Brushless binneloper vraagje.

Het is mij bekent dat hoe minderwindingen een motor heeft hoe meer toeren die maakt.
En dat de roter de magneten heeft.
In dit geval 2 polig.

Mijn vraag!!
Heeft de rotor ook invloed op het stroom verbruik.
Worden er ook verschillende rotors gebruikt met meer of minder magnetisme.

Groeten Han.

Ik kan me voorstellen dat het onbelaste toerental gelijk zal zijn bij meer of minder magnetisme van de magneten van de rotor. Maar als je er een prop aanhangt denk ik dat een rotor met meer magnetisme een groter koppel heeft, dus minder in toeren in elkaar zal zakken en dus ook meer stroom zal verbruiken, klopt dit?

Klopt dit.
Nee, minder magnetisme verhoogt de belasting,
bij gelijke prop en toerental.
Vind dit wel raar,
Vandaar ook mijn vraag van hierboven.
En of het wel klopt wat ik nu schrijf.

Han.

sterkere magneten hebben een hoger rendement. Dit betekent dat je minder energie in warmte omzet, en dat je motor dus ook meer vermogen kan leveren. (de grens is namelijk de warmteontwikkeling in de motor)

Hoe meer rotorpolen, hoe langzamer te motor ook.
Een Warp, HET-RC EDF ed hebben 6rotorpolen.
Een hacker bv. heeft maar 2 rotorpolen.

Om hetzelfde KV te krijgen heeft een Warp 2 wikkelingen, en een Hacker 12.

Verder zijn de karakterestieken ongeveer gelijk.

sterkere magneten hebben een hoger rendement. Dit betekent dat je minder energie in warmte omzet, en dat je motor dus ook meer vermogen kan leveren. (de grens is namelijk de warmteontwikkeling in de motor)

Kijk dat bedoel ik dus,
Denk dus zelf dat er bij een motor van mij een verkeerde rotor inzit.
Krijg dus veel warmteontwikkeling en slecht rendement.
Klopt mijn redenatie dus wel.
Toerental is wel gelijk.

Wie volgt met nog meer heorie.
Nu maar eens op stap.
Zie het vanavond wel.

Groeten Han.

michiel b zei:
sterkere magneten hebben een hoger rendement ...
Magneten hebben geen rendement. Bij sterkere magneten kan met minder windingen volstaan worden voor dezelfde Kv, minder windingen van dikker draad geeft hoger rendement. Dus als alleen de magneten verwisseld, zal het rendement niet veranderen.

Wat gebeurt bij magneten die overleden zijn? Toerental en stroom nemen toe. Dus bij sterkere magneten zullen toerental en stroom afnemen.

Wat gebeurt bij magneten die overleden zijn? Toerental en stroom nemen toe. Dus bij sterkere magneten zullen toerental en stroom afnemen.

Dat is leuk bij mij blijft toerental gelijk.
Oeps.
Is het dan wat anders??????

Misschien wikkelingetje door????? Nee dan klopt de redenatie van hier boven weer niet.

Groeten Han.

ron zei:
Magneten hebben geen rendement.
ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat krachtigere magneten de motor een hoger rendement geven.

Ik wist niet dat krachtigere magneten het toerental omlaag haalden. Ik begrijp het eigenlijk ook niet. Toerental is toch afhankelijk van het aantal rotorpolen? niet van de sterkte van de magneten.
ron zei:
Waarom neemt het toerental toe? het rendement wordt toch alleen slechter?

Han, ik denk dat er bij jou iets anders of iets meer aan de hand is dan (door hoge temeratuur?) overleden magneten.

Sietse, door de zwakkere magneten wordt er minder spanning in de spoelen geïnduceerd. Echter, de motor streeft er naar om de in de spoelen geïnduceerde spanning gelijk aan de door de regelaar opgelegde spanning te maken, dit kan alleen wanneer de motor meer toeren gaat maken want de geïnduceerde spanning is afhanklijke van toerental (en magneetsterkte).

Toerental is afhankelijk van aantal rotorpolen, magneetsterkte, aantal statorpolen, materialen, aantal wikkelingen.

Let op, we hebben het niet over toerental en koppel, maar toerental/Volt en koppel/Ampère.

Een effect van overlijdende magneten zagen we vroeger nog als eens bij de indoor bij zwaar overbelaste sp300 6V motoren.
In vermogen merkte je er eigenlijk niets van, maar de stroom nam dramatisch toe. Rendement werd dus heel slecht.
Pas als het begon te roken, of je accu's instorte (maar sanyo 500AR zijn sterk, dus dat merkte je niet snel), of de vluchtduur wel erg kort werd viel het op.

Dus:
Meet de stroom als je een magneten probleem vermoed, want aan het vlieggedrag kan je het mischien niet eens zien.

ron van sommeren zei:
Sietse, door de zwakkere magneten wordt er minder spanning in de spoelen geïnduceerd. Echter, de motor streeft er naar om de in de spoelen geïnduceerde spanning gelijk aan de door de regelaar opgelegde spanning te maken, dit kan alleen wanneer de motor meer toeren gaat maken want de geïnduceerde spanning is afhanklijke van toerental (en magneetsterkte).

Ik heet dan geen sietse, toch bedankt :wink:

Het is duidelijk, ik heb weer wat geleerd. :)

Han, ik denk dat er bij jou iets anders of iets meer aan de hand is dan (door hoge temeratuur?) overleden magneten.

Dat denk ik ook.
Heb dus nu ook om een nieuwe motor grvraagt.
Ben ben benieuwd. Of er deze week nog een pakketje komt.

Han.

michiel b zei:
ron zei:
Waarom neemt het toerental toe? het rendement wordt toch alleen slechter?

Onduidelijkheid alom :wink:
Toch is het inderdaad zo dat bij een groter magneetveld het toerental van een motor afneemt, maar ook de stroom. In verhouding neemt de stroom meer af dan het toerental, dus het rendement van de motor is dan iets beter geworden, kortom, meer magneetveld > meer rendement.
Bij de oudere borstelmotoren was het een truuk om een motor achteraf te voorzien van een extra ijzermantel rondom de motor. Dat verhoogde het magnetische veld. Op die manier was/is het mogelijk om een grotere prop te gebruiken bij dezelfde stroom, dus ook het koppel neemt toe. Het toerental was inderdaad wat minder maar dat stond in geen verhouding tot de winst door de grotere prop.
Ik heb het dan wel over modellen die het meer van de trekkracht moeten hebben dan van de snelheid, bij pylonracers bv. gelden andere wetten, dan heb je toeren nodig :wink:

Klopt, maar ook bij pylon racers of ducted fan heb je koppel nodig!
De truuk is dan als je door sterke magneten een lager toerental krijgt, je door minder wikkelingen met dikker draad het toerental weer kan verhogen. Op die manier heb je minder ohmse weerstand, dus een hoger rendement vooral bij hoge stromen.

Heel vroeger werd bij de 7 cellen pylon race gekeken of er nog looptijd over was na de race. In dat geval werd de ijzermantel een beetje afgedraaid. Slechter rendement, maar wel iets hogere toeren, dus sneller en accu leeg aan het eind van de race. Snel kwam men erachte4r dat een ander anker of andere prop betere resultaten gaf.

Hallo allemaal.

Het probleem is voor mij uit de wereld.
Hier nu een compleet andere setup wat motor betreft.
Weet niet wat het geworden is.
Maar is speciaal voor mij gewikkeld.

Dus de firma Hacker heeft zijn best gedaan.
Willen alleen niet vertellen was loos is.

Groeten Han.

Op naar Osnabruck zondag.

Back