Brushless, Kv vs kracht, hoe zit dat?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door nosmo, 10 mei 2007.

  1. nosmo

    nosmo Guest

    Hallo allen,

    In winkels zie ik vele brushless motoren met verschillende Kv waarden. Zelf zal ik altijd voor de motor gaan met de hoogste Kv waarde, je kan de snelheid immers met je zender regelen. Ik weet dat ik ergens een denkfout maak, maar weet niet welke...

    Motoren met lage Kv waarde zijn soms prijziger dan vergelijkbare versies met een hoge Kv, waar zit het verschil in? Ook kunnen lage Kv motoren meer Amps trekken dan de hoge Kv versies. Heeft de kracht van een motor er bv ook mee te maken?

    Kan iemand mijn denkwijze even op het rechte pad zetten?

    Gegroet

    Ido
     
  2. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Hier een voorbeeld:

    Model # RPM/V Weight Dimensions Shaft Ssize LIPO Max Amp
    HA400H 3500 43G 28MMX29MM 3.2/2.3MM 2-3 19A
    KA450H 3200 61G 28MMX34MM 3.2/2.3MM 2-3 24A

    De HA400H maakt meer toeren, is lichter, en neemt minder Amp's.

    Zou de KA450H met zijn 3200 Kv sterker zijn ?


    John
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kv zegt niets over het vermogen van een motor, het geeft alleen aan of de motor veel toeren per Volt heeft bij een laag koppel per Ampère danwel weinig toeren bij een hoog koppel. Gaan voor de hoogste Kv is dus niet zinvol, Kv moet afgestemd zijn op propellor en aantal cellen. Motoren van dezelfde fabrikant en hetzelfde type zijn even duur, ongeacht Kv (alleen het aantal windingen is dan verschillend).

    Kv is het aantal toeren per Volt.
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Motoren met een hoge Kv draaien heel snel, maar hebben daarbij weinig kracht. Motoren met een lage Kv draaien langzamer maar hebben meer kracht. Een motor met hoge Kv kan dus maar een klein propellertje (heel snel) aandrijven of een grotere propeller met een gearbox ertussen, een motor met een lage Kv kan een grote propeller (langzaam) aandrijven. Over het algemeen kun je stellen dat je met hogere propeller toerentallen snelle vliegtuigen aandrijft en met lage prop toerentallen langzamere. Met een 'langzame' motor en een grote prop ontwikkel je wel meer trekkracht, zodat bijv hoveren mogelijk wordt.
    Het vermogen van de motor is kracht(koppel) x snelheid(toerental) en is voornamelijk afhankelijk van het gewicht van de motor. Een zwaardere motor zal meer vermogen kunnen leveren. Stel je hebt 2 motoren met dezelfde Kv-waarde, dan zal de zwaardere motor een grotere propeller met hetzelfde toerental aan kunnen drijven.

    De totale combinatie moet kloppen: massa (en daarmee samenhangend het vermogen) van de motor, toerental motor (Kv-waarde), diameter en spoed propeller, voltage accu. En dat alles juist bij elkaar zoeken is een kunst apart. Kijk veel naar de combinaties van anderen op dit forum en probeer eens wat te rekenen met de programmaatjes die hiervoor in omloop zijn (heb het even niet bij de hand), dan ontwikkel je er langzaam wat gevoel bij.
     
  5. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
  6. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Dat er verschil in prijs zit tussen hoog en lage KV motoren is puur toeval. Dat zal dan een ander type zijn.

    Kv kan je vergelijken met lange en korte slag brandstof motoren.
    Motoren met een laag Kv hebben een hoog koppel(per Ampère), en zijn daarmee vergelijkbaar met een lange slag motoren.
    E-motoren met een hoog Kv hebben een laag koppel(per Ampère), en zijn dan ook vergelijkbaar met korte slag motoren. En die maken doorgaans veel toeren.
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Als je twee motoren van gelijke motoren hebt (qua bouw), de één gewikkeld voor een KV van 700 en de ander voor een KV van 1050 .....

    Dan presteert motor 1 op 3 lipo cellen exact het zelfde als motor 2 op 2 lipo cellen .....
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er van uitgaande dat beide motoren alleen maar verschillen in het aantal windingen. Een 10megaWatt motor met een hoog Kv zal vast en een hoog koppel hebben.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
     
  10. nosmo

    nosmo Guest

    wow, jullie zijn geweldig, wat een hoop info zo ineens, het is me al weer wat duidelijker, er zijn dus wel meer factoren naast de bekende Kv.
    Soms wel lastig om het een en ander te bepalen, sommige advertenties geven niet meer info dan alleen de Kv.

    Ik neem aan dat het aantal Amps wienig toe doet, voor de kracht. Jammer dat er naast Kv geen eenheid is die kracht aangeeft, althans, ik heb het nog niet zien staan in een advertentie.

    Het zou toch best kunnen dat een motor van 500 kV en 1000 Kv dezelfde kracht kunnen leveren per Volt, alleen draait motor 2 veel sneller. Dan zal motor 2 qualitatief dus beter zijn.

    Ik ga in iedergeval alles nog es op mn gemakje doorlezen en alle linkjes bekijken, in iedergeval bedankt allen.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er van uitgaande dat beide motoren alleen maar verschillen in het aantal windingen. Een 10megaWatt motor met een hoog Kv zal vast en een hoog koppel hebben.
     
  12. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Topic gaat in mijn favorieten/bladwijzers, weer een hoop bijgeleerd :thumbsup:


    En wanneer schrijft één van de electro-goeroe's eens een FAQ over brushless? Zijn we (jullie dus!) meteen van al die steeds terugkerende vragen af...
     
  13. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Het vermogen in Watt is meestal wel gegeven (maximaal en nominaal) en dat is een maat voor de 'kracht' van de motor.

    Amps doen er wel toe, die zijn recht evenredig met het vermogen. Het opgenomen vermogen van een motor in Watt = spanning in Volt maal stroom in Ampere.

    Dirk
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Vermogen is koppel*hoeksnelheid(dit is eigenlijk het toerental, in een andere eenheid..)
    Dus een BL van 100gram zal altijd ongeveer 300-400Watt kunnen leveren. Dit is een afhankelijk van de kwaliteit/prijskaartje van de motor.
    Hoe de motor dit vermogen kan leveren is dus afhankelijk van de karakteristiek van de motor. Een motor met een hoog Kv, maakt in princiepe veel toeren, en zal een relatief klein koppel hebben. En dan bedoel ik eigenlijk koppel per Ampère. Heeel soms staat deze toch in de specs van een motor.

    Kv heeft als eenheid rpm/V(Toerental per minuut/Volt)
    Kt heeft als eenheid Nm/A(koppel/Ampère)
     
  16. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Even nog wat info uit een oud topic opgezocht, gaat vooral over Io, maar is hier ook wel interesant
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kv heeft als eenheid 'toeren per Volt' (toerental is al een 'per tijdseenheid').
     
  18. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    :?:

    Toeren per tijdseenheid per Volt lijkt me toch...
     
  19. Wat heeft een boer aan een paard dat in de wei staat , niets .
    Ik zou zeggen , koppel er eens een werktuig aan .
    Propellor heet zo,n ding wat de thrust ( de kracht om een
    vliegtuig te versnellen ) veroorzaakt .
     
  20. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Goed idee van die propellor, maar het is toch het paard dat de kracht levert en niet de wagen....
     

Deel Deze Pagina