Brushless maken ECO 8 i.c.m. FC-18

dutchhelipilot zei:
Ik hoop daar volgende week meer over te kunnen gaan zeggen.

Staat al jaren op mijn site.
Stellermodus = zelf gascurve programmeren in de zender.
Reglermodus = governormodus = eletronische toerentalregeling = aan te sturen met een lineaire schuif of op kanaal 3 met een vlakke = horizontale gascurve icm een Idle Up schakelaar & de regelaar programmeren op deze modus.

Ik vlieg ALLE elektroheli's in deze reglermodus.

In deze modus is het belangrijk het juiste motortandwiel te kiezen.
De berekeningsmethode daarvoor staat ook op mijn site.
De regelaar regelt automatisch zo veel bij, dat het toerental gelijk blijft.
We willen natuurlijk dat het toerental tot aan het leegraken van de akku gelijk blijft. Daarvoor is het nodig om bij de berekening uit te gaan van een belaste akku. Daarmee wordt in de formule rekening gehouden.
De regelaar moet dus ruimte hebben om te kunnen naregelen. Dat houdt automatich in dat er niet met volgas wordt gevlogen = 100% ingesteld op de gascurve, maar bv 75%.
Bij die 75% zoeken we dan een bepaald toerental bv 1750. Dat toerental levert dan weer een bepaald tandwiel op.
Als de akku dan bijna leeg is dan staat de regelaar helemaal voluit en houdt op die manier het gewenste toerental bijna vol totdat de akku helemaal leeg is.

zo vlieg ik mijn Logo 10 met een Kontronik 45-15, die heeft 1580 rpm/min/v. Ik heb onder een Idle Up schakelaar een rpm ingesteld van 1600 en dat houdt hij keurig de heli vlucht vol. Het motortandwiel heeft 20 tanden en de regelaar is een 3A BEC Jazz regelaar.

vr.gr.

Henk-Joyce

vr.gr.

Henk-Joyce

Ik snap nog steeds het probleem niet

Ik prog met mij fc18 een rechte curve in idle 1, ik toer op in normal, schakel over op idle 1 en dan vliegen als normal mode in idle 1,

Dus voorbeeld

gas 1=80% 2=80% 3=80% 4=80% 5=80% vertraging op 60% (kan je zelfs meteen inschakelen)
pitch 1=0% 2=25% 3=50% 5=75% 6=100%

Dat krijgt hij toch een constant signaal voor de gv mode.

kan je in idle 2 bijvoorbleeld v Curve zetten

Ik werk zo ook met de brandstof heli en de TJ pro, alleen heb ik op kanaal 7 dan nog een schakelaar voor hoog/laag toeren, een natuurlijk een normale gas curve.

gr Remco

dutchhelipilot zei:
Maar wat ik me nu in een keer bedenk ik dat de meeste moderne regelaars een zogenamaamde governer mode hebben, waardoor je toerental altijd constandblijft (zolang je accu het vol houd), maar ik moet dat ook nog gaan ervaren, in mij eolo.
Ik hoop daar volgende week meer over te kunnen gaan zeggen.

gr Remco

dutchhelipilot zei:
Ik snap nog steeds het probleem niet

Ik prog met mij fc18 een rechte curve in idle 1, ik toer op in normal, schakel over op idle 1 en dan vliegen als normal mode in idle 1,

Dus voorbeeld

gas 1=80% 2=80% 3=80% 4=80% 5=80% vertraging op 60% (kan je zelfs meteen inschakelen)
pitch 1=0% 2=25% 3=50% 5=75% 6=100%

gr Remco

korte weken heb jij :wink:

De governormodus werkt alleen goed;
1. als de regelaar ook op die modus is geprogrammeerd
2. als de regelaar voldoende ruimte heeft om bij het leeg raken van de akku te kunnen naregelen
3. als de regelaar ook in de reglermodus wordt gecalibreerd = opgestart.

vr.gr.

Henk-Joyce

vr.gr.

Henk-Joyce

Ik heb net even contact gehad met Curtis Youngblood betreffende het toerental voor 3D-vliegen.
Als regerend wereldkampioen zal hij het toch weten.
Dit is wat hij zegt:

I run about 1800-1820 in all my 3D flying (normal and extreme).

vr.gr.

Henk-Joyce

Ha-eM Helifun zei:
korte weken heb jij :wink:
vr.gr.

Henk-Joyce

Nee zo bedoel ik dat niet, ik snap nog steeds het probleem niet, ik heb nu dus een eolo met een regelaar met governor mode, en wat ik begrijp van de handleiding is dat je een bepaalde atv er naar toe moet sturen om hem in een bepaald toerental te laten lopen.

Dus als ik een curve zo programmeer zou het moeten werken.

En dat hoop ik deze week te kunnen testen.

gr Remco

dutchhelipilot zei:
[

Nee zo bedoel ik dat niet, ik snap nog steeds het probleem niet, ik heb nu dus een eolo met een regelaar met governor mode, en wat ik begrijp van de handleiding is dat je een bepaalde atv er naar toe moet sturen om hem in een bepaald toerental te laten lopen.

En dat hoop ik deze week te kunnen testen.

gr Remco

Als je de Jazz regelaar gebruikt, dan is de mode 4 = Helimodus.
Op mijn site heb ik een knopje gemaakt TOERENTAL REGELING.
Daar kun je ook iets nalezen. Zou wel leuk zijn om dat verhaal te toetsen aan jouw ervaringen.
De governormodus wordt aangestuurd met het gascurvemenu (=regelaar op kanaal 3 en een vlakke horizontale lijn) of met een schuif die werkt op een ander vrij kanaal.
Met de governor-modus is er automatisch een soft-start actief.
Wanneer je de regelaar-modus neemt, dus een diagonale curve maakt in de zender, dan heb je zelf een soft-start door de knuppel rustig naar voren te schuiven.

Ik blijf benieuwd naar jouw ervaringen.

vr.gr.

Henk-Joyce

Back