brushless conversion / slipper clutch

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Gv288, 23 apr 2012.

  1. Gv288

    Gv288

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Lokeren, B
    Ik heb inmiddels een omgebouwde MBX6 en een MBX6T. Beide dingen worden gebashed, en crashen dus nogal geregeld eens.
    Met de T heb ik nog geen speciale problemen gehad, afgezien van de gebroken draagarmen lijkt dat ding 'as bulletproof as it gets'.
    De buggy daarentegen is een ander verhaal. Bij de 3 laatste bash-sessies heb ik bij milde crashes (full speed maar op het strand, dus relatief zachte landingen) telkens de pinion gestript.

    De buggy is tweedehands aangekocht, maar ik zie nergens problemen of afwijkingen qua uitlijning motor/pinion/centerdiff

    Ik ben dus op zoek naar oplossingen hiervoor. De gearmesh in beide wagens is gelijk, 1 vel papier ertussen. Hoewel het daaraan dus waarschijnlijk niet ligt lees ik hier en daar dat de gearmesh 2 blaadjes papier kan verdragen, dus dat probeer ik bij de volgende pinion.
    Qua pinion zijn beide uitgerust met RCmoster pinions. Hoewel deze gezien worden als betere in de industrie vind ik het wel raar dat de tanden maar voor de helft vast zitten op de schacht: zoals de bovenste op onderstaande foto van robinson racing
    Answer RC 48DP hardcoated pinions » Red RC – RC Car News
    De pinions van Mugen zelf (voor de eco) zien er dan weer uit zoals de onderste op die foto, volledig vast op de schacht, da's misschien een eerste mogelijke verbetering?

    Hoewel de mugen eco ook geen slipperclutch heeft bestaat er een slippersysteem: mogelijke upgrade middendiff vervangen door slipperential:
    Slipperential™ 1/8 Center Slipper Diff (patented), RC Monster Products
    Dit lijkt me echter zwaar overkill voor een basher, maar ik wil wel echt af van de gestripte pinions.
    Ik weet dat Tekno ook zoiets aanbied is dat een optie?

    Het strippen van de pinion komt door de kracht die de wielen/banden doorgeven naar de drivetrain bij een crash. De truggy rijdt op beadlocks met pro-line Mashers. Deze zijn relatief zwaar en behouden dus beter hun momentum dan lichte set-ups, zoals de buggy-bandjes. Bij een crash zullen ze dus langer blijven doordraaien en daardoor minder bruusk stil komen te staan. Zo geven ze minder grotere krachten door naar de drivetrain. Klopt bovenstaande redenering ongeveer? Dan zou ik eigenlijk moeten overwegen om zwaardere wielen te gebruiken.

    In 't kort: I need some advice
     
  2. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    gas ingedrukt houden bij de landing wil helpen, let op dat bij zo'n slipper diff er wel slijtage plaats vindt, dus dan moet je sowieso om de zoveel tijd de pads vervangen. Maar een slipper diff gaat je niet helpen de klappen van het landen op te vangen, het helpt alleen de kracht van de motor op te vangen zodat je niet je tandwielen daardoor stript. en verder hen je er een iets geleidelijkere acceleratie erdoor.
    Misschien moet je kijken naar de elektro clutch van tekno rc: http://www.teknorc.com/shop/tkr4301x-traktion-driveelektri-clutch-kit-complete-w-shoes-adapter-springs/
     

Deel Deze Pagina