Brushless angst

Heb sinds kort een Mega 22/30/3 op 10 cellen, maar durf hem niet voluit te belasten. Was tot nu toe alleen een Speed 600 moter gewend met een 8,5x5 prop. Nu op de Brushllz met een 10x6 ben ik bij half gas al bang, zoveel power zit hier in.

Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Het zal vast wel wennen, hoop ik. Anders wordt vliegen wel een hele uitdaging.

ps: Natuurlijk kun je testen zonder prop, maar das toch niet helemaal het zelfde. Zal hem bij de start toch moeten werpen o.i.d.

Die angst had ik in het begin ook toen ik de modellen van een clublid moest lanceren. Deze modellen bezitten allemaal dikke borstelloze motoren met grote klapprops. Meestal is gooien niet nodig en rukt de motor het model zo uit de hand, een enkele heeft een licht zetje nodig.

Zo ben ik ook ooit bang geweest om die OS .45 VRDF te gebruiken in de ducted fan. 25000 toeren is niet niks als je er vlak bij staat.

Zolang je er maar voor zorgt dat je uit het gevaren bereik van de prop blijft is er weinig aan de hand.

Eric,

Welkom bij de brushlozen !
Ik had ooit in mijn Sanyo Limit een Speed 600 Eco ingebouwd.
Goed hard gooien, niet te snel omhoog sturen en rustig omhoog op 8 cellen.
Nu een Simprop 40-28 met vertraging op 10 cellen 4/5 1600mAh.
Start: hou vliegtuig vast, 20 graden omhoog, geef gas, laat vliegtuig los, en kijk hoe hij sneller en sneller omhoog gaat.
Op gegeven moment moet ik wat down bij gaan geven. Zou misschien te corrigeren zijn door meer domping, maar het feit dat 'ie zo lekker rechtuit vliegt uit bij de start vind ik wel prettig. Geen zenuwen bij de start.
Wel vond ik de 1e keer zelf starten wel spannend, maar dat ging mij goed af. ( Sanyo Limit 1700mm spanwijdte/1600gr ).

Onthoud echter 1 ding wel: je mag brushless motoren met vertragingen nooit onbelast laten draaien. Dat is niet goed voor de vertraging.

Overigens heb ik op mijn regelaar ( Graupner 50A ) een soft-start en soft-brake ingesteld.

Power !!!!!!!

Hans.

Hans N. zei:
Onthoud echter 1 ding wel: je mag brushless motoren met vertragingen nooit onbelast laten draaien. Dat is niet goed voor de vertraging.

En ook niet voor de motor zelf...
-Hij kan over z'n toeren gaan en magneten gooien
-Hij wordt veel te warm, omdat motoren niet efficient zijn op nullast. Daar zijn ze niet voor "afgesteld" (eerder "gemaakt"). Alle energie moet dus in warmte omgezet worden....

Niels :wink:

Satoer toch...Je wil wel vliegen maar je kent je roots niet :roll: :wink:

Niels (en het staartje van je heli dan :P :wink: )

30/3 op 10 cellen met 10x6 is een prima combinatie. Volgas 40A en dat mag de motor hebben.

3 keer (*) het vermogen van een sp600 is even wennen.
Anker heeft kevlar versteviging. Motor mag tot 30 cellen, dus die toeren zijn geen probleem.
Ik gebruik de motor op 16 cellen met vertraging.

(*) 40% meer accu, beter rendement (van 80% is een derde meer dan 60%), bijne dubbele stroom en beter prop rendement

niels polfliet zei:
(en het staartje van je heli dan :P :wink: )
Oja! vergeten :oops:

Ben overigens al toe aan mijn 5de staartmotor :roll: toch maar eens denken aan een brushless staartmotortje.

Al eens geprobeert de staart te verlengen? 5cm meer scheelt een hoop in staartvermogen.. anders vertraging met grote prop op die gws zetten....

Niels (nu zwijg ik hoor Gerard, je hoeft dit dus niet te sluiten :wink: )

Hey niels! Hoe staat het met je brushless staartmotor?

Overigens is een borstelloos vliegtuig een utopie.. Tenzij je zonder servo's kunt sturen.. 8O
Dus je hebt nog minstens 2 paar bosteltjes in jouw kopter satoer! :P

Ik ken het. Ik had een Axi 2808/16 met 9x4CAM op 8xKAn950. Dat had best vermogen maar volgas was geen probleem. Nu heb ik er 3s1p KOKAM 2000HD inzitten. Trekkracht is meer dan verdubbeld en volgas heeft me al een motorschot gekost. Het is wel even wennen zoveel vermogen :) maar je kan door het rendement wel langer vliegen.

Back