as (door beter rendement), maar ook veel meer stroom is een optie.
- Betere prop. Vaak alleen met borsteloze motor mogelijk.
- Als je alleen meer piek vermogen nodig hebt, en voor de rest veel met gas terug vliegt (power management), dan kom je met de orginele accu goed uit.
- Vlieg je gemiddeld steeds met hoger vermogen, dan kan een lipo handig zijn. let op dat die de stroom goed kan leveren (gemiddeld maar 2/3 van continu "C" waarde voor lange levensduur)

==> Voor meer vermogen borsteloze motor nuttig.


Als je EN meer vermogen wil hebben (gemiddeld, en/of piek) EN ook langer vliegen, dan neem je beide: Lipo en borsteloos.

edit toegevoegd:
Stel je wilt je speed400 vlieggtuigje maximaal opvoeren. het mag niet zwaarder worden dan het nu is.
Bijvoorbeeld sp400 6V, 7xGP1100 cellen. 10A met gunter prop. 77 watt ingangs vermogen.

Met 3s1p kokam 2000 heb je ongeveer het zelfde accu gewicht.
Met een mega 16/15/4 of typhoon 15/10 heb je hetzelfde motor gewicht.

Nu een prop waarmee je 20A trekt. Je hebt dan:
- hogere spanning (1.4 keer)
- Meer stroom (2 keer)
- hoger rendement motor (1.3 keer)
- Beter prop (1.3 keer beter)
Netto: 5 keer meer vermogen mogelijk.

Stel dat je dezelfde vliegstijl houd. Hoelang vlieg je dan?:
- hogere spanning, dus lagere stroom voor zelfde ingangs vermogen ==> tijd keer 1.4
- Hoger motor rendement ==> tijd keer 1.3
- Hoger prop rendement ==> tijd keer 1.3
- Meer capaciteit ==> tijd keer (2000/1100 =) 1.8
Netto: Meer dan 4 keer zo lang vliegen!

Vergelijking: bij een GSM heb je een weeek standby, of 8 uur spreken, maar niet allebei mogelijk.
Als je gecombineerd gaat vliegen heb je bijvoorbeeld meer dan 2 keer zo lang vliegen met gemiddeld ook dubbel vermogen.

Voor de easystar zou ik eerst alleen het vermogen iets groter nemen. Als je stroom niet te hoog wordt (10A) dan kunnen de penlight maat NiMh dat goed aan. Penlights kan je krijgen voor ruim boven 2000 mAh. Dat is voor het gewicht flink hoog.
Lipo's voor easystar zijn duur. Je hebt toch het gewicht nodig (zwaartepunt) en pas bij ruim meer dan 2000 mAh wordt het zinvol.

Andere mogelijkheiden die je met lipo en borsteloos hebt zijn:
Zelfde prestaties en vliegtijd, maar lichter
We vervangen onze sp600 met 7xGP1100 dan voor een buitenlopertje van 40g en 2s of 3s 1000-1500mAh. Je bespaart dan 100-150g gewicht. Met 2s 700mAh kan het nog lichter

Wat is nu het beste? hangt van de je "probleem" en wensen af.
Begin met de vragen:
- Wat vind ik voldoende vliegtijd
- Hoeveel vermogen heb ik nodig voor de gewenste vliegstijl
- Hoe zwaar mag het worden (of hoe licht moet het zijn) voor de gewenste vliegeigenschappen.
- Hoeveel mag het kosten? (blijft altijd een belangrijk punt)

Elektro vliegen kan:
- zeer krachtig
- extreem lang
- goedkoop.
Je mag echter maar 2 van de 3 dingen kiezen :cry:

(*) 1.3 keer? 80% is wel 20% meer dan 60%, maar 60 = 3x20 en 80=4x20, dus met 80% 4/3 = 1.33 keer zoveel vermogen aan de as als bij 60%.

(**) Een kleine sneldraaiende prop doet het in een klein snelheids gebied lekker. Vlieg je te langzaam, mis je de botte trekkracht om weer op snelheid te komen, Te snel en je vliegtuig heeft relatief veel weerstand.



(kandidaat voor FAQ)
 
Ik zal er binnekort eens voor gaan zitten met die FAQ. De verschillende verhalen moeten een beetje samenhangend worden.
 
Harold zei:
Het werkt allemaal wel op elkaar.................................. vliegtuig heeft relatief veel weerstand.[/i]
(kandidaat voor FAQ)

Heel duidelijk en uitgebreid antwoord. Bedankt hiervoor.
Omdat ik nu bezig ben met een camera aan het vliegtuig heb ik eigenlijk iets meer vermogen nodig dan standaard.

Een motortje (binnenloper) + regelaar is te krijgen voor 51 euro.
Moeten er evt. nog lipo's en een lader bij dan wordt het toch wel een heel ander verhaal, vandaar de vraag.
Ik gebruik nu van die KAN accus (2/3 A) Nimh, dus geen penlites.

Nog even over de motorspecificaties:
3800 Brushless Motor (3800Kv)

Specifications:

* Shaft diameter: 2.3mm
* Size: 27.7mm x 44.5mm
* Weight: 65g
* Kv: 3800rpm/V
* Max. Output Power : 250W
* Max. Continuous Current: 10-18A (Peak 22A for 20 seconds)
* Heat Sink is integrated

* Screws & 11 teeth metal gear are included


3800Kv is dat het aantal toeren/minuut per Volt? Dus bij 7 cellen: 8,4*3800=31920 toeren/minuut????

Dan schiet het wel aardig op natuurlijk!

Groeten, Aad
 
[quote="Nog even over de motorspecificaties:
3800 Brushless Motor (3800Kv)
* Screws & 11 teeth metal gear are included[/i]
quote]

Dat lijkt op een motor die voor een vertraging is gemaakt. De meeste direct drive buitenlopers doen niet meer als 1500Kv. met 31920 omw/min zou je rond de 200 meter per seconde tipsnelheid hebben met een 5" prop.

En dan dacht ik dat mijn Easy snel was...
 
3800Kv is dat het aantal toeren/minuut per Volt? Dus bij 7 cellen: 8,4*3800=31920 toeren/minuut????

Ja, als je alles nominaal rekend.
In de praktijk heb je 1.1V per cel en belast zit het toerental rond 80% van onbelast bij een goed gebruikte motor (*)
Dus; 7.7 x 0.80 x 3800 = 23000 rpm.
Dat is dus hoogstens een 4x3 propje. Waarschijnlijk nog kleiner.

Inderdaad een goede motor voor vertraging. 8000 rpm is een mooi toerental om voor de meeste vliegtuigen een bruikbare prop te vinden. 1:3 vertraging ongeveer. Dan wordt het een 1270 rpm/v motor.

(*) Lager toerental is zwaar belast. >90% is te licht belast. Je zou een kleinere motor kunnen kiezen.
 
Harold zei:
Dat is dus hoogstens een 4x3 propje. Waarschijnlijk nog kleiner.

Volgens een tabel op een of andere franse site zit ik nu op ongeveer 12.500 toeren/minuut (7KAN 8,4 V, Permax 400). Deze motor heb ik al iets vervroegd om nog iets meer toeren te krijgen. Kan nog meer vervroegen maar dan begint het in het binnenste wel aardig te vonken, dus dat doe ik maar niet.
Ik wil eigenlijk mijn Robbe 5,5x4,5 of anders de standaard Gunther op deze motor gebruiken.

Zou dat dus gedoemd zijn te mislukken?

Groeten, Aad
 
athvdk zei:
Ik wil eigenlijk mijn Robbe 5,5x4,5 of anders de standaard Gunther op deze motor gebruiken.
Zou dat dus gedoemd zijn te mislukken?

Mischien valt het mee. Ik ging een beetje uit van 3S lipo (heb zo'n zelfde motortje).
Mischien kan het met 7 cellen net. Je zit wel aan grens dan.
Asl ik er aan reken, dan zou je met 7 cellen volgas aan de 23A zitten. Dat moet dus net kunnen voor die motor. Bereking gaat er wel vanuit dat spanning terugzakt to zo'n 6.5V.
Meer dan 18.000 toeren belast. Onbelast (bij 6.5V) bijna 25000 rpm.
Je zit op 60% van onbealst toerental (stuk minder dan de80% de mooi zou zijn).
Als je cellen nog beter spanning houden, dan zit je nog hoger in stroom.
Stroom meten, en ook kijken of er iets warm wordt.
Liever dus kleinere prop.
 
Zoals ik al zei heb ik het extra vermogen alleen nodig om een beetje sneller op hoogte te komen met de camera gemonteerd (en misschien wat hoger).
Eenmaal op hoogte kan het gas er wel weer af.

Voordat ik zo'n motor laat opsturen (uit Hong Kong) wil ik natuurlijk wel weten of ik er wel zoveel extra mee bereik.

Groeten, Aad
 
Het is dan ook nog de bedoeling om het geheel direct aangedreven te plaatsen. Kom ik dan ook nog goed uit?

Groeten, Aad
 
Harold zei:
(**) Een kleine sneldraaiende prop doet het in een klein snelheids gebied lekker. Vlieg je te langzaam, mis je de botte trekkracht om weer op snelheid te komen, Te snel en je vliegtuig heeft relatief veel weerstand.[/i]

Onder een kleinere prop wordt toch de diameter bedoeld?
Het verkleinen van de spoed levert ook een hoger toerental op.

Als ik nu een 5,7x3 probeer worden er teveel amperes getrokken en gaan de servo's raar doen. Ik dacht altijd dat een propje met een kleinere spoed minder weerstand heeft en dat het motortje het dus makkelijker moet hebben en dus minder amperes verbruikt. Dat is dus blijkbaar niet zo.

Als ik een kleinere prop wil proberen, wat doe ik dan met de spoed?

Groeten, Aad
 
Back
Top