Brushless equivalent van Speed 480 motor?

Hoi,

ik ben met een vliegtuigje bezig, en in een soortgelijk ontwerp wordt de "Jamara 480 HS BB with 4.1:1 MP Jet gearbox" gebruikt. Fijn! Ik wil liever brushless omdat dat efficiënter is en minder weegt.

Al googlend (LiPower 480 HS BB - Jamara -) vind ik voor de genoemde motor 22,7k rpm onbelast, gedeeld door die 4.1 van de gearbox is 5,5k rpm onbelast. Maximaal 9V en 6A, dus maximaal 54W. Da's weinig...

Mijn redenatie:
Ik wil op 3S gaan vliegen, dus 11,1V. Dan heb ik dus een 500kv motortje nodig voor soorgelijke toerentallen. Maar op 500kv vind ik alleen grotere motoren, bijvoorbeeld bij HK. In die kleine wattages vind ik 1200kv en hoger. Nou mag ik best extra vermogen aan boord hebben, maar ik wil veel lichter uit gaan komen dan de 95 gram van die 480 motor.

Wie kan mij adviseren?

Dank,

Hugo

Ik weet niet of je echt naar de Kv moet gaan kijken.
De buitenlopers hebben veel meer koppel dan een ooit een speed 480 had, om bij een 480 een grotere propeller op te kunnen zetten ( = efficienter) werden gearboxen toegepast.
Kijk eens naar een motortje dat rond de 80 gram zit en wat voor een proppeller daarvoor wordt geadviseerd. Past die propeller op je vliegtuig dan? Dan is dit toch ok?
Power heb je zowiezo veel meer met een borstelloze buitenloper en LiPo accu.

kv is toeren per volt
dit is dus wel redelijk belangrijk als je weet welk toerental je nodig hebt, en al weet wat voor accu je gaat gebruiken

500 kv = 500 x 12,6 = 6300 toeren volgas onbelast

Volgens mij kun je beter de berekening opnieuw doen
Wat voor vliegtuig hebben we het hier over?
wat is het streefgewicht van het toestel?

@ked; Dank voor je reactie. Het idee is om flink gewicht te gaan besparen, meer power is leuk maar zeker niet nodig. Ik geef even niet alle redenen, het is een project waar ik al en tijdje mee stoei en het zal nog wel een jaartje duren voordat ik hier verder wat over post.

Ik moet eens uitzoeken wat voor prop die 480 met gearbox rond zwaait, en wat voor stuwkracht je dan krijgt. Want uiteindelijk gaat het daar toch om, en om luchtsnelheid. Ik zit nu bijvoorbeeld naar dit motortje te kijken:
TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner (DE Warehouse)
Lijkt helemaal niks, maar toch 180 gram stuwkracht op 2S. Met veel meer rpm zal het qua luchtsnelheid ook wel goed zitten.

Nu zoeken naar de 480 stuwgegevens en zo...

Hugo

@Student; dank voor je input. Ik rekende met 11,1V voor een 3S pakket, die 4,2 is alleen aan het begin als je pack nog vrijwel vol zit. Daarna zakt de spanning snel naar rond de 3,7V en blijft daar tot je pack bijna leeg is. Daarna stort het voltage in en is het tijd om te stoppen! Mijn berekening klopt dus voor 80% van de vluchtduur. 2S blijkt overigens ook een optie, zie mijn vorige post.

Bij gebrek aan positieve reacties op een vorig project van mij op dit forum dat niet zo snel vooruit ging, houd ik de toestelgegevens nog even voor mezelf. Denk maar aan een motorzwever, met een speed 480 met vertraging dus. Dat komt het dichtst in de buurt.

Dank,

Hugo

gearboxs

Aha, een 480 motor met 4.1 reductie die 24oz thrust, dus 680 gram stuwkracht oplevert. Voor US$ 77,-, hahahahaha... Eens kijken wat ze brushless kunnen vinden in die categorie.

[EDIT]Bij mij laadt het plaatje niet, Student[/EDIT]

Hugo

Over die Jamara motor is zeer veel info te vinden op dit forum. Voor de brushless periode was dit een zeer veel gebruikte motor voor speed 400 racers.
De lipower 480 HS (met als ook zonder BB) trok op 2s lipo ongeveer 15 ampere, en dan zat je met een 4,75x4,75 prop op ongeveer 15.000 toeren. Die 15 ampere is tevens de max van die motor, trek je er emer doorheen dan wordt het een leuk kacheltje voor korte duur.
Wat die motor met vertraging precies doet weet ik niet, maar ik denk dat de boven aan gegeven cijfers voldoende zijn om mee te rekenen.

Als ik die motor door Electric Motor Calculator haal met deze gegevens:
KV 3100, kt 0547368, resistance 0,166, current 0,95, weight 3,7

kom ik met een 12x6 prop aan 3s lipo uit op 17 ampere bij 6111 toeren op de prop en 182 watt in en 124 watt uit..... Met een 11x6 prop of een 10x10 prop kom je een heel stuk beter uit.

Back