Brushless / Borstelloze motoren hoe en wat

• Topicstarter Topicstarter Wickinger
  • Startdatum Startdatum
W

Wickinger

Guest
Hallo ik heb al veel gelezen over borstel loze motor op het forum en andere site's maar ik vindt het nog niet duidelijk
kan iemand mij vertellen :

hoe kom ik te weten welke motor geschikt is voor welk vlieg gewicht

welke lipo moet er bij (2/3/4/6 Cell)

welke prop moet er op

welke ecs moet er bij , max stroom of werk stroom

hoe meet ik de stroom van de motor (kan het met een ampere tang ? , die is toch enkel voor wissel spanning)

waar moet ik naar kijken bij het uit zoeken van een motor KV ,RPM,gewicht,spanning

staan deze motoren in ster of in driehoek ? , zijn de aanloop stromen gelijk aan de wissel spanning variant .

genoeg vragen dus ,

Welke toestel heb je in gedachten? Massa? Spanwijdte?

Ster/driehoek is niet zo van belang, net zo min als het aantal wikkelingen. Een motor is een transformator die elektrisch vermogen omzet in mechanisch vermogen, een black-box voor ons. Het gaat om Kv, Rm, Io en Imax.

Opgegeven stromen hebben altijd betrekking op stroom tussen accu en regelaar. Meten met DC meter.

Aanloopstromen zijn (nog?) geen issue (misschien bij >150A motoren van Plettenberg, RS, Hacker, Lehner maar daar moeten de regelaars goed voor zorgen), een stilstaande of langzaam draaiende propellor vormt geen belasting, de motor hoeft niet meteen een hele belasting mee te trekken.
Behalve als de motor te veel 'cogging' vertoont en de accu die stroom niet kan leveren.

De motoren die 'wij' gebruiken zijn synchroon noch asynchroon maar BLDC (brushless DC, eigenlijk borstelmotoren waarbij de commutatie elektronische ipv mechanisch plaatsvindt)

Vriendelijke groeten ;) Ron van Sommeren
brushless motor building tips & tricks
diy brushless motor discussion group
Drive Calculator download & discussion group
int.electric fly-in & diy outrunner meet, Nijmegen, the Netherlands

dank je Ron , zo'n simpele vraag is het dus niet lol , anders waren die calculator's er niet .
Die er overigens zeer gelikt uit zien.

Meten van de stroom kan gewoon in serie per fase neem ik aan , hoeveel verschil mag daar in zitten ?

Back