Brushless, hoeveel kv voor een 1/18 ?

Hey iedereen,

Ik wil in mijn standaard LRP Shark-18 Race Monster een brushless setje zetten.

Ik weet nog niet presies welke brushless combo, maar het liefst de Losi xcelorin 1/18 combo omdat je die ook goed kunt programmeren en de USB link zit er al bij. Of anders iets van Graupner.

Maar, nu kan ik de Losi in 6000kv, 7400kv, 8200kv en 9400 nemen.
Ik wil niet dat mijn auto uit elkaar vliegt maar wel 50 kmh of harder gaat, nu gaat mijn Shark 30 kmh.
Ik ga geen lipo gebruiken, ik rij nu op een 2/3 1500mah batterij (accupak).

Dus, hoeveel kv is nu het beste voor een 1/18 off-road auto?

En, weet iemand of je de snelheid kunt instellen op de ESC?

Zo, wie weet antwoord :D?

Grts, edo.

Als het de offroad versie is is het verstandig om niet te hoog te gaan, een beetje kracht is wel wenselijk (hoe lager de kv des te hoger de kracht). Heb je de onroad kan je voor de hoogste gaan maar hou er rekening mee dat controle heel belangrijk wordt.

Hai Edo,

mijn shark (truggy) had ik eerst voorzien van een tekin bl met een 8000 KV en 5 cellen NiMh . Dit trekken de batterijen dus niet. Toen maar een 2s lipootje erin, tering wat een kanon, niet op een baan te houden. De diffs floten letterijk om de oren.
Vervolgens een tekin 5400 KV erin gezet en de zender instelling op 100% ( was eerst 125% ) en moet zeggen is nu goed mee op een baan te rijden.
Ik zou voor de 6000 gaan.
Kijk wel of 6 cellen passen. Mijn LRP race pack past namelijk niet, de stick versie wel ( alhoewel die van traxxas die bij de 1/16 slash zit weer niet past ) en anders kun je altijd nog op lipo overstappen.
Snelheid is op de betere zender in te stellen.

Heb een 9000kv Mamba motor in mijn Mini-T zitten, en dat is wel onbenullig snel. heb wel de hele aandrijftrein geupgrade, maar als je teveel gas geeft vliegt de wagen achterover.
9000kv is dus toch echt teveel. :p ik denk dat 600kv genoeg is. echter maakt het ook uit welk merk je hebt. mijn 5200kv setje in mijn mini-lst2 is sneller als het 6000kv Carson setje welke ik er in heb geprobeerd. (echter zou eht er ook aan kunnen liggen dat ik eht carson setje te zwaar vertand had zitten.)

OK. Erg bedankt voor de reacties.
Dat van die batterijen snap ik niet helemaal, maar zoals ik al zij, ik gebruik nu een 2/3a 1500mah batterij (kost 15 euro) waar ik meer als 30 minuten mee kan rijden. Daar ben ik erg tevreden mee! Misschien koop ik wel eens een lipo, mijn lader kan lipo's laden en heeft een balancer dus dat zie ik nog wel.

Nog een vraag: Het is dus eigelijk niet zo dat een 9400kv "sterker:confused:" is?
Het hangt gewoon van de vertanding af?
Kan iemand wat uitleg geven?:mrgreen:

Edit: O ja, het is dus niet de bedoeling dat de diffs in het rond vliegen. Alleen nu zit ik nogal vaak op volgas, en het lijkt mij toch leuker als je gemiddelde snelheid onder het maximum ligt!

Grts, edo...

Laatst bewerkt:
Heb een 9000kv Mamba motor in mijn Mini-T zitten, en dat is wel onbenullig snel. heb wel de hele aandrijftrein geupgrade, maar als je teveel gas geeft vliegt de wagen achterover.
9000kv is dus toch echt teveel. :p ik denk dat 600kv genoeg is. echter maakt het ook uit welk merk je hebt. mijn 5200kv setje in mijn mini-lst2 is sneller als het 6000kv Carson setje welke ik er in heb geprobeerd. (echter zou eht er ook aan kunnen liggen dat ik eht carson setje te zwaar vertand had zitten.)

Dat wat je zegt over het merk... Is de Losi Xcelorin 1/18 goed? De prijs bij de modelbouw winkel in de buurt is 104€. Een Graupner is net 10 of 15 euro goedkoper, maar daar zit geloof ik geen USB link plus CD bij...

edo; Dat van die batterijen snap ik niet helemaal zei:
Wat bedoel is dat er verschillende maten zijn in de behuizing van de batterij packs.[/COLOR]
En als de motor te sterk is dat ie zoveel stroom trekt uit de batterij dat deze dit niet kan leveren en dan ook niet optimaal zal presteren.
Bij mij had men de 5 cellen (6V) verkocht omdat de 6 (7,2V)cellen die men daar had niet pasten.
Bij de bl motoren zijn de omwentelingen de "KV"waarde X de batterij spanning. Het maakt dus verschil of je 6V of 7,2V ( of 7,4 bij Lipo) gebruikt.
Natuurlijk moet je vertanding afgestemd zijn op de motor regelaar en batterij.

Nog een vraag: Het is dus eigelijk niet zo dat een 9400kv "sterker:confused:" is?
Het hangt gewoon van de vertanding af?
Kan iemand wat uitleg geven?:mrgreen:
Hoe lager de KV waarde hoe sterker de motor trekt (koppel, is dus sneller op toeren). Zeker bij offroad wil je veel trekkracht, ook daar de diameter van de offroad banden groter is dan onroad en zo wie zo al meer trekkracht ( of een andere vertanding) nodig is.
Hoe hoger de KV hoe hoger de maximale snelheid wordt, hoe wel rekening dat de trekkracht dus minder wordt. In sommige gevallen zal hij de eindsnelheid nooit halen door een te zware vertanding en zal regelaar, motor en batterij alleen maar zeer warm worden.

Edit: O ja, het is dus niet de bedoeling dat de diffs in het rond vliegen. Alleen nu zit ik nogal vaak op volgas, en het lijkt mij toch leuker als je gemiddelde snelheid onder het maximum ligt!

Grts, edo...

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :rolleyes:

Ok, bedankt.

Dus het wordt dan 6000kv.
De vertanding moet ik nog uitvogelen. Als iemand een goede vertanding voor 6000kv + Shark Truggy weet, mag die dat nattuurlijk zeggen;)

Grts, edo...

Ok, bedankt.

Dus het wordt dan 6000kv.
De vertanding moet ik nog uitvogelen. Als iemand een goede vertanding voor 6000kv + Shark Truggy weet, mag die dat nattuurlijk zeggen;)

Grts, edo...

Heb mijn factory shark de orginele spur zitten en als pinion zou ik eens kijken wat ie met een 13-er doet.
Voor brushed motoren geven ze 16 op ( dacht ik uit het hoofd )
Het is raar maar waar met brushless moet de vertanding iets lichter zijn (zodat ie op snel op toeren kan komen).

In de modelbouwwinkel hebben ze nog een Losi 7400kv, is dat ook goed?
De 6000kv hebben ze niet binnen en de levering gaat heel moeilijk...
Heeft er ook iemand misschien een idee van de snelheid met een 7400kv Losi motor? (Zonder lipo.)

Grts, edo...

Back