Brushless ESC en brushed motor?

• Topicstarter Topicstarter l:x
  • Startdatum Startdatum
L

l:x

Guest
Hallo,

Nog een beginnersvraagje: kan je een brushless ESC gebruiken met een brushed motor?

Is dit een héél domme vraag?

Mvg,
Niels R.

Nee en ja :-) ....

Nee, een "normale" brushless kan niet met een brushed motor omgaan net als een "normale" brushed regelaar niet met een brushless om kan gaan.....

Ja, want er zijn ook regelaars die wel beide type motoren aankunnen ......

...mijn tweede 'nee' was het antwoord op zijn tweede vraag... :wink:
Geen enkele vraag waar je wat van kunt leren is een domme vraag!

En van het antwoord van Dirk heb ik ook weer wat geleerd. Een hele goede vraag dus!

Hoi,

Wederom bedankt voor de info.

Ik begin stilletjes aan mijn weg te vinden in de "beginselen-der-electro-R/C" :p

Ik had een mooi aanbod gekregen van iemand die me 2 nano servo's, een Phoenix 25A en een Futuba 146 6-kanaals ontvanger voor de prijs van 80 € wou verkopen.
Het idee was om mijn Slow Stick hiermee uit te rusten, maar dan moet ik natuurlijk wel voor een brushless motor kiezen...

Die dillema's toch :)

Groeten,
Niels

Hoi Niels,

hoe groot is die slowstick? Mijn lijkt een 25 amps regelaar wat overpowered voor een dergelijke kist. Ook de futaba zal wat groot zijn.

Wel moet ik zeggen dat het componenten van goede kwaliteit zijn... die phoenix 25 en futaba ontvanger. De nano servo's zeggen mij persoonlijk minder dus daar kan ik niets over kwijt.

Een brushless motor kopen bij de regelaar hoeft geen dure aangelegenheid te zijn. Voor een 20 euro kan je al een leuke buitenloper kopen die een leuke combi vormt met de regelaar.

Mvg, Vincent

Vip-er zei:
hoe groot is die slowstick? Mijn lijkt een 25 amps regelaar wat overpowered voor een dergelijke kist. Ook de futaba zal wat groot zijn.

Tsja, ik heb hier nog 2x 3S LiPo's van 2400 mAh 12C liggen en die kunnen toch een 28,8 A leveren als ik me niet vergis. De Futuba is een "mini", dus dat zou nog moeten meevallen.

Groeten,
Niels R.

l:x zei:
Vip-er zei:

Tsja, ik heb hier nog 2x 3S LiPo's van 2400 mAh 12C liggen en die kunnen toch een 28,8 A leveren als ik me niet vergis. De Futuba is een "mini", dus dat zou nog moeten meevallen.

Groeten,
Niels R.

Die combi lijkt erg goed..

echter wat ik al vroeg.. hoe groot is de slowstick??

Vip-er zei:
echter wat ik al vroeg.. hoe groot is de slowstick??
Oeps...

Info van GWS website:
Length: 954 mm (37.6 in)
Wing Span: 1176 mm (46.3 in)
Wing Area: 32.64 dm² (505.9 sq in)
Flying Weight: 405~440 g (14.3~15.5 oz)
Wing Loading: 12.4~13.5 g/dm² (4~4.4 oz/sq.ft)
Groeten,
Niels R.

Dat wordt wel een beetje (te) zwaar voor een slowstick. Het hele model moet rond de 400-450 gram vliegend wegen...

3s2400mAh zal dan wel zwaar worden.

Ik heb de slowstick gevlogen met bijna 800 gram, ik had er een fototoestel eronder.
Het is geen probleem voor de slowstick, alleen had ik wel een 200 watt BL motor erop zitten.
Rond die 450 gram vlieg je wel het prettigste.
De onderdelen zijn dus prima, alleen de lipo kan wat lichter.

Hoeveel weegt de lipo eigenlijk (of de totale slowstick) ? Dan kan ik even kijken wat mijn slowstick weegt.

René

Rene zei:
Hoeveel weegt de lipo eigenlijk (of de totale slowstick) ? Dan kan ik even kijken wat mijn slowstick weegt.
Zo'n LiPo weegt volgens de specs 153 gr. Ik heb em nog niet op de weegschaal gelegd :p

Groeten,
Niels R.

Hoi,

het zou idd wat veel gewicht worden. Die regelaar /accu combi kan makkelijk een groter of robuuster vliegtuig aandrijven.
Je kan natuurlijk je componenten allemaal wegen, en optellen. Dan het gewicht van je kale vliegtuig erbij optellen en kijken hoe ver je komt.
Wanneer het toestel lichter is zal het minder snel kapot gaan en minder hard hoeven vliegen om te kunnen vliegen. Met meer gewicht maak je je het in eerste instantie toch lastiger.

Een 2 S lipo aanschaffen kan natuurlijk ook.

Mvg, Vincent

Back