Brushless maken ECO 8 i.c.m. FC-18

Na een tijdje boten ben ik weer driftig aan het sleutelen aan mijn stock-Eco 8 (Sport motor, 8 cellen en Heli 4000 speed control). Ik heb er al een tijdje niet meer mee gevlogen en zit er ondertussen sterk aan te denken het een en ander aan te passen voor ik weer de lucht in ga.

Ik heb nu bijvoorbeeld nog de standaard Ikarus Master-Gyro met een Hi-tec HS-81 op de staartbuis zitten. Ik wil eigenlijk naar een betere gyro..(bijvoorbeeld een ACT). Gaat dit veel verschil geven? Voldoet de HS-81 dan nog?

Daarnaast zit ik met de standaard sport motor. Ik heb ondertussen wel al begrepen dat dit geen optimale motor is voor de heli. Ik wil dus eigenlijk naar brushless. Nu las ik op helifun.info (perfecte site trouwens, complimenten aan henk-joyce) dat de upgrade naar een brushless ook eisen stelt aan de zendermogelijkheden. En dat bijvoorbeeld een FC-18 niet voldoet. Ik dacht gelijk: sh.t, heb ik weer! Ik heb namelijk een FC-18 waar ik uitermate tevreden mee ben, en voor alle takken van modelsport gebruik. En aangezien ik ook een grens ken qua bestedingen, zit ik er niet op te wachten om voor een motorupgrade een compleet nieuwe comp-zender a la FC-28 te kopen, vroeg ik me af of er alternatieven zijn in de brushless hoek die goed vliegen i.c.m. een fc-18 en een ECO 8..

Alvast bedankt!

Jeroen van Bemmel

Ik had een HS-85 (iets trager maar iets sterker als een HS-81) in mijn Logo 10. Werkte perfect hoor (in combinatie met een GY-401)

Zou niet weten waarom je een andere zender nodig hebt als je brushless gaat vliegen.

Edit: Ik heb net de site van helifun doorgespit maar kan nergens vinden waar Henk jou zender afraad bij gebruik van brushless.

Op helifun vondt ik het op twee plekken:
- aankoopadvies:
http://www.helifun.info/Aankoopadviezen/EcoAankoopadvies.htm
De FC16 achten wij minder tot niet geschikt, hoewel deze wel ccpm aansturing in de software heeft. Het juist instellen van de ccpm aansturing is lastig: het is een combinatie van de wijze van inbouw van de servo's en de afstelling van de software. Ook de rest van de software is in feite te summier voor het helivliegen. Een regler-programmering op kanaal 3 gaat niet met deze zender. Dat geldt in feite ook voor de FC-18 (op zich een prima zender). Die is voor de regler-programmering ook verouderd.

en de beschrijving van de bijna standaard Eco, opmerking 6:
http://www.helifun.info/EHeli_en_SetUp/Eco_Orbit/Eco8_PL2.htm
de Eco in deze uitvoering is uitsluitend geschikt om te worden gevlogen met:
een zender met software op minimaal het niveau en met de mogelijkheden van de
Robbe-Futaba FX-18.
De FC-16 en FC-18 zijn voor een dergelijke motor-regelaarset beslist NIET geschikt !!De FX-18, FF-9, de FC-28 en de PCM 1024 9Z WC II zijn dat weer wel.

Het gaat over de regler modus.. Dat zegt mij niets, aangezien ik nog nooit een brushless van dichtbij heb gezien..

Die "regler modus" zegt mij ook helemaal niets. Ik heb er nog nooit van gehoord.

Als jij al een fc18 hebt, zou ik daar lekker mee gaan vliegen hoor. Voor de zender maakt het echt niet uit of er een regelaar voor geborstelde motoren, of dat er een regelaar voor ontborstelde motoren aanhangt.

De fx18 en fc16 kan ik nog voorstellen waarom Henk Joyce dat schrijft, deze hebben namelijk maar een 3 punt curve, en voor zover als ik weet heeft de fc16 geen 90 graden mix.
De fc18 heeft een 5 punt mix en ook een 90 graden mix dus zou niet weten waarom je hier niet mee zou kunnen vliegen. Sterker nog ik heb een eco, brushless met een fc18 gevlogen.
Wel moet ik zeggen dat mij dat niet zo goed bevallen is. Het vermogen van een brushless is te groot voor het frame, de alu base plate heb je minimaal nodig anders trekt de hele boel krom.
Ik heb altijd leuk gevlogen met de standaart sport motor (wel de glij lagers vervangen voor kogellagers), maar brushless in de eco is mij nooit goed gelukt.

gr Remco

ik heb net de brushless voor mijn heli binnen, alleen is waarschijnlijk de verkeerde geleverd :cry: maar dat ter zijde
ik zou ook niet weten warom de fc18 een probleem is met een 3punts curve, de fx18 die ik heb heeft dat namelijk ook. en daarmee schijnt het dan wel te kunnen, gewoon met die fc18 gaan vliegen zou ik zeggen.

@dutchhelipilot; hoe erg was dat kromtrekken?

groeten Halmar

Zo erg dat bij de laatste spoolup de heli omviel en ik het opgegeven heb met de eco.

Maar nog even voor de duidelijkheid de fc heeft een 5 punts curve.

Maar wat ik me nu in een keer bedenk ik dat de meeste moderne regelaars een zogenamaamde governer mode hebben, waardoor je toerental altijd constandblijft (zolang je accu het vol houd), maar ik moet dat ook nog gaan ervaren, in mij eolo.
Ik hoop daar volgende week meer over te kunnen gaan zeggen.

gr Remco

Ben benieuwd wat Henk-Joyce met melden heeft hierover...

En welke motor/regler is te adviseren als je dan toch brushless wilt? (eventueel met alu base plate)

Het zou fijn zijn als de motor later ook in bijv een logo10 zou kunnen..

Hoi,

Ik vlieg zelf ook met de Eco en sinds kort ook met een brushless motor met een Graupner MC14.
Vliegt wat mij betreft perfect.
Wel zit er een alu motorplaat en een carbon frame in.
Voor mijn vorige Eco heb ik zelf een alu frame gemaakt en dit was al veel steviger als het originele frame.
Dit is met een decoupeerzaag, een boormachine, een stuk 2mm alu en een beetje handigheid heel makkelijk zelf te maken.
Ik weet niet of je dit zelf kunt, anders laat maar iets weten, dan maak ik wel een frame voor je.
Mocht je zender de 90 graden swash niet ondersteunen, ook deze is heel simpel zelf 120 graden te maken.

Groetjes Michel

hallo ecoïsten,

ik vlieg een standaard Eco met houten rotorbladen met brushless en niks trekt krom.
Optoeren en omvallen wordt veroorzaakt door een verkeerde gascurve in combinatie met een verkeerde pitchcurve.
Het beste is om op te toeren bij 0 graden pitch.
De reglermodus is de govornormodus = elektronische toerentalregeling die standaard aanwezig is in de regelaars van Kontronik, Schulze, Hacker etc.
De FX18 heeft een 3 punts gas- en pitchcurve. Bij gebruik van de regelermodus is het aantal punten op de gascurve niet meer relevant omdat dan toch een horizontale lijn wordt geprogrammeerd (bij gebruik van kanaal 3) die de regelaar herkent als het ingesteld rpm voor die reglermodus.
Voor de rest staat alles over mijn standaard, ZEER GOED VLIEGENDE, Eco op mijn site.

De FC18 is minder geschikt omdat daarmee moeilijk of niet een goede aansturing is te verkrijgen voor de reglermodus. Dat geldt helemaal voor de FC16.
En als je brushless vliegt en je hebt een reglermodus aan boord, dan is het jammer om dat niet te benutten. Een contant toerental geeft immers geen koppel-effect op de heck, dus is die rustiger.

Voor alle forumdeelnemers nog een bijzonder vliegrijk en crashvrij 2005 gewenst.

vr.gr.

Henk-Joyce

jvbemmel zei:

En welke motor/regler is te adviseren als je dan toch brushless wilt? (eventueel met alu base plate)

een motoradvies staat eveneens op mijn site onder de groene knop
Welke motorset?

vr.gr.
Henk-Joyce

jvbemmel zei:

De Governormodus zit al jaaaren in de betere merken regelaars. Ik vlieg altijd in deze modus.
Wat het motoradvies betreft: die vind je ook op mijn site onder de knop Welke motorset.

vr.gr.

Henk-Joyce

ik heb problemen met het plaatsen van berichten.
Als ik op OK klik dan krijg ik een foutmelding.
Dan sluit ik het forum af en...........dan blijkt er wel een bericht of een gedeelte daarvan te staan.
Even geduld hebben dus tot het weer goed werkt.

vr.gr.

Henk-Joyce

Ik snap je "reglermodus" verhaal nog steeds niet Henk. Er zit toch gewoon een govenor in elke respectabele regelaar. Elke zender kan toch een vlakke pitch curve programeren?

Als je doelt op de mogelijkheid van aansturen van CCPM dan snap ik dat hiervoor sommige zenders minder (lastig te programeren) of helemaal niet geschikt zijn. Als je nog een zender moet kopen dan kan ik mij zeker indenken dat je zo'n zender zwaar afraad, maar Jeroen heeft al zo'n zender die ookal moeilijk te programeren is, toch voldoet, dan kan hij hier toch gewoon mee gaan vliegen?

Hij geeft idd een foutmelding, maar plaatst het bericht toch. Er zijn wat forum problemen momenteel (zie het mededelingen forum)

Hartelijk dank voor het aanbod. Ik ben daar wel in geinteresseerd!
Stuur me anders even een pb'tje of een gewone email.

Wat voor motor en regelaar zijn geschikt voor de Eco 8? Ik vlieg met symmetrische bladen en heb nu 8 cellen pakketten. (zal waarschijnlijk wel 10 moeten worden ben ik bang)

Ik snap het verhaal over de governor op kanaal 3 ook nog even niet.. Als de regelaar dit regelt, wat moet je dan nog op de zender ermee doen (buiten wellicht een trimmer erop zetten en idle-ups middels een schakelaar?)

De FC-18 ondersteunt trouwens gewoon 90 graden CCPM en heeft een 5-punts gascurve..

Ik was nog wel zo trots op die dure FC-18 V3.... snif :cry: Blijkt die dus maar matig te zijn... :cry:

Anyway, ik ga hem zeker niet ditchen...ALvast bedankt voor de vele reacties en iedereen een heel fijn en gezond vliegjaar!

p.s. ik heb ook foutmeldingen bij het posten en replyen..

Satoer zei:
Die "regler modus" zegt mij ook helemaal niets. Ik heb er nog nooit van gehoord.

Michel,
ik meen me te herinneren dat jij een Phoenix 60 hebt.
Als je de handleiding van de Phoenix 60 leest, vind je ook daar de regler- of governormodus onder punt 9.4 option 3 en option 4.

vr.gr.

Henk-Joyce

Satoer zei:
Ik snap je "reglermodus" verhaal nog steeds niet Henk. Er zit toch gewoon een govenor in elke respectabele regelaar. Elke zender kan toch een vlakke pitch curve programeren?

Als je doelt op de mogelijkheid van aansturen van CCPM dan snap ik dat hiervoor sommige zenders minder (lastig te programeren) of helemaal niet geschikt zijn. Als je nog een zender moet kopen dan kan ik mij zeker indenken dat je zo'n zender zwaar afraad, maar Jeroen heeft al zo'n zender die ookal moeilijk te programeren is, toch voldoet, dan kan hij hier toch gewoon mee gaan vliegen?

Hij geeft idd een foutmelding, maar plaatst het bericht toch. Er zijn wat forum problemen momenteel (zie het mededelingen forum)

reglermodus heeft met de GAScurve te maken, niet met de pitchcurve.
Je kunt de regelaar aansluiten op kanaal 3 van de ontvanger en dan een diagonale gascurve programmeren.
Je kunt ook de gascurve helemaal vlak leggen= een horizontale lijn.
Daarbij zijn alle procenten op elke punt van de curve gelijk.
De hoogte van het percentage bepaalt dan de hoogte van het toerental.
Dat is de governormodus of reglermodus of toerentalregeling.
Daarvoor moet je de regelaar wel vertellen dat je in die modus vliegt.
Ook kun je de regelaar aansluiten op de schuif en dan de reglermodus gebruiken.

vr.gr.

Henk-Joyce

Dus ik zou met een schuifkanaal op kanaal drie een vaste gasstand kunnen instellen (geen gascurve dus) en vervolgens ongemixed de pitch aansturen middels een ander kanaal waar ik de left-stick op programmeer?

jvbemmel zei:
Dus ik zou met een schuifkanaal op kanaal drie een vaste gasstand kunnen instellen (geen gascurve dus) en vervolgens ongemixed de pitch aansturen middels een ander kanaal waar ik de left-stick op programmeer?

Nee, geen schuif op kanaal 3. Een schuif op kanaal 7.
3 en 6 zijn gemixed voor gas/pitch.
Dan moet je natuurlijk wel een regelaar hebben met een governormodus en ook die modus op de regelaar programmeren.
Dan is het belangrijk om de handleiding te lezen van de regelaar.
Een schulze-regelaar moet je "schlagartig" op het gewenst toerental zetten dwz de schuif snel naar op het gewenste punt waar die rpm zit die jij wilt. Doe je dat te langzaam, dan heeft dat zijn weerklank ik de softstart.
Het is veel gemakkelijker de regelaar op kanaal 3 te zetten en in het gascurve menu een rechts horizontale lijn te programmeren en dan met de verschillende IdleUp schakelaars het gewenst toerental te kiezen.

vr.gr.

Henk-Joyce

Back